Yeterlilik Kodu

TR0030041343

Yeterlilik Adı
İlk ve Acil Yardım Önlisans Diploması
Sorumlu Kurumİstinye Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİstinye Üniversitesi Vadi Kampüsü, Ayazağa Mah. Azerbaycan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Blok No: 3H Sarıyer/İSTANBUL
Sorumlu Kurum URLhttp://www.istinye.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Hastane öncesi acil hizmetlerde hasta ve yaralılara temel ve ileri yaşam desteği verebilen, yaşam kurtarıcı ve hastada kalıcı engelleri önlemeye yönelik tıbbi müdahaleleri yapabilen, uygun acil müdahale yaklaşımını planlayıp, uygulayabilen, hasta ya da yaralıların ambulansla güvenli bir şekilde hastanelere ulaşmasını sağlayan yardımcı sağlık personeli yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün ve/veya ikinci öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
2) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
3) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
4) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İlk ve Acil Yardım alanındaki güncel bilgileri içeren ders malzemelerini, uygulama araç-gereçlerini, bilgi teknolojilerini ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği temel bilgi birikimini, becerilerini, yetkinliğini ve tecrübelerini etkili bir biçimde kullanarak bunları mesleki olarak değerlendirir.
2) Ani hastalanma, acil doğum, kaza, felaket veya yaralanma gibi acil durumlarda olay yerine hızla ulaşarak, varsa doktor ile birlikte durumu değerlendirir, gerekiyorsa ilk müdahaleyi yapar, hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verir ve uygun hastane acil servisine doğru yöntemle naklini sağlar.
3) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri kullanarak gerekli olduğu durumlarda görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve problemlere ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
Anahtar Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Meslektaşları, hastaları ve hasta yakınları, hekimler ve diğer tüm sağlık çalışanları ile yazılı ve/veya sözlü olarak etkin bir iletişim kurar ve farklı disiplinlerle etkili bir şekilde çalışma becerisine sahiptir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Sağlık alanında kullanılan tıbbi cihazların yapısı, özellikleri, kullanım alanları ve yasal düzenlemeler hakkında edindiği bilgi ve birikimleri kullanarak; bu bilgileri araştırma, geliştirme ve teknolojik gelişmelerin takibinde kullanır.
2) Mesleki hastalık ve kazalara yönelik önlemleri bilir ve bu durumlarda İş Sağlığı ve Güvenliği esaslarını uygular.
3) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
Alana Özgü Yetkinlik
1) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde uyumlu bir şekilde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir, bu şartlara bağlı kalarak Hasta ile ilgili gerekli kayıtları usulüne uygun şekilde tutar.
2) Acil yardım durumunda olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar vererek hem hastanın hem de kendisinin bedensel, sosyal ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır; İlk ve Acil Yardım alanında çalışan bir birey olarak her türlü görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı bilir ve buna uygun hareket eder.
2) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, ilgili öğretim üyesi tarafından İSÜ Syllabus programında her dönem başında tanımlanmaktadır. Ders başarı notları ile ilgili olarak 16.08.2020 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan İstinye Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği Madde 29 uygulanır.

MADDE 29 – (1) Bir dersteki başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, yarıyıl/yıl başında ilgili öğretim elemanı tarafından otomasyon üzerinden ağırlıkları ve koşulları ilan edilen tüm sınavlar, ödev, proje, uygulama ve benzeri çalışmalarda öğrencinin gösterdiği başarının değerlendirilmesiyle elde edilir. Yarıyıl/yıl sonu sınavının, ders başarı notuna etkisi en az %30, en çok %70 olacak şekilde uygulanır ve başarı notuna ilişkin diğer hususlar ilgili birim kurulunca belirlenebilir. Sadece yarıyıl/yıl sonu sınavı yapılan uygulamalı derslerde ve tek ders sınavında, yarıyıl/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %100’dür.

