Yeterlilik Kodu

TR0030040613

Yeterlilik Adı
İlahiyat (Arapça %30) Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul 29 Mayıs Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİstanbul 29 Mayıs Üniversitesi
Sorumlu Kurum URLhttps://www.29mayis.edu.tr/tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Din ve teoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak bir yıl süreli Arapça Hazırlık eğitimini ve sekiz yarıyıllık lisans eğitim programını kapsayan, belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren, öğretim dili en az %30 Arapça olan bir yükseköğretim programıdır. Tam burslu ve %50 İndirimle eğitim sağlanmaktadır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, kurumda ve alanla ilgili ortaöğretim kurumlarında uygulamalı eğitimler yapılır.

 

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1.  İlahiyat alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilişkilendirir.

2.  Bireysel farklılıkları dikkate alan bir din hizmeti sunabilmek için gerekli yöntemleri ayırt eder.

3.  Farklı dinlerin ve dini akımların teolojik ve kuramsal yapıları ile tarihsel gelişimlerini değerlendirir.

4.  Mesleki uygulama alanlarını tanır.

5.  İslam dininin tarihsel ve güncel tezahürlerini birbiriyle karşılaştırır.

6.  İlahiyat alanında elde ettiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri sahada kullanır.

7.  Uygulamaya dönük bilimsel araştırmalar yapar.

8.  İlahiyat alanında elde ettiği bilgi ve becerileri uygun yöntem ve araçlarla aktarır.

9.  Temel dinî metinleri inceler.

10.Din hizmetleri ve din eğitimi alanında karşılaşılan sorunların çözümü noktasında sorumluluk alır.

11.Bireysel veya ekip olarak alanında ilmî çalışmalar yürütür.

12.Alanındaki ve diğer ilişkili disiplinlerdeki bilimsel gelişmeleri takip eder.

13.Temel kaynakları, bilimsel verileri ve sosyal değişimleri dikkate alarak alana ait bilgileri sorgular.

14.Alanıyla ilişkili yerel ve küresel gelişmeleri tartışır.

15.Alanıyla ilişkili kişi ve kurumlarla görüş alışverişinde bulunur.

16.Yabancı bir dili kullanarak lisans eğitiminde elde ettiği kuramsal ve uygulamalı bilgiyi ilgili kişi ve kuruluşlarla paylaşır.

17.Alanında ihtiyaç duyacağı bilişim ve bilgi teknolojilerini etkin şekilde kullanır.

18.Alanında yaptığı tüm çalışmalarını bilimsel bir yaklaşımla yürütür.

19.Alanda yürüteceği faaliyetlerde etik değerleri gözetir.

20.Alanında disiplinlerarası araştırma ve incelemeler yapar.

21.Geleneksel değerler ile evrensel değerleri ilişkilendirir

Anahtar Yetkinlikler

Kendi toplumunu ve insanını gözlemleyebilir ve tanır.

Bir lisans mezunu olarak mesleki sınırlılıklarını/yeterliliklerini kavramıştır.

Çalıştığı alanın mesleki etik anlayışına vakıf ve uygun davranır.

Bilimsel düşünce anlayışına sahiptir.

Sorgulayıcı, eleştirel ve çok boyutlu düşünebilir.

Çalıştığı alanda psikolojik sağlığı koruyacak davranış ve uygulamaların benimsenmesinde rol alır.

Çalıştığı ortamlardaki insanlarla ilgili problemlere çözüm yolu üretebilir.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Program için belirlenen yeterliliklere yönelik ölçme ve değerlendirme faaliyetleri İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’nde yer verilen usul ve esaslara uygun şekilde yürütülür. Ders bazında hangi ölçme ve değerlendirme araçlarının kullanılacağına dair bilgilere ders bilgi paketinde yer verilmekte ve bunlar kuruma ait web sayfasında yayınlanmaktadır. Uzaktan eğitim sürecinde yapılacak ölçme değerlendirme faaliyetleri Üniversite bünyesinde oluşturulan Uzaktan Öğretim Komisyonu’nca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yürütülür.

