Yeterlilik Kodu

TR0030023780

Yeterlilik Adı
İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumPamukkale Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi Çamlaraltı, Kınıklı Yerleşkesi, Üniversite Cd. No:11, 20160 Pamukkale
Sorumlu Kurum URLhttp://www.pau.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08 (2359)

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

İlköğretim Matematik Öğretmenliği programının amacı: Milli Eğitimin İlköğretim ikinci kademesinde resmi ve özel eğitim kurumlarında matematik dersleri vermek için derin alan ve pedagojik bilgiye sahip; öğrencilerin matematiği nasıl öğrendiklerine ilişkin doğru ve sağlam anlayış geliştirmelerini sağlayan; yaratıcı ve bilgiye nasıl ulaşılacağını bilen; modern teknolojiler ve çağdaş öğretim metotları kullanarak matematikte öğrenci başarısını geliştiren ve ilerleten; ülkemizdeki matematik eğitimi ile ilgili konulardaki problemleri çözmeye istekli; matematiğe ve öğretmeye yönelik olumlu tutuma sahip; eleştirel düşünme yeteneği ve problem çözme becerilerine sahip; insan haklarına ve etiğe saygılı matematik öğretmenleri yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim; örgün öğretim esaslarına göre yürütülmekte olup, gerektiğinde uzaktan öğretim destekli materyallerle de zenginleştirilmektedir. Ayrıca, uygulamalı eğitimler Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda staj eğitimi olarak sürdürülmektedir

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Öğretmen adayları

  • Matematik alan öğretimi ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiyi açıklar ve kullanır.

  • Eğitim bilimleri temel alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiyi açıklar ve kullanır.
  • Matematik alan öğretiminin özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem, teknik ve etkinlikleri uygular.
  • Matematik alan ve öğretmenlik bilgi ve becerilerini bir arada kullanır.
  • Matematiğe ve matematik öğretmeye yönelik olumlu tutum ve özyeterliliğe sahiptir.
  • Etkili öğrenme-öğretme ortamları oluşturmak için çağdaş öğretim yöntemlerini kullanmaya kararlıdır.
  • Bilişim ve iletişim teknolojilerini matematik öğrenimi ve öğretimi ile bütünleştirir.
  • Matematik öğrenimi ve öğretiminde teknoloji ve araç-gereç kullanmanın önemini takdir eder.
  • Matematik eğitiminde mesleki gelişimi için güncel gelişmeleri takip etmede kararlılık gösterir.
  • Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır.
  • Problem çözme becerisini kullanır.
  • Yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini sergiler.
  • Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanır.
  • Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır ve bu değerlere saygılı olmayı alışkanlık haline getirir.
  • Hem bağımsız hem de işbirliği içerisinde çalışma becerisine sahiptir.
Anahtar Yetkinlikler
  • Matematiksel Problem Çözme
  • Matematiksel Okuryazarlık
  • Matematiksel Modelleme
  • Öğretim Yöntemleri, Teknikleri ve Yaklaşımları
  • Alana Özgü Yetkinlik
  • Alan Öğretimine Özgü Yetkinlik
  • Matematiksel İletişim
  • Dijital Yetkinlik
  • Takım Çalışması
  • Akıl Yürütme
  • Eleştirel Düşünme
  • Yaşam Boyu Öğrenme
  • Disipliner ve Disiplinlerarası İlişkilendirme
  • Araştırma ve Bilimsel Düşünce Yetkinliği
  • Etik ve Yasal Farkındalık Yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilerin değerlendirme sonucundaki başarı durumu Pamukkale Üniversitesinin Ön lisans, Lisans Eğitim ve Öğretimi Yönetmenliği ve PAÜ Değerlendirme ve Notlandırma Yönergesi ile ilgili esaslar doğrultusunda mutlak ve bağıl notlandırma sistemi ile birlikte belirlenmektedir. Bu kapsamda, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programında kullanılan süreç ve sonuç odaklı değerlendirme yöntemleri yarıyıl başında ders izlencelerinde ilan edilir ve her bir değerlendirme yöntemi için başarı ölçütleri izlencelerde tanımlanır. Yazılı sınavlar, proje, tasarım, ödev, rapor, sunum, portfolyo, vb. performans değerlendirmelerinde cevap anahtarları veya dereceli puanlama anahtarları (ölçme değerlendirme araçları) kullanılır.  Ölçüte dayalı bu değerlendirmelerde not verme işlemi öğrencilerin değerlendirme sonundaki başarısının önceden belirlenmiş kriterler veya standartlar ile karşılaştırılarak başarıya bir puan verilmesi ile gerçekleştirilir