(2) Üniversitede ders başarı durumu mutlak ve/veya bağıl sistem üzerinden değerlendirilir.

(3) Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

a) Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda belirtilmiştir:

Başarı Notu

Katsayı

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

CC

2,00

DC

1,50

DD

1,00

FF

0,0

BI

Başarılı

BZ

   Başarısız   

b) Not dökümünde kullanılan diğer notlar aşağıda belirtilmiştir:

1) DE; devam eden çalışma.

2) DZ; devamsız.

3) DÇ; dersten çekilme.

4) MU; muaf, AKTS dahil, ortalama hariç.

(4) Bir dersin geçer başarı notu CC’dir. DD ve DC notları şartlı geçer olarak kabul edilir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı
  • Öğrencilerin İlk ve Acil Yardım Programına kayıt yaptırabilmesi için, lise veya dengi bir eğitimi tamamlayarak diploma almış olması ve Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi ulusal sınavı ile yerleştirmenin yapılmış olması gerekmektedir.
  • Bu programa alınacak öğrencilerin, devlet hastanelerinden veya üniversite hastanelerinden, sürücü belgesi almaya engel olmayan bir beden yapısı ve ruh sağlığına sahip olduklarını belgeleyen rapor almaları (Öğrencinin boy ve kilosunun sağlık kurulu raporunda belirtilmesi gerekmektedir.), program gereği 2. sınıfta araç kullanmalarının zorunlu olması sebebiyle kayıt tarihinde 17 yaşını tamamlamış olmaları; erkek öğrencilerde 1.65 m’den, kız öğrencilerde 1.60 m’den kısa olmamak, boy uzunluğunun santimetre olarak ifade edilen değerinin son iki rakamından en çok 5 fazla veya 15 noksan kilo ağırlığında olmak; kurtarma ve taşıma işlerinde iki kişilik bir ekipte çalışırken sedyedeki bir hastayı ekip arkadaşı ile birlikte taşıyabilecek beden ve fizik yeterliliğine sahip olmaları gerekmektedir.
Başarma Şartları Hazırlık sınıfı hariç dört yarıyıllık ön lisans programlarını başarıyla tamamlayan öğrencilere ön lisans diploması, en az sekiz yarıyıllık bir programı başarı ile tamamlayan öğrencilere lisans diploması verilir. Mezuniyet için ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2,00 olması gerekir. Bir öğrenci kayıtlı olduğu bölümün/programın müfredatta belirtilen tüm derslerini başardığı halde ağırlıklı genel not ortalaması 2,00’ın altında ise, şartlı geçer not aldığı derslerinin en az birini yükselterek ağırlıklı genel not ortalamasını 2,00 ve üzerine çıkarması gerekir. Kayıtlı olduğu programı başarı ile tamamlamış ve disiplin cezası almamış öğrencilerden ağırlıklı genel not ortalaması 3,00- 3,49 arasında olanlar onur öğrencisi, 3,50 ve üzeri olanlar ise yüksek onur öğrencisi sayılır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun olan öğrenciler, 112 Acil Yardım Merkezlerinde, devlet sektöründe veya özel ambulans şirketlerinde ve devlet, üniversite veya özel hastane acil servislerinde, Tıp Merkezlerinde, işyeri acil yardım ünitelerinde çalışma imkânı bulmaktadır.

Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • İSÜ Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği
  • Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresizdir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030041343


Yeterlilik Adı
İlk ve Acil Yardım Önlisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstinye Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İstinye Üniversitesi Vadi Kampüsü, Ayazağa Mah. Azerbaycan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Blok No: 3H Sarıyer/İSTANBUL