Yarıyıl içindeki ara sınav, kısa sınav, ödev, seminer gibi başarı değerlendirme unsurlarının tarihleri, dersi veren öğretim elemanı tarafından belirlenir; bunlardan ara sınav tarihleri yarıyılın ilk iki haftası içinde öğrencilere duyurulur. Yarıyıl sonu ve bütünleme sınavlarının programı ilgili yönetim kurulu tarafından kararlaştırılıp sınavların başlamasından en az iki hafta önce ilan edilir.

Sınavların yazılı yapılması gerekir, ancak gerektiğinde dersi veren öğretim elemanı ders bilgi formunda belirtmek koşuluyla sınavın sözlü, ödev veya proje şeklinde yapılmasına karar verebilir.

Sınavı dersi veren öğretim elemanı düzenler ve yönetir. Bulunamaması halinde sınavı kimin yapacağına ilgili bölüm başkanlığınca karar verilir.

Açılacak derslere ait başarı değerlendirme ölçütleri her yarıyılın ilk haftası içinde ilgili öğretim elemanı tarafından ders bilgi formu ile ilan edilir. (EX) notu hariç, bir dersin başarı notu; o derse ait ara sınavları, kısa sınavlar, arazi çalışması, uygulama, ödev, proje, atölye, seminer, devam, laboratuvar, staj ve benzeri yarıyıl içi çalışmalarından ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından alınan notların başarı değerlendirme ölçütlerine göre hesap edilmesi suretiyle belirlenir. Ancak yarıyıl sonu ve bütünleme sınavının başarı notuna katkısı % 40’dan az ve % 60’dan fazla olamaz.

İlgili öğretim elemanı her dersin başarı notları listesini imzalayarak sınav evrakıyla birlikte Rektörlük tarafından belirlenen süre içinde ilgili birime teslim eder. Sınav evrakı ilgili birimde iki yıl saklanır.

Her ders için dersi veren öğretim elemanı tarafından aşağıdaki harf notlarından biri başarı notu olarak takdir edilir:

Harf Notu      Ağırlık Katsayısı    100 üzerinden eşdeğer puanı

   AA                     4.00                             90-100

   BA                     3.50                             85-89

   BB                     3.00                             80-84

   CB                     2.50                             75-79

   CC                     2.00                             70-74

   DC                    1.50                              65-69

   DD                    1.00                              60-64

   FD                     0.50                             50-59

   FF                      0.00                              0-49

(S), (EX), (T), (DD) ve daha yukarı not alan öğrenci o dersten başarılı sayılır; (FD), (FF), (U), (NA), (NP) notu alan ise başarısız olup o dersi tekrarlaması gerekir; ancak ön şart dersinden (FD) notu almışsa ön şartı yerine getirmiş kabul edilir. GNO’su 2.00 ve daha yukarı olan ve öğretim programında başarısız dersi bulunmayan öğrenci başarılı sayılır. GNO’su 1.80’in altında kalan öğrenci sınamalı statüye geçirilir. Dördüncü yarıyıl sonunda sınamalı statüde olan bir öğrenci, sınamalı statüden çıkana kadar beşinci ve daha sonraki yarıyıllara ait ders alamaz. Sınamalı statüden çıkmak için öncelikle (CC)’nin altında not aldığı bazı dersleri tekrar eder. Sınamalı durumunda olan bir öğrencinin yarıyıl ders yükü normal ders yükünü geçemez. Her yarıyıl sonunda, o yarıyılın bütün derslerini başarmış olup yarıyıl not ortalaması 3.00-3.49 arasında olan öğrenciler onur listesinde, 3.50-4.00 arasında olan öğrenciler ise yüksek onur listesinde yer alır.

 

Kalite Güvencesi

Kalite güvencesi, eğitim öğretim, araştırma geliştirme, toplumsal katkı ve yönetim sistemi politikalarının belirlenmesi politika belgesi hazırlama iş akış sürecine göre hazırlanır. Stratejik Planlama Ekibi tarafından hazırlanan ve paydaş görüşüne sunulan taslak politika metinleri Stratejik Plan Yönlendirme Kurulu’nun onayına sunulur. Stratejik Plan Yönlendirme Kurulu tarafından Stratejik Plan ile Dekanlığa ve oradan da onaylanmak üzere Rektörlük makamına gönderilir. Onaylanan politika metinleri kurumsal web sayfasında yayınlanır. Stratejik Planlama Ekibi tarafından hazırlanan politika metinleri Stratejik Plan ile her beş yılda bir paydaş görüşlerine de başvurularak güncellenir.

