Yeterlilik Kodu | TR0030012927 | |
Yeterlilik Adı | Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bardakçı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Kampüsü, 65090 Tuşba/Van | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.yyu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Program boyunca alınan dersleri ve zorunlu stajları başarı ile tamamlamak. (4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek.) | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız başta MEB'e bağlı resmi okullar olmak üzere şahıs ve vakıf okullarında fen bilgisi öğretmeni olarak çalışmaktadır. Bunların yanında diğer eğitim kurumları ve eğitim ve danışmanlık şirketlerinde de görev almaktaProgram boyunca alınan dersleri ve zorunlu stajları başarı ile tamamlamak. (4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek.)dırlar. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030012927
- Fen Bilimleri alanında temel ve güncel bilgiye ve bu bilgilerin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilecek bilgi birikimine sahiptir.
- Fen Bilimleri öğretmenliği ile ilgili gerekli mesleki alan bilgisine sahiptir.
- Türk Eğitim Sisteminin amacı, yapısı, kanun, yönetmelik ve mevzuatları ile tarihsel gelişimi çerçevesinde ulusal ve uluslararası düzeyde fen öğretiminin felsefesi hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
- Fen Bilimleri alanına katkı sağlamış bilim insanlarını tanır, bilim tarihine katkılarını ifade eder ve bilimin doğasını açıklar.
- Fen Bilimleri öğretiminde bilimsel ve analitik düşünceye sahiptir ve sınıf içi uygulamalarda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini temel alır.
- Fen Bilimleri alanında temel becerilere sahiptir ve öğrendiklerini günlük yaşama transfer eder.
- Fen Bilimleri alanındaki sorunları tanımlayıp analiz ederek öğrencilerin gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve öğrenme güçlüklerini göz önüne alarak en uygun öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme tekniklerini seçer, tasarlar ve uygular.
- Fen Bilimleri öğretiminde bilgilerin kalıcı olması ve günlük yaşamda karşılaşılan sorunlarda kullanılabilmesi için gerekli olan öğretim materyallerini geliştirir.
- Öğrencilerin eleştirel, yapıcı ve yaratıcı düşünme ile problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun öğrenme ortamları oluşturur.
- Fen Bilimleri derslerinde laboratuvarı güvenli bir şekilde kullanır.
- Fen Bilimleri öğretiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır.
- Bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanarak fen ve teknoloji alanındaki gelişmeler ile bilim-sanat-kültür alanındaki etkinlikleri takip eder ve kazanımlarını dersleri ile bütünleştirir.
- Meslektaşları ile demokratik ve mesleki etik değerlere uygun olarak iletişim kurar, düşüncelerini paylaşır, işbirliği yapar ve kazandığı değerleri öğrencilere aktarmada örnek olur.
- Fen, teknoloji, toplum ve çevre arasındaki karşılıklı etkileşimlerin bilincindedir.
- Yaşam boyu öğrenmede, fen ve teknolojinin yeri ve önemi hakkında olumlu tutum geliştirir.
Mezunlarımız başta MEB'e bağlı resmi okullar olmak üzere şahıs ve vakıf okullarında fen bilgisi öğretmeni olarak çalışmaktadır. Bunların yanında diğer eğitim kurumları ve eğitim ve danışmanlık şirketlerinde de görev almaktaProgram boyunca alınan dersleri ve zorunlu stajları başarı ile tamamlamak. (4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek.)dırlar.
Belge sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030012927 | |
Qualification Title | FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI SCIENCE TEACHING PR. | |
Awarding Body | University of Van Yuzuncu Yil | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Have fundamental and up-to-date knowledge about science and have the knowledge to evaluate accuracy, validity, and reliability of that knowledge. Have necessary pedagogical content knowledge about science teaching. Know about the Turkish Educational System and its structure, aims, laws, regulations, and historical development in terms of the philosophy of science teaching in national and international levels. Know and acknowledge scientists who made significant contributions to science and technology, and the history of science, and understand the nature of science. Have scientific and analytical thinking about science teaching and use scientific inquiry methods and techniques in his/her classroom practice. Have basic skills in science and be able to transfer these into their daily lives. Select, design and implement appropriate teaching, instruction and assessment, methods and techniques by considering developmental characteristics of students, individual differences, and learning difficulties. Develop instructional materials about science teaching to make knowledge persistent and applicable to problems in our everyday life. Create suitable learning environments that facilitate the development of students' critical, constructive, creative thinking, and problem solving skills. Use laboratories by following the safety regulations in science lessons. Use information and communication technologies effectively in science lessons. Communicate and collaborate with her/his colleagues in a democratic way and in accordance with professional codes of ethics by sharing his/her ideas, and be a role model for his/her students. Be aware of the interactions among science, technology, society, and environment. Follow scientific and technological developments effectively as well as progress in science, arts, and culture by using information resources and implement those gains into her/his teaching. Develop positive attitudes towards the significance of science and technology within lifelong learning. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Rules identified by the Van Yuzuncu Yil University Associate degree and bachelors degree education and exam regulations are used regarding exams and successfull grades. Please refer to the Van Yuzuncu Yil University For more information please refer to https://yyu.edu.tr/AkademikBirimler/Sayfalar.php?s=552&Id=2252 | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | In order to get acceptance for the department one should have high school diploma and quantitative type LYS score. | |
Conditions for Success | To be successful at all the courses taken during the program (have a degree of 2.0 over 4) | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the program work as science teachers at schools of Ministry of National Education as well as private and foundation schools. In addition to these they can also work at other educational organisations and educational consulting companies. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030012927
Have fundamental and up-to-date knowledge about science and have the knowledge to evaluate accuracy, validity, and reliability of that knowledge. Have necessary pedagogical content knowledge about science teaching. Know about the Turkish Educational System and its structure, aims, laws, regulations, and historical development in terms of the philosophy of science teaching in national and international levels. Know and acknowledge scientists who made significant contributions to science and technology, and the history of science, and understand the nature of science. Have scientific and analytical thinking about science teaching and use scientific inquiry methods and techniques in his/her classroom practice. Have basic skills in science and be able to transfer these into their daily lives. Select, design and implement appropriate teaching, instruction and assessment, methods and techniques by considering developmental characteristics of students, individual differences, and learning difficulties. Develop instructional materials about science teaching to make knowledge persistent and applicable to problems in our everyday life. Create suitable learning environments that facilitate the development of students' critical, constructive, creative thinking, and problem solving skills. Use laboratories by following the safety regulations in science lessons. Use information and communication technologies effectively in science lessons. Communicate and collaborate with her/his colleagues in a democratic way and in accordance with professional codes of ethics by sharing his/her ideas, and be a role model for his/her students. Be aware of the interactions among science, technology, society, and environment. Follow scientific and technological developments effectively as well as progress in science, arts, and culture by using information resources and implement those gains into her/his teaching. Develop positive attitudes towards the significance of science and technology within lifelong learning.
Rules identified by the Van Yuzuncu Yil University Associate degree and bachelors degree education and exam regulations are used regarding exams and successfull grades. Please refer to the Van Yuzuncu Yil University For more information please refer to https://yyu.edu.tr/AkademikBirimler/Sayfalar.php?s=552&Id=2252
In order to get acceptance for the department one should have high school diploma and quantitative type LYS score.
Graduates of the program work as science teachers at schools of Ministry of National Education as well as private and foundation schools. In addition to these they can also work at other educational organisations and educational consulting companies.
The document is valid continuously.