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Hastane öncesi acil hizmetlerde hasta ve yaralılara temel ve ileri yaşam desteği verebilen, yaşam kurtarıcı ve hastada kalıcı engelleri önlemeye yönelik tıbbi müdahaleleri yapabilen, uygun acil müdahale yaklaşımını planlayıp, uygulayabilen, hasta ya da yaralıların ambulansla güvenli bir şekilde hastanelere ulaşmasını sağlayan yardımcı sağlık personeli yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün ve/veya ikinci öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
2) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
3) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
4) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İlk ve Acil Yardım alanındaki güncel bilgileri içeren ders malzemelerini, uygulama araç-gereçlerini, bilgi teknolojilerini ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği temel bilgi birikimini, becerilerini, yetkinliğini ve tecrübelerini etkili bir biçimde kullanarak bunları mesleki olarak değerlendirir.
2) Ani hastalanma, acil doğum, kaza, felaket veya yaralanma gibi acil durumlarda olay yerine hızla ulaşarak, varsa doktor ile birlikte durumu değerlendirir, gerekiyorsa ilk müdahaleyi yapar, hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verir ve uygun hastane acil servisine doğru yöntemle naklini sağlar.
3) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri kullanarak gerekli olduğu durumlarda görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve problemlere ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.

Anahtar Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Meslektaşları, hastaları ve hasta yakınları, hekimler ve diğer tüm sağlık çalışanları ile yazılı ve/veya sözlü olarak etkin bir iletişim kurar ve farklı disiplinlerle etkili bir şekilde çalışma becerisine sahiptir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Sağlık alanında kullanılan tıbbi cihazların yapısı, özellikleri, kullanım alanları ve yasal düzenlemeler hakkında edindiği bilgi ve birikimleri kullanarak; bu bilgileri araştırma, geliştirme ve teknolojik gelişmelerin takibinde kullanır.
2) Mesleki hastalık ve kazalara yönelik önlemleri bilir ve bu durumlarda İş Sağlığı ve Güvenliği esaslarını uygular.
3) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
Alana Özgü Yetkinlik
1) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde uyumlu bir şekilde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir, bu şartlara bağlı kalarak Hasta ile ilgili gerekli kayıtları usulüne uygun şekilde tutar.
2) Acil yardım durumunda olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar vererek hem hastanın hem de kendisinin bedensel, sosyal ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır; İlk ve Acil Yardım alanında çalışan bir birey olarak her türlü görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı bilir ve buna uygun hareket eder.
2) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, ilgili öğretim üyesi tarafından İSÜ Syllabus programında her dönem başında tanımlanmaktadır. Ders başarı notları ile ilgili olarak 16.08.2020 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan İstinye Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği Madde 29 uygulanır.

MADDE 29 – (1) Bir dersteki başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, yarıyıl/yıl başında ilgili öğretim elemanı tarafından otomasyon üzerinden ağırlıkları ve koşulları ilan edilen tüm sınavlar, ödev, proje, uygulama ve benzeri çalışmalarda öğrencinin gösterdiği başarının değerlendirilmesiyle elde edilir. Yarıyıl/yıl sonu sınavının, ders başarı notuna etkisi en az %30, en çok %70 olacak şekilde uygulanır ve başarı notuna ilişkin diğer hususlar ilgili birim kurulunca belirlenebilir. Sadece yarıyıl/yıl sonu sınavı yapılan uygulamalı derslerde ve tek ders sınavında, yarıyıl/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %100’dür.

(2) Üniversitede ders başarı durumu mutlak ve/veya bağıl sistem üzerinden değerlendirilir.

(3) Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

a) Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda belirtilmiştir:

Başarı Notu

Katsayı

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

CC

2,00

DC

1,50

DD

1,00

FF

0,0

BI

Başarılı

BZ

   Başarısız   

b) Not dökümünde kullanılan diğer notlar aşağıda belirtilmiştir:

1) DE; devam eden çalışma.

2) DZ; devamsız.

3) DÇ; dersten çekilme.

4) MU; muaf, AKTS dahil, ortalama hariç.