Giriş Şartı
  1. T.C uyruklu adaylar için; Lise diplomasına sahip olmak, Yükseköğretim Kurulu tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yerleştirilmiş olmak gereklidir.
  2. Yabancı Uyruklu adaylar için; Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak, Üniversitenin belirlemiş olduğu başvuru ve kabul şartlarını sağlamış olmak, kabul koşullarında belirtilen sınavları (YÖS, 29 MAYIS YÖS) başararak kontenjan dahilinde kayıt hakkı kazanmış olmak gereklidir.
Başarma ŞartlarıAsgari 240 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  1. İlahiyat Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  1. Mezunlar, Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmî ve özel okullarda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ve İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri öğretmeni olarak görev alabilirler. Ayrıca, Diyanet İşleri Başkanlığı'nın merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatlarında müftü, müftü yardımcısı, vaiz, vaize, Kur'an kursu öğreticisi, imam-hatip ve müezzin-kayyım olarak istihdam edilebilirler. Bunun yanı sıra, çeşitli kurum ve kuruluşlarda ilahiyatçı unvanı ile din hizmetleri sunabilir veya danışmanlık yapabilirler.
  2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

  1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

  1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

  2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030040613


Yeterlilik Adı
İlahiyat (Arapça %30) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak bir yıl süreli Arapça Hazırlık eğitimini ve sekiz yarıyıllık lisans eğitim programını kapsayan, belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren, öğretim dili en az %30 Arapça olan bir yükseköğretim programıdır. Tam burslu ve %50 İndirimle eğitim sağlanmaktadır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, kurumda ve alanla ilgili ortaöğretim kurumlarında uygulamalı eğitimler yapılır.

 


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1.  İlahiyat alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilişkilendirir.

2.  Bireysel farklılıkları dikkate alan bir din hizmeti sunabilmek için gerekli yöntemleri ayırt eder.

3.  Farklı dinlerin ve dini akımların teolojik ve kuramsal yapıları ile tarihsel gelişimlerini değerlendirir.

4.  Mesleki uygulama alanlarını tanır.

5.  İslam dininin tarihsel ve güncel tezahürlerini birbiriyle karşılaştırır.

6.  İlahiyat alanında elde ettiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri sahada kullanır.

7.  Uygulamaya dönük bilimsel araştırmalar yapar.

8.  İlahiyat alanında elde ettiği bilgi ve becerileri uygun yöntem ve araçlarla aktarır.

9.  Temel dinî metinleri inceler.

10.Din hizmetleri ve din eğitimi alanında karşılaşılan sorunların çözümü noktasında sorumluluk alır.

11.Bireysel veya ekip olarak alanında ilmî çalışmalar yürütür.

12.Alanındaki ve diğer ilişkili disiplinlerdeki bilimsel gelişmeleri takip eder.

13.Temel kaynakları, bilimsel verileri ve sosyal değişimleri dikkate alarak alana ait bilgileri sorgular.

14.Alanıyla ilişkili yerel ve küresel gelişmeleri tartışır.

15.Alanıyla ilişkili kişi ve kurumlarla görüş alışverişinde bulunur.

16.Yabancı bir dili kullanarak lisans eğitiminde elde ettiği kuramsal ve uygulamalı bilgiyi ilgili kişi ve kuruluşlarla paylaşır.

17.Alanında ihtiyaç duyacağı bilişim ve bilgi teknolojilerini etkin şekilde kullanır.

18.Alanında yaptığı tüm çalışmalarını bilimsel bir yaklaşımla yürütür.

19.Alanda yürüteceği faaliyetlerde etik değerleri gözetir.

20.Alanında disiplinlerarası araştırma ve incelemeler yapar.

21.Geleneksel değerler ile evrensel değerleri ilişkilendirir


Anahtar Yetkinlikler

Kendi toplumunu ve insanını gözlemleyebilir ve tanır.

Bir lisans mezunu olarak mesleki sınırlılıklarını/yeterliliklerini kavramıştır.

Çalıştığı alanın mesleki etik anlayışına vakıf ve uygun davranır.

Bilimsel düşünce anlayışına sahiptir.

