Yeterlilik Kodu | TR0030013312 | |
Yeterlilik Adı | Ekonometri Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bardakçı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Kampüsü, 65090 Tuşba/Van | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.yyu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Ekonomi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Ekonometri Lisans Programı; gelişen dünya ve ülke koşullarına göre ihtiyaç duyulan istatistik, ekonometri ve yöneylem bilim dallarında eğitim vererek öğrencilerin araştırma ve sorun çözme yönündeki becerilerini arttırmayı hedeflemektedir. Bu programın temel amacı; kamu ve özel sektörün günden güne gelişen ihtiyaçlarını karşılayabilecek araştırma, analiz ve problem çözme yeteneği olan, ekonomik ve sosyal sorunların çözümüne yönelik bilimsel araştırmalar yapabilen ve bu araştırmaları anlaşılır biçimde sunabilen öğrenciler yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Ekonometri lisans derecesi alabilmek için, bölüm eğitim programında belirtilen biçimde 240 AKTS karşılığı zorunlu ve seçimlik derslerin başarıyla tamamlanması gerekmektedir. Bu koşula ek olarak genel akademik not ortalamasının en az 2 olması şarttır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Ekonometri mezunları, gerek kamu gerekse özel sektörde iş bulabilmektedir. Çeşitli bakanlıklar tarafından açılan müfettiş, denetçi ve uzman yardımcılığı sınavlarına girebilir, bu unvanlara sahip olup çalışabilirler. Diğer bölümlerden daha yoğun olarak Devlet planlama Teşkilatı (DPT), Hazine Müsteşarlığı, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK) ve Merkez Bankası gibi analiz işlerinin yoğun olduğu kamu kuruluşlarında; ayrıca sigortacılık, bankacılık, sermaye piyasası başta olmak üzere çeşitli alanlarda faaliyet gösteren kamu ve özel kuruluşların araştırma-geliştirme (AR-GE), planlama ve bütçe departmanlarında istihdam edilebilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030013312
Ekonometri Lisans Programı; gelişen dünya ve ülke koşullarına göre ihtiyaç duyulan istatistik, ekonometri ve yöneylem bilim dallarında eğitim vererek öğrencilerin araştırma ve sorun çözme yönündeki becerilerini arttırmayı hedeflemektedir. Bu programın temel amacı; kamu ve özel sektörün günden güne gelişen ihtiyaçlarını karşılayabilecek araştırma, analiz ve problem çözme yeteneği olan, ekonomik ve sosyal sorunların çözümüne yönelik bilimsel araştırmalar yapabilen ve bu araştırmaları anlaşılır biçimde sunabilen öğrenciler yetiştirmektir.
- İktisadi ve idari bilimler ile ilgili temel kuramsal bilgiye sahip olur.
- Makro, mikro ve sektör bazında ekonomik verileri toplar, işler, analiz eder ve yorumlayabilir.
- Ekonometri alanı ile ilgili yazılı ve sözlü anlatımlarda Türkçeyi doğru ve uygun bir biçimde kullanır.
- Ekonometri, istatistik ve yöneylem alanları ile ilgili bilişim teknolojilerini ve en az bir bilgisayar programlama dilini kullanır.
- Ekonometri alanında bilgiyi izleme ve bu konuda yerli ve yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurup, tartışır.
- Ekonometri ile ilgili konularda araştırma yapar, bilgi birikimini yaptığı bu araştırmada azami düzeyde kullanır ve yaptığı bu araştırmayı rapor haline getirip en iyi şekilde sunar.
- Takım çalışmasına uyumlu bir davranış gösterir, empati kurar, takımda aldığı görevleri yerine getirir ve gerektiğinde takım sorumlusu olup takımını yönetir.
- Yenilikçi fikirlere açıktır ve bunları çalıştığı alana uyarlayarak karar verme özgüvenine sahiptir.
- Sorunları algılayabilir, olaylar karşısında çok yönlü düşünür ve yorumlar; sorunların çözümünde esnek düşünebilir ve analitik düşünebilme becerisi göstererek risk alır ve hızlı karar verir.