(4) Bir dersin geçer başarı notu CC’dir. DD ve DC notları şartlı geçer olarak kabul edilir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı
  • Öğrencilerin İlk ve Acil Yardım Programına kayıt yaptırabilmesi için, lise veya dengi bir eğitimi tamamlayarak diploma almış olması ve Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi ulusal sınavı ile yerleştirmenin yapılmış olması gerekmektedir.
  • Bu programa alınacak öğrencilerin, devlet hastanelerinden veya üniversite hastanelerinden, sürücü belgesi almaya engel olmayan bir beden yapısı ve ruh sağlığına sahip olduklarını belgeleyen rapor almaları (Öğrencinin boy ve kilosunun sağlık kurulu raporunda belirtilmesi gerekmektedir.), program gereği 2. sınıfta araç kullanmalarının zorunlu olması sebebiyle kayıt tarihinde 17 yaşını tamamlamış olmaları; erkek öğrencilerde 1.65 m’den, kız öğrencilerde 1.60 m’den kısa olmamak, boy uzunluğunun santimetre olarak ifade edilen değerinin son iki rakamından en çok 5 fazla veya 15 noksan kilo ağırlığında olmak; kurtarma ve taşıma işlerinde iki kişilik bir ekipte çalışırken sedyedeki bir hastayı ekip arkadaşı ile birlikte taşıyabilecek beden ve fizik yeterliliğine sahip olmaları gerekmektedir.

Başarma Şartları
Hazırlık sınıfı hariç dört yarıyıllık ön lisans programlarını başarıyla tamamlayan öğrencilere ön lisans diploması, en az sekiz yarıyıllık bir programı başarı ile tamamlayan öğrencilere lisans diploması verilir. Mezuniyet için ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2,00 olması gerekir. Bir öğrenci kayıtlı olduğu bölümün/programın müfredatta belirtilen tüm derslerini başardığı halde ağırlıklı genel not ortalaması 2,00’ın altında ise, şartlı geçer not aldığı derslerinin en az birini yükselterek ağırlıklı genel not ortalamasını 2,00 ve üzerine çıkarması gerekir. Kayıtlı olduğu programı başarı ile tamamlamış ve disiplin cezası almamış öğrencilerden ağırlıklı genel not ortalaması 3,00- 3,49 arasında olanlar onur öğrencisi, 3,50 ve üzeri olanlar ise yüksek onur öğrencisi sayılır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun olan öğrenciler, 112 Acil Yardım Merkezlerinde, devlet sektöründe veya özel ambulans şirketlerinde ve devlet, üniversite veya özel hastane acil servislerinde, Tıp Merkezlerinde, işyeri acil yardım ünitelerinde çalışma imkânı bulmaktadır.


Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • İSÜ Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği
  • Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresizdir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030041343

Qualification Title
First and Emergency Aid Associate Degree
Awarding Bodyİstinye University
Awarding Body Contactİstinye University Vadi Campus, Ayazağa Mah. Azerbaijan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Block No: 3H Sarıyer/İSTANBUL
Awarding Body Url
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasMedical diagnostic and treatment technology
National Occupation Classification

ISCO-08

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

The aim of this course is to educate health personnel who can provide basic and advanced life support to the sick and wounded in pre-hospital emergency services, provide medical interventions to prevent life-saving and permanent obstacles in the patient, plan and implement the appropriate emergency response approach, and ensure that the sick or injured people reach the hospitals safely by ambulance.

Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal and/or secondary education. In addition, practical trainings are carried out as internship or workplace training in laboratories, health institutions and workplaces within higher education institutions.