Sorgulayıcı, eleştirel ve çok boyutlu düşünebilir.

Çalıştığı alanda psikolojik sağlığı koruyacak davranış ve uygulamaların benimsenmesinde rol alır.

Çalıştığı ortamlardaki insanlarla ilgili problemlere çözüm yolu üretebilir.


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Program için belirlenen yeterliliklere yönelik ölçme ve değerlendirme faaliyetleri İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’nde yer verilen usul ve esaslara uygun şekilde yürütülür. Ders bazında hangi ölçme ve değerlendirme araçlarının kullanılacağına dair bilgilere ders bilgi paketinde yer verilmekte ve bunlar kuruma ait web sayfasında yayınlanmaktadır. Uzaktan eğitim sürecinde yapılacak ölçme değerlendirme faaliyetleri Üniversite bünyesinde oluşturulan Uzaktan Öğretim Komisyonu’nca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yürütülür.

Yarıyıl içindeki ara sınav, kısa sınav, ödev, seminer gibi başarı değerlendirme unsurlarının tarihleri, dersi veren öğretim elemanı tarafından belirlenir; bunlardan ara sınav tarihleri yarıyılın ilk iki haftası içinde öğrencilere duyurulur. Yarıyıl sonu ve bütünleme sınavlarının programı ilgili yönetim kurulu tarafından kararlaştırılıp sınavların başlamasından en az iki hafta önce ilan edilir.

Sınavların yazılı yapılması gerekir, ancak gerektiğinde dersi veren öğretim elemanı ders bilgi formunda belirtmek koşuluyla sınavın sözlü, ödev veya proje şeklinde yapılmasına karar verebilir.

Sınavı dersi veren öğretim elemanı düzenler ve yönetir. Bulunamaması halinde sınavı kimin yapacağına ilgili bölüm başkanlığınca karar verilir.

Açılacak derslere ait başarı değerlendirme ölçütleri her yarıyılın ilk haftası içinde ilgili öğretim elemanı tarafından ders bilgi formu ile ilan edilir. (EX) notu hariç, bir dersin başarı notu; o derse ait ara sınavları, kısa sınavlar, arazi çalışması, uygulama, ödev, proje, atölye, seminer, devam, laboratuvar, staj ve benzeri yarıyıl içi çalışmalarından ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınavından alınan notların başarı değerlendirme ölçütlerine göre hesap edilmesi suretiyle belirlenir. Ancak yarıyıl sonu ve bütünleme sınavının başarı notuna katkısı % 40’dan az ve % 60’dan fazla olamaz.

İlgili öğretim elemanı her dersin başarı notları listesini imzalayarak sınav evrakıyla birlikte Rektörlük tarafından belirlenen süre içinde ilgili birime teslim eder. Sınav evrakı ilgili birimde iki yıl saklanır.

Her ders için dersi veren öğretim elemanı tarafından aşağıdaki harf notlarından biri başarı notu olarak takdir edilir:

Harf Notu      Ağırlık Katsayısı    100 üzerinden eşdeğer puanı

   AA                     4.00                             90-100

   BA                     3.50                             85-89

   BB                     3.00                             80-84

   CB                     2.50                             75-79

   CC                     2.00                             70-74

   DC                    1.50                              65-69

   DD                    1.00                              60-64

   FD                     0.50                             50-59

   FF                      0.00                              0-49

(S), (EX), (T), (DD) ve daha yukarı not alan öğrenci o dersten başarılı sayılır; (FD), (FF), (U), (NA), (NP) notu alan ise başarısız olup o dersi tekrarlaması gerekir; ancak ön şart dersinden (FD) notu almışsa ön şartı yerine getirmiş kabul edilir. GNO’su 2.00 ve daha yukarı olan ve öğretim programında başarısız dersi bulunmayan öğrenci başarılı sayılır. GNO’su 1.80’in altında kalan öğrenci sınamalı statüye geçirilir. Dördüncü yarıyıl sonunda sınamalı statüde olan bir öğrenci, sınamalı statüden çıkana kadar beşinci ve daha sonraki yarıyıllara ait ders alamaz. Sınamalı statüden çıkmak için öncelikle (CC)’nin altında not aldığı bazı dersleri tekrar eder. Sınamalı durumunda olan bir öğrencinin yarıyıl ders yükü normal ders yükünü geçemez. Her yarıyıl sonunda, o yarıyılın bütün derslerini başarmış olup yarıyıl not ortalaması 3.00-3.49 arasında olan öğrenciler onur listesinde, 3.50-4.00 arasında olan öğrenciler ise yüksek onur listesinde yer alır.