Ekonometri mezunları, gerek kamu gerekse özel sektörde iş bulabilmektedir. Çeşitli bakanlıklar tarafından açılan müfettiş, denetçi ve uzman yardımcılığı sınavlarına girebilir, bu unvanlara sahip olup çalışabilirler. Diğer bölümlerden daha yoğun olarak Devlet planlama Teşkilatı (DPT), Hazine Müsteşarlığı, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK) ve Merkez Bankası gibi analiz işlerinin yoğun olduğu kamu kuruluşlarında; ayrıca sigortacılık, bankacılık, sermaye piyasası başta olmak üzere çeşitli alanlarda faaliyet gösteren kamu ve özel kuruluşların araştırma-geliştirme (AR-GE), planlama ve bütçe departmanlarında istihdam edilebilmektedirler.
Belge sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030013312 | |
Qualification Title | DEPARTMENT OF PRIMARY SCHOOL RELIGION AND ETHICS EDUCATION PRIMARY SCHOOL RELIGION AND ETHICS TEACHING | |
Awarding Body | University of Van Yuzuncu Yil | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Economics | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Recognizes the information related to religious and moral and uses this information in Primary Education in Religious Culture and Ethics. Defines models and solves the problems of education in the field of Primary Education in Religious Culture and Ethics. Solves and designs a process according to a defined target in the field of Primary Education in Religious Culture and Ethics as an educational field s definition towards one aim, one duration analysis and designing ability. Data solutions and implements a special teaching methods in the field of Primary Education in Religious Culture and Ethics, wins the sociological and psychological perspectives and reviews of social events. Uses the necessary contemporary techniques and calculation tools for education practice. Behaves independently, uses the initiative and creative exhibits behaviour in education practices. Gains in life-long learning behaviour. Gains in oral and written communication skills. Makes the teamwork in disciplinary and interdisciplinary in education practices. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Measurement and evaluation methods for each course are defined in the course syllabi prepared by the instructor/s. Exam and passings grades are regulated according to the rules and regulatons of Van Yuzuncu Yıl University, Faculty of Business undergraduate programs as indicated in their catalogs. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Admission Requirements: Students must comply with the legal and academic requirements to access the studies in TheVAN YUZUNCU YIL UNIVERSITY according to the process established by the ÖSYM (Higher Education Council Student Selection and Placement Centre) regulations. Students who have started studies in other universities within or outside of the country may apply for their recognition. The recognition record is unique for each student and therefore the procedure is carried out accordingly before the start of each academic year. More information about general admission requirements can be found in the catalogue of Information. | |
Conditions for Success | The degree is awarded to students who have successfully completed all the courses in the curriculum and have a minimum Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 / 4.00 and 240 ECTS. There is no final examination or examination period at the end of an academic year, or at the end of the study programme. There is, however, a final examination and examination periods, i.e., normally takes two weeks and starts immediately after at the end of each semester. Internship is not credited in the programme though it is prerequisite for the graduation. However, the competences gained and workloads needed with internship are ensured with the relevant courses content, practice and workload in the programme. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduated students of this department can go on their academic career, and also can work as teacher in schools of Ministry of National Education in public and private. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030013312
Recognizes the information related to religious and moral and uses this information in Primary Education in Religious Culture and Ethics. Defines models and solves the problems of education in the field of Primary Education in Religious Culture and Ethics. Solves and designs a process according to a defined target in the field of Primary Education in Religious Culture and Ethics as an educational field s definition towards one aim, one duration analysis and designing ability. Data solutions and implements a special teaching methods in the field of Primary Education in Religious Culture and Ethics, wins the sociological and psychological perspectives and reviews of social events. Uses the necessary contemporary techniques and calculation tools for education practice. Behaves independently, uses the initiative and creative exhibits behaviour in education practices. Gains in life-long learning behaviour. Gains in oral and written communication skills. Makes the teamwork in disciplinary and interdisciplinary in education practices.
Measurement and evaluation methods for each course are defined in the course syllabi prepared by the instructor/s. Exam and passings grades are regulated according to the rules and regulatons of Van Yuzuncu Yıl University, Faculty of Business undergraduate programs as indicated in their catalogs.
Admission Requirements: Students must comply with the legal and academic requirements to access the studies in TheVAN YUZUNCU YIL UNIVERSITY according to the process established by the ÖSYM (Higher Education Council Student Selection and Placement Centre) regulations. Students who have started studies in other universities within or outside of the country may apply for their recognition. The recognition record is unique for each student and therefore the procedure is carried out accordingly before the start of each academic year. More information about general admission requirements can be found in the catalogue of Information.
Graduated students of this department can go on their academic career, and also can work as teacher in schools of Ministry of National Education in public and private.
The document is valid continuously.