Description
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Using the basic knowledge of the First and Emergency Assistance area, it carries out a task independently.
2) He/She has the awareness of lifelong learning and directs its education to an advanced level of education in the same field or to a profession at the same level.
3) He/She follows information in the field by using a foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 General Level.
4) Uses information and communication technologies together with computer software at the basic level of at least European Computer Driving License required by the field.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Students will be able to use the basic knowledge, skills, competencies and experiences gained from the basic theoretical and practical courses supported by the course materials, application tools, information technologies and other resources, which contain up-to-date information in the field of First Aid and Emergency Assistance.
2) In case of emergencies such as sudden illness, emergency birth, accident, disaster or injury, it reaches the scene quickly, evaluates the situation together with the doctor, if necessary, makes the first intervention, provides the appropriate position for the patients or the wounded during the patient transport and provides the proper transportation to the appropriate hospital emergency service.
3) Using the knowledge and skills acquired in the first and Emergency Assistance area, informs the relevant people and institutions by using the communication network correctly and rapidly in all stages of his duty, and transfers his ideas and solutions to the problems in written and / or verbally.
Key Competencies
Communication and Social Competence
1) Communicates effectively with written and / or verbal communication with colleagues, patients and relatives, physicians and all other health professionals and has the ability to work effectively with different disciplines.
Learning Competence
1) By using the knowledge and knowledge about the structure, properties, usage areas and legal regulations of medical devices used in health field; use this information in research, development and follow-up of technological developments.
2) Knows the measures for occupational diseases and accidents and applies the principles of Occupational Health and Safety in these cases.
3) They act in accordance with quality management and processes.
Field Specific Competence
1) In order to solve unforeseen complex problems encountered in the applications related to First Aid and Emergency Assistance, the team acts in a harmonious manner within the team and acts in accordance with the quality management and processes and takes individual responsibility when necessary.
2) In case of emergency aid, he / she has the knowledge and skills to keep calm, fast, serial and correct at the scene and to maintain and maintain the physical, social and mental health of both the patient and himself.
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Recognize the institutions and organizations within the health system; As an individual working in the field of First Aid and Emergency Assistance, he / she knows the laws, regulations and legislation related to his / her duties, rights and responsibilities and acts accordingly.
2) Contributes to projects and activities for the social environment in which he lives with a sense of social responsibility.
Further Info

The measurement and evaluation methods used for each course are updated by the relevant faculty member at the beginning of each semester in the ISU Syllabus program. Regarding course grades, Article 29 of Istinye University Associate and Undergraduate Education Regulations, which was published in the Official Gazette on 16.08.2020, is applied.

ARTICLE 29 - (1) Success in a course is determined by the course grade. The course success grade is obtained by evaluating the student's success in all exams, homework, projects, applications and similar studies whose weights and conditions are announced by the relevant instructor via automation at the beginning of the semester / year. The effect of the semester / year-end exam on the course success grade is applied to be at least 30% and at most 70%, and other issues regarding the success grade can be determined by the relevant unit board. In applied courses where only the semester/term final exam is held and in single course exams, the contribution of the semester/term final exam to the success grade is 100%.

(2) At the University, course success is evaluated on absolute and/or relative system.

(3) Grades and coefficients are evaluated as stated below:

a) Success grades and coefficients are given in the table below:

Success Grade

Coefficient

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

CC

2,00

DC

1,50

DD

1,00

FF

0,0

BI

Successful

BZ

   Fail

b) Other grades used in the transcript are given below:

1) DE; work in progress.

2) DZ; absent.

3) DÇ; withdrawal from the course.

4) MU; exempt, including ECTS, excluding average.

(4) The passing grade for a course is CC. DD and DC grades are considered conditionally passing.

Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programmes;

YÖK is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by CoHE are published. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes to be gained by the students in each programme are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

Translated with DeepL.com (free version)

1.3. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

In order for the students to register for the First and Emergency Assistance Program, they must have completed a high school or equivalent education and must have a diploma and a national placement by the Center for Measurement, Selection and Placement (ÖSYM). The students to be enrolled to this programme should obtain a health certificate showing that their body structure and mental health does not prevent them to gain a driver lecience ( the student's height and weight must be specified in the health certificate) from state or university hospitals. Due to the necessity to use vehicles in the 2nd year of the program, they must have completed the age of 17 at the date of registration; not to be shorter than 1.65 m in male students and 1.60 m in female students; to have no more than 5 or 15 missing kilos from the last two digits of the height of the length expressed as centimeters; they must have the body and physics competence to carry a patient on a stretcher with a team-mate while working on a team of two for rescue and transportation.