 


Kalite Güvencesi

Kalite güvencesi, eğitim öğretim, araştırma geliştirme, toplumsal katkı ve yönetim sistemi politikalarının belirlenmesi politika belgesi hazırlama iş akış sürecine göre hazırlanır. Stratejik Planlama Ekibi tarafından hazırlanan ve paydaş görüşüne sunulan taslak politika metinleri Stratejik Plan Yönlendirme Kurulu’nun onayına sunulur. Stratejik Plan Yönlendirme Kurulu tarafından Stratejik Plan ile Dekanlığa ve oradan da onaylanmak üzere Rektörlük makamına gönderilir. Onaylanan politika metinleri kurumsal web sayfasında yayınlanır. Stratejik Planlama Ekibi tarafından hazırlanan politika metinleri Stratejik Plan ile her beş yılda bir paydaş görüşlerine de başvurularak güncellenir.


Giriş Şartı
  1. T.C uyruklu adaylar için; Lise diplomasına sahip olmak, Yükseköğretim Kurulu tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yerleştirilmiş olmak gereklidir.
  2. Yabancı Uyruklu adaylar için; Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak, Üniversitenin belirlemiş olduğu başvuru ve kabul şartlarını sağlamış olmak, kabul koşullarında belirtilen sınavları (YÖS, 29 MAYIS YÖS) başararak kontenjan dahilinde kayıt hakkı kazanmış olmak gereklidir.

Başarma Şartları
Asgari 240 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  1. İlahiyat Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  1. Mezunlar, Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmî ve özel okullarda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ve İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri öğretmeni olarak görev alabilirler. Ayrıca, Diyanet İşleri Başkanlığı'nın merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatlarında müftü, müftü yardımcısı, vaiz, vaize, Kur'an kursu öğreticisi, imam-hatip ve müezzin-kayyım olarak istihdam edilebilirler. Bunun yanı sıra, çeşitli kurum ve kuruluşlarda ilahiyatçı unvanı ile din hizmetleri sunabilir veya danışmanlık yapabilirler.
  2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

  1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

  1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

  2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030040613

Qualification Title
Bachelor's Degree in Theology (%30 Arabic)
Awarding Body
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 6
Thematic AreasReligion and theology
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

A higher education program designed for a specific field of study or profession, based on secondary education qualifications, including a one-year Arabic preparatory course and an eight-semester undergraduate program. The language of instruction is at least 30% Arabic. Education is provided with full scholarship and 50% discount status.

Learning Environments

Education and training are conducted through formal education. Additionally, practical training is provided at the institution and related secondary education institutions.

Description

1.  Relates theoretical and practical knowledge of theology.

2.  Identifies the necessary methods for providing religious services that consider individual differences.

3.  Evaluates the theological and theoretical structures and historical developments of different religions and religious movements.

4.  Recognizes professional practice areas. 

5.  Compares the historical and contemporary manifestations of Islam.

6.  Applies theoretical and practical knowledge obtained in theology in the field.

7.  Conducts application-oriented scientific research.

8.  Communicates acquired knowledge and skills in theology using appropriate methods and tools.

9.  Analyzes primary religious texts.

10. Takes responsibility in solving problems encountered in religious services and education.

11. Conducts academic studies individually or as part of a team in the field.

12. Follows scientific developments in the field and related disciplines.

13. Questions field-specific knowledge by considering primary sources, scientific data, and social changes.

14. Discusses local and global developments related to the field.

15. Engages in discussions with individuals and institutions related to the field.

16. Uses a foreign language to share theoretical and practical knowledge acquired during undergraduate education with relevant individuals and organizations.

17. Effectively utilizes information and communication technologies required in the field.

18. Approaches all work in the field with a scientific perspective.

19. Adheres to ethical values in all field-related activities.

20. Conducts interdisciplinary research and studies in the field.

21. Connects traditional values with universal values.

Key Competencies

Observes and understands their society and people.

Recognizes professional limitations/qualifications as a bachelor's degree graduate.

