Yeterlilik Kodu | TR0030001583 | |
Yeterlilik Adı | İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Anadolu Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Anadolu Üniversitesi Yunus Emre Kampüsü 26470 Tepebaşı / ESKİŞEHİR | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.anadolu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Program mezunlarının çoğu ilköğretim okullarının ikinci kademesinde (6 ve 8. sınıflarda) ve özel okullarda matematik öğretmenliği yapmaktadır. Diğerleri ise çeşitli fakültelerde akademisyen ya da bilgisayar uzmanı olarak çalışmaktadır. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030001583
ISCO: 08
ISCO: 08
- İlköğretim matematik eğitimi alanında gerekli kuramsal, pedagojik bilgiye sahiptir.
- Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
- Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır.
- Matematik öğretimi yöntem ve teknikleri bilgisine sahiptir.
- İlköğretim öğrencilerinin matematik güçlüklerini bilir.
- Ulusal ve uluslararası kültürleri tanır.
- Matematik eğitimi ile ilgili kaynakları ileri düzeyde kullanır.
- Matematik eğitimi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
- Matematik eğitimi problemlerini saptar, analiz eder ve problemlere çözüm getirir.
- Matematik eğitimi için gerekli olan öğretim, yöntem ve teknikleri uygular.
- Alana ilişkin materyal geliştirir.
- Öğrencinin kazanımlarınıfarklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
- Matematiksel düşünebilir, matematik dilini kullanabilir, analiz ve sentez yapabilir.
- Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
- Mesleğine yönelik yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır.
- Mesleğinde karşılaştığı, öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
- Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
- Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrar, benimser ve yerine getirir.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
- Matematik eğitimi alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
- Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
- Bir yabancı dili temel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
- İleri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar.
- Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
- Mesleki ve etik sorumluluklarını yerine getirir.
- Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
- Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
- Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
- Milli eğitim temel kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
- Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa ve yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
Program mezunlarının çoğu ilköğretim okullarının ikinci kademesinde (6 ve 8. sınıflarda) ve özel okullarda matematik öğretmenliği yapmaktadır. Diğerleri ise çeşitli fakültelerde akademisyen ya da bilgisayar uzmanı olarak çalışmaktadır.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030001583 | |
Qualification Title | Bachelor's Diploma in Primary School Mathematics Teaching | |
Awarding Body | Council Of Higher Education | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification |
ISCO: 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | A variety of assessment methods such as mid-term(s), assignment(s), exercise(s), project(s), practice(s), and a final exam are implemented in the programme. Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), homework(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). In order to graduate from the programme, cumulative GPA must be minimum 2.00. A course grade is constituted by evaluating the above stated elements and given by using letters. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | A student is required to successfully complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00 and no FF, DZ or YZ grades. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the programme can work at the second stage of primary schools (6th and 8th grades) and private schools,teaching mathematics. They can also be employed as academicians in faculties, or work as a computer expert. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is valid indefinetely. | |
Url | Open Address |
TR0030001583
ISCO: 08
ISCO: 08
- Have the oretical, pedagogical knowledge of primary mathematics education.
- Have knowledge about the origin, nature, validity and reliability of information as well as evaluation of its accuracy.
- Discuss methods of producing scientific knowledge.
- Have knowledge about methods and techniques of mathematics teaching.
- Know primary school students difficulties in mathematics.
- Be familiar with national and international cultures.
- Use sources of mathematics education at an advance level.
- Conceptualize, analyze and evaluate events and cases in the field of mathematics education through scientific methods and techniques.
- Identify, analyze problems of mathematics education and offer solutions.
- Use teaching methods and techniques for mathematics education.
- Develop materials related to field.
- Evaluate student learning using various methods.
- Think mathematically; use mathematical language; make analysis and synthesis.
- Take responsibility and work actively as an individual and in group works.
- Use theircreativity andpersonal strengthsin their professionalcareer.
- Take responsibility as an individual and as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in their profession.
- Evaluate knowledge and skillsthey have acquired in a critical approach.
- Identify their own learning needs and guide own learning.
- Develop an attitude towards life-long learning.
- Use different methods of accessing information actively.
- Take part actively incultural and artistic events.
- Identify, adopt and carry out social and cultural responsibilities.
- Plan andcarry in vocational projects and activities for their social environment with a sense of social responsibility.
- Inform related people and institutions about the issues related to the field of mathematics education.
- Share their ideas and solution offers for the problems providing quantitative and qualitative data with specialists and non-specialists.
- Follow information in their field and communicate withtheir colleagues using a foreign language at a basic level.
- Use information and communication technologies at an advanced level.
- Adapt to different cultures and social life.
- Serveas a model for the society with their appearance, attitude, behaviour and actions.
- Fulfill their professional and ethical responsibilities.
- Take part andact in accordance with quality management and processes.
- Interactas an individual and within an institution to provide and sustain a secure school environment.
- Have awareness about environmental protection and wor kplace safety.
- Be aware of national and international requirements defined in the basic law of national education.
- Act in accordance with law, legislation and regulations based on rights, duties and responsibilities in their field.
A variety of assessment methods such as mid-term(s), assignment(s), exercise(s), project(s), practice(s), and a final exam are implemented in the programme. Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), homework(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). In order to graduate from the programme, cumulative GPA must be minimum 2.00. A course grade is constituted by evaluating the above stated elements and given by using letters.
Graduates of the programme can work at the second stage of primary schools (6th and 8th grades) and private schools,teaching mathematics. They can also be employed as academicians in faculties, or work as a computer expert.
Qualification is valid indefinetely.