Conditions for Success Students who successfully complete a four-semester associate degree program, excluding the preparatory class, are awarded an associate degree diploma, and students who successfully complete a program of at least eight semesters are awarded a bachelor's degree. For graduation, the weighted grade point average must be at least 2.00. If a student succeeds in all the courses of the department/program he/she is enrolled in, but his/her weighted GPA is below 2.00, he/she must raise his/her weighted GPA to 2.00 and above by raising at least one of his/her conditionally passed courses. Students who have successfully completed the program they are enrolled in and have not received any disciplinary penalties, those with a weighted GPA between 3.00 and 3.49 are considered honor students, and those with a GPA of 3.50 and above are considered high honor students.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of this program have the opportunity to work in 112 Emergency Aid Centers, in public sector or private ambulances, and in public, university or private hospital emergency services, Medical Centers, and emergency departments of workplaces.

Legal Basis
  • Law No. 2547 on Higher Education
  • ISU Associate and Undergraduate Education Regulations
  • Regulation on the Principles of Transferring Between Associate Degree and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Validity Period (If Any)

Indefinite.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030041343


Qualification Title
First and Emergency Aid Associate Degree

Awarding Body
İstinye University

Awarding Body Contact
İstinye University Vadi Campus, Ayazağa Mah. Azerbaijan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Block No: 3H Sarıyer/İSTANBUL

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO-08


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO-08


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

The aim of this course is to educate health personnel who can provide basic and advanced life support to the sick and wounded in pre-hospital emergency services, provide medical interventions to prevent life-saving and permanent obstacles in the patient, plan and implement the appropriate emergency response approach, and ensure that the sick or injured people reach the hospitals safely by ambulance.


Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal and/or secondary education. In addition, practical trainings are carried out as internship or workplace training in laboratories, health institutions and workplaces within higher education institutions.


Description
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Using the basic knowledge of the First and Emergency Assistance area, it carries out a task independently.
2) He/She has the awareness of lifelong learning and directs its education to an advanced level of education in the same field or to a profession at the same level.
3) He/She follows information in the field by using a foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 General Level.
4) Uses information and communication technologies together with computer software at the basic level of at least European Computer Driving License required by the field.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Students will be able to use the basic knowledge, skills, competencies and experiences gained from the basic theoretical and practical courses supported by the course materials, application tools, information technologies and other resources, which contain up-to-date information in the field of First Aid and Emergency Assistance.
2) In case of emergencies such as sudden illness, emergency birth, accident, disaster or injury, it reaches the scene quickly, evaluates the situation together with the doctor, if necessary, makes the first intervention, provides the appropriate position for the patients or the wounded during the patient transport and provides the proper transportation to the appropriate hospital emergency service.
3) Using the knowledge and skills acquired in the first and Emergency Assistance area, informs the relevant people and institutions by using the communication network correctly and rapidly in all stages of his duty, and transfers his ideas and solutions to the problems in written and / or verbally.

Key Competencies
Communication and Social Competence
1) Communicates effectively with written and / or verbal communication with colleagues, patients and relatives, physicians and all other health professionals and has the ability to work effectively with different disciplines.
Learning Competence
1) By using the knowledge and knowledge about the structure, properties, usage areas and legal regulations of medical devices used in health field; use this information in research, development and follow-up of technological developments.
2) Knows the measures for occupational diseases and accidents and applies the principles of Occupational Health and Safety in these cases.
3) They act in accordance with quality management and processes.
Field Specific Competence
1) In order to solve unforeseen complex problems encountered in the applications related to First Aid and Emergency Assistance, the team acts in a harmonious manner within the team and acts in accordance with the quality management and processes and takes individual responsibility when necessary.
2) In case of emergency aid, he / she has the knowledge and skills to keep calm, fast, serial and correct at the scene and to maintain and maintain the physical, social and mental health of both the patient and himself.
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Recognize the institutions and organizations within the health system; As an individual working in the field of First Aid and Emergency Assistance, he / she knows the laws, regulations and legislation related to his / her duties, rights and responsibilities and acts accordingly.
2) Contributes to projects and activities for the social environment in which he lives with a sense of social responsibility.