Adheres to and acts in accordance with the professional ethical standards of the field.

Possesses a scientific mindset.

Thinks critically, analytically, and multidimensionally.

Plays a role in adopting behaviors and practices that maintain psychological well-being in the field.

Develops solutions to problems related to individuals in their working environments

Further Info

Assessment and evaluation activities related to the qualifications determined for the program are carried out in accordance with the procedures and principles specified in the Undergraduate Education and Training Regulations of Istanbul 29 Mayis University. Information on which assessment and evaluation tools will be used for each course is included in the course information package and published on the institution's website. Assessment and evaluation activities in the distance education process are carried out within the framework of the procedures and principles determined by the Distance Education Commission established within the University. The dates for midterm exams, quizzes, assignments, and seminars, which are elements of success evaluation during the semester, are determined by the course instructor; among these, the dates of midterm exams are announced to students within the first two weeks of the semester. The schedule for final and make-up exams is determined by the relevant academic board and announced at least two weeks before the exams begin. Exams must be conducted in written form; however, if necessary, the course instructor may decide to conduct the exam orally, as an assignment, or as a project, provided that this is specified in the course information form. he exam is organized and administered by the course instructor. In case of their absence, the relevant department head decides who will conduct the exam. he success evaluation criteria for courses to be offered are announced by the relevant instructor within the first week of each semester through the course information form. Except for the (EX) grade, a course's final grade is determined by calculating the scores obtained from midterm exams, quizzes, fieldwork, practical applications, assignments, projects, workshops, seminars, attendance, laboratory work, internships, and similar in-semester activities, along with the final or make-up exam, according to the success evaluation criteria. However, the contribution of the final and make-up exams to the success grade cannot be less than 40% and more than 60%. 

The relevant instructor signs the list of course grades and submits it, along with the exam documents, to the relevant unit within the time specified by the Rectorate. The exam documents are stored in the relevant unit for two years.

For each course, the course instructor assigns one of the following letter grades as the final grade:

Letter Grade      Coefficient      Equivalent Score (out of 100)

   AA                     4.00                             90-100

   BA                     3.50                             85-89

   BB                     3.00                             80-84

   CB                     2.50                             75-79

   CC                     2.00                             70-74

   DC                    1.50                              65-69

   DD                    1.00                              60-64

   FD                     0.50                             50-59

   FF                      0.00                              0-49

 

Students who receive a grade of (S), (EX), (T), (DD), or higher are considered successful in that course. Students who receive a grade of (FD), (FF), (U), (NA), or (NP) are considered unsuccessful and must retake the course. However, if a student receives an (FD) grade in a prerequisite course, they are still considered to have met the prerequisite. A student with a cumulative GPA (CGPA) of 2.00 or higher and no failed courses in the curriculum is considered successful. A student whose cumulative GPA (CGPA) falls below 1.80 is placed on probation. A student who remains on probation at the end of the fourth semester cannot enroll in courses from the fifth semester or beyond until they improve their status. To exit probation, they must first retake some of the courses in which they received a grade below (CC). A student on probation cannot exceed the normal course load per semester. At the end of each semester, students who have successfully completed all their courses and have a semester GPA between 3.00-3.49 are placed on the honor list, while those with a GPA between 3.50-4.00 are placed on the high honor list.

Quality Assurance

Quality assurance is prepared according to the workflow process of determining policies for education and training, research and development, social contribution, and management systems. Draft policy texts prepared by the Strategic Planning Team and presented for stakeholder feedback are submitted for approval to the Strategic Plan Steering Committee. The Strategic Plan Steering Committee submits the Strategic Plan to the Dean’s Office, and from there, it is forwarded to the Rectorate for approval. Approved policy documents are published on the institutional website. Policy documents prepared by the Strategic Planning Team are updated every five years with stakeholder feedback as part of the Strategic Plan.

Access Requirements
  1. For Turkish nationals: Applicants must have a high school diploma and must have been placed through the central exam conducted by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM), in accordance with the procedures and principles determined by the Council of Higher Education. 
  2. For foreign nationals: Applicants must have graduated from secondary education institutions or from foreign secondary education institutions recognized as equivalent by the Ministry of National Education. They must meet the admission requirements set by the university and successfully pass the required entrance exams (YÖS, 29 MAYIS YÖS) to gain admission within the designated quota.
Conditions for SuccessSuccessfully complete a minimum of 240 ECTS course credits and fulfill any additional obligations set by the relevant higher education institution, if applicable.
Progression Paths (Relationship Type)
  1. Holders of a Bachelor's Degree in Theology can pursue master's degree programs and, if they meet the relevant requirements, may continue to doctoral and proficiency in arts programs that accept bachelor's degree holders.
  2. Graduates can work as Religion and Ethics teachers and Vocational Course instructors at Imam Hatip High Schools in public and private schools affiliated with the Ministry of National Education. Additionally, they can be employed in the central, provincial, and international branches of the Presidency of Religious Affairs as muftis, deputy muftis, preachers, female preachers, Quran course instructors, imams, and muezzin-callers. Furthermore, they can provide religious services or consultancy under the title of theologian in various institutions and organizations. 
  3. Undergraduate students have the right to participate in double major programs offered by their higher education institutions. Students enrolled in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and, if successful, receive two separate bachelor's degrees
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfers

1.2. Regulation on the Continuation of Associate Degree Graduates from Vocational Schools and Open Education Programs to Bachelor's Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is permanently valid.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030040613


Qualification Title
Bachelor's Degree in Theology (%30 Arabic)

Awarding Body

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

A higher education program designed for a specific field of study or profession, based on secondary education qualifications, including a one-year Arabic preparatory course and an eight-semester undergraduate program. The language of instruction is at least 30% Arabic. Education is provided with full scholarship and 50% discount status.


Learning Environments

Education and training are conducted through formal education. Additionally, practical training is provided at the institution and related secondary education institutions.


Description

1.  Relates theoretical and practical knowledge of theology.

2.  Identifies the necessary methods for providing religious services that consider individual differences.

3.  Evaluates the theological and theoretical structures and historical developments of different religions and religious movements.

4.  Recognizes professional practice areas. 

5.  Compares the historical and contemporary manifestations of Islam.

6.  Applies theoretical and practical knowledge obtained in theology in the field.

7.  Conducts application-oriented scientific research.

8.  Communicates acquired knowledge and skills in theology using appropriate methods and tools.

9.  Analyzes primary religious texts.

10. Takes responsibility in solving problems encountered in religious services and education.

11. Conducts academic studies individually or as part of a team in the field.

12. Follows scientific developments in the field and related disciplines.

13. Questions field-specific knowledge by considering primary sources, scientific data, and social changes.

14. Discusses local and global developments related to the field.

15. Engages in discussions with individuals and institutions related to the field.

16. Uses a foreign language to share theoretical and practical knowledge acquired during undergraduate education with relevant individuals and organizations.

17. Effectively utilizes information and communication technologies required in the field.

18. Approaches all work in the field with a scientific perspective.

19. Adheres to ethical values in all field-related activities.

20. Conducts interdisciplinary research and studies in the field.

21. Connects traditional values with universal values.


Key Competencies

Observes and understands their society and people.

Recognizes professional limitations/qualifications as a bachelor's degree graduate.

Adheres to and acts in accordance with the professional ethical standards of the field.

Possesses a scientific mindset.

Thinks critically, analytically, and multidimensionally.

Plays a role in adopting behaviors and practices that maintain psychological well-being in the field.

Develops solutions to problems related to individuals in their working environments


Further Info

Assessment and evaluation activities related to the qualifications determined for the program are carried out in accordance with the procedures and principles specified in the Undergraduate Education and Training Regulations of Istanbul 29 Mayis University. Information on which assessment and evaluation tools will be used for each course is included in the course information package and published on the institution's website. Assessment and evaluation activities in the distance education process are carried out within the framework of the procedures and principles determined by the Distance Education Commission established within the University. The dates for midterm exams, quizzes, assignments, and seminars, which are elements of success evaluation during the semester, are determined by the course instructor; among these, the dates of midterm exams are announced to students within the first two weeks of the semester. The schedule for final and make-up exams is determined by the relevant academic board and announced at least two weeks before the exams begin. Exams must be conducted in written form; however, if necessary, the course instructor may decide to conduct the exam orally, as an assignment, or as a project, provided that this is specified in the course information form. he exam is organized and administered by the course instructor. In case of their absence, the relevant department head decides who will conduct the exam. he success evaluation criteria for courses to be offered are announced by the relevant instructor within the first week of each semester through the course information form. Except for the (EX) grade, a course's final grade is determined by calculating the scores obtained from midterm exams, quizzes, fieldwork, practical applications, assignments, projects, workshops, seminars, attendance, laboratory work, internships, and similar in-semester activities, along with the final or make-up exam, according to the success evaluation criteria. However, the contribution of the final and make-up exams to the success grade cannot be less than 40% and more than 60%. 

The relevant instructor signs the list of course grades and submits it, along with the exam documents, to the relevant unit within the time specified by the Rectorate. The exam documents are stored in the relevant unit for two years.

For each course, the course instructor assigns one of the following letter grades as the final grade:

Letter Grade      Coefficient      Equivalent Score (out of 100)

   AA                     4.00                             90-100

   BA                     3.50                             85-89

   BB                     3.00                             80-84

   CB                     2.50                             75-79

   CC                     2.00                             70-74

   DC                    1.50                              65-69

   DD                    1.00                              60-64

   FD                     0.50                             50-59

   FF                      0.00                              0-49

 

Students who receive a grade of (S), (EX), (T), (DD), or higher are considered successful in that course. Students who receive a grade of (FD), (FF), (U), (NA), or (NP) are considered unsuccessful and must retake the course. However, if a student receives an (FD) grade in a prerequisite course, they are still considered to have met the prerequisite. A student with a cumulative GPA (CGPA) of 2.00 or higher and no failed courses in the curriculum is considered successful. A student whose cumulative GPA (CGPA) falls below 1.80 is placed on probation. A student who remains on probation at the end of the fourth semester cannot enroll in courses from the fifth semester or beyond until they improve their status. To exit probation, they must first retake some of the courses in which they received a grade below (CC). A student on probation cannot exceed the normal course load per semester. At the end of each semester, students who have successfully completed all their courses and have a semester GPA between 3.00-3.49 are placed on the honor list, while those with a GPA between 3.50-4.00 are placed on the high honor list.


Quality Assurance

Quality assurance is prepared according to the workflow process of determining policies for education and training, research and development, social contribution, and management systems. Draft policy texts prepared by the Strategic Planning Team and presented for stakeholder feedback are submitted for approval to the Strategic Plan Steering Committee. The Strategic Plan Steering Committee submits the Strategic Plan to the Dean’s Office, and from there, it is forwarded to the Rectorate for approval. Approved policy documents are published on the institutional website. Policy documents prepared by the Strategic Planning Team are updated every five years with stakeholder feedback as part of the Strategic Plan.


Access Requirements
  1. For Turkish nationals: Applicants must have a high school diploma and must have been placed through the central exam conducted by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM), in accordance with the procedures and principles determined by the Council of Higher Education. 
  2. For foreign nationals: Applicants must have graduated from secondary education institutions or from foreign secondary education institutions recognized as equivalent by the Ministry of National Education. They must meet the admission requirements set by the university and successfully pass the required entrance exams (YÖS, 29 MAYIS YÖS) to gain admission within the designated quota.

Conditions for Success
Successfully complete a minimum of 240 ECTS course credits and fulfill any additional obligations set by the relevant higher education institution, if applicable.

Progression Paths (Relationship Type)
  1. Holders of a Bachelor's Degree in Theology can pursue master's degree programs and, if they meet the relevant requirements, may continue to doctoral and proficiency in arts programs that accept bachelor's degree holders.
  2. Graduates can work as Religion and Ethics teachers and Vocational Course instructors at Imam Hatip High Schools in public and private schools affiliated with the Ministry of National Education. Additionally, they can be employed in the central, provincial, and international branches of the Presidency of Religious Affairs as muftis, deputy muftis, preachers, female preachers, Quran course instructors, imams, and muezzin-callers. Furthermore, they can provide religious services or consultancy under the title of theologian in various institutions and organizations. 
  3. Undergraduate students have the right to participate in double major programs offered by their higher education institutions. Students enrolled in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and, if successful, receive two separate bachelor's degrees

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfers

1.2. Regulation on the Continuation of Associate Degree Graduates from Vocational Schools and Open Education Programs to Bachelor's Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is permanently valid.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode