Yeterlilik Kodu | TR0030013835 | |
Yeterlilik Adı | Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | BAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.ibu.edu.tr/tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Lisans programının normal eğitim süresi 4 yıldır. Mezun olabilmek için öğrencilerin programdaki tüm dersleri almaları ve genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi ve özel ilköğretim okullarında fen bilgisi öğretmeni olarak çalışmaktadır. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030013835
- Fen, teknoloji, toplum ve çevre arasındaki etkileşimleri anlayabilme.
- Öğrenme, öğretme ve değerlendirme süreci ile ilgili alternatif yaklaşımların farkında olma.
- Fen ve teknolojiyle ilgili sosyal, ekonomik ve etik değerleri, kişisel sağlık ve çevre sorunlarını fark edebilme.
- Doğal dünyayı disiplinler arası bir bakış açısı içerisinde anlamlandırabilme.
- Öğrenme ihtiyaçlarını gözeterek bunu karşılayabilecek programları planlayabilme ve yürütebilme.
- Bilimin ve bilimsel bilginin doğasını, temel fen kavram, ilke, yasa ve kuramlarını anlayarak uygun şekillerde kullanabilme.
- Okul, aile, toplum işbirliği çerçevesinde mesleğinin sorumluluklarını yerine getirebilme.
- Mesleği ile ilgili etik ilkelere uygun olarak davranabilme.
- Karşılaşabileceği alışılmadık durumlarda, yeni bilgi elde etme ile problem çözmede fen ve teknolojiyi kullanabilme.
- Gözlem yapabilme, hipotez kurabilme, test edebilme, bilgi toplayabilme, verileri yorumlayabilme ve bulguları sunabilme.
- Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarının bilincinde olma.
- Eğitim teknolojilerini kullanabilme ve bununla ilgili yeniliklere karşı açık olma.
- Eğitim teknolojilerini tanıma ve bu konudaki gelişmeleri değerlendirebilme.
- Bireysel farklılıkları dikkate alarak objektif ve tutarlı davranabilme.
Mezunlar Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi ve özel ilköğretim okullarında fen bilgisi öğretmeni olarak çalışmaktadır.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030013835 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | It is depend on course contents of the courses ½ midterms, Project study, term paper, presentations and a final exam at the end of the term. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The students are selected by scores at the Transition to Higher Education Examination (YGS). The language of year training at the department is Turkish and approximately 100 students enroll the department. | |
Conditions for Success | The program started to accept students at 1998-1999 academic year. There are 1 Professor, 2 Associate Professor, 4 Assistant Professor, 1 Lecturer and 4 Research Asisstant at the department. The Bulding of Faculty is located at Abant İzzet Baysal University Gölköy Campus. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The graduates work at public and private school connected to the Ministry of National Education as classroom teacher. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030013835
- To be able to understand the interaction among science, technology, society and environment.
- To be aware of the alternative approaches related to learning, teaching and evaluation.
- To be able to realize the social, economic and ethics issues, personal health and environmental problems about science and technology.
- To be able to make sense of the natural word from the interdisicplinary perspective.
- To be able to plan and conduct programs that meet learning demands.
- To be able use nature of science and scientific knowledge, basic science concepts, principles, laws and theories with proper understanding.
- To fullfill the responsibilities of the profession from the school-family-society framework.
- To be able to behave approptiate to ethical issues of the profession.
- To be able to use science and technology in solving problems, getting knowledge and coping with unusual situation.
- To be able to make observation; to set and test hypotheses; to collect and interpret data and to present findings.
- To be concious to duties, rights and responsibilities related to profession.
- To be able to use educational echnologies and to be open innovations on this area.
- To acknowledge educational technologies and evaluate the innovations on this area.
- To be able behave objective and consistent by considering individual differences.
It is depend on course contents of the courses ½ midterms, Project study, term paper, presentations and a final exam at the end of the term.
The students are selected by scores at the Transition to Higher Education Examination (YGS). The language of year training at the department is Turkish and approximately 100 students enroll the department.
The graduates work at public and private school connected to the Ministry of National Education as classroom teacher.
The document is valid continuously.