Further Info

The measurement and evaluation methods used for each course are updated by the relevant faculty member at the beginning of each semester in the ISU Syllabus program. Regarding course grades, Article 29 of Istinye University Associate and Undergraduate Education Regulations, which was published in the Official Gazette on 16.08.2020, is applied.

ARTICLE 29 - (1) Success in a course is determined by the course grade. The course success grade is obtained by evaluating the student's success in all exams, homework, projects, applications and similar studies whose weights and conditions are announced by the relevant instructor via automation at the beginning of the semester / year. The effect of the semester / year-end exam on the course success grade is applied to be at least 30% and at most 70%, and other issues regarding the success grade can be determined by the relevant unit board. In applied courses where only the semester/term final exam is held and in single course exams, the contribution of the semester/term final exam to the success grade is 100%.

(2) At the University, course success is evaluated on absolute and/or relative system.

(3) Grades and coefficients are evaluated as stated below:

a) Success grades and coefficients are given in the table below:

Success Grade

Coefficient

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

CC

2,00

DC

1,50

DD

1,00

FF

0,0

BI

Successful

BZ

   Fail

b) Other grades used in the transcript are given below:

1) DE; work in progress.

2) DZ; absent.

3) DÇ; withdrawal from the course.

4) MU; exempt, including ECTS, excluding average.

(4) The passing grade for a course is CC. DD and DC grades are considered conditionally passing.


Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programmes;

YÖK is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by CoHE are published. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes to be gained by the students in each programme are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

Translated with DeepL.com (free version)

1.3. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

In order for the students to register for the First and Emergency Assistance Program, they must have completed a high school or equivalent education and must have a diploma and a national placement by the Center for Measurement, Selection and Placement (ÖSYM). The students to be enrolled to this programme should obtain a health certificate showing that their body structure and mental health does not prevent them to gain a driver lecience ( the student's height and weight must be specified in the health certificate) from state or university hospitals. Due to the necessity to use vehicles in the 2nd year of the program, they must have completed the age of 17 at the date of registration; not to be shorter than 1.65 m in male students and 1.60 m in female students; to have no more than 5 or 15 missing kilos from the last two digits of the height of the length expressed as centimeters; they must have the body and physics competence to carry a patient on a stretcher with a team-mate while working on a team of two for rescue and transportation.


Conditions for Success
Students who successfully complete a four-semester associate degree program, excluding the preparatory class, are awarded an associate degree diploma, and students who successfully complete a program of at least eight semesters are awarded a bachelor's degree. For graduation, the weighted grade point average must be at least 2.00. If a student succeeds in all the courses of the department/program he/she is enrolled in, but his/her weighted GPA is below 2.00, he/she must raise his/her weighted GPA to 2.00 and above by raising at least one of his/her conditionally passed courses. Students who have successfully completed the program they are enrolled in and have not received any disciplinary penalties, those with a weighted GPA between 3.00 and 3.49 are considered honor students, and those with a GPA of 3.50 and above are considered high honor students.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of this program have the opportunity to work in 112 Emergency Aid Centers, in public sector or private ambulances, and in public, university or private hospital emergency services, Medical Centers, and emergency departments of workplaces.


Legal Basis
  • Law No. 2547 on Higher Education
  • ISU Associate and Undergraduate Education Regulations
  • Regulation on the Principles of Transferring Between Associate Degree and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Indefinite.


Url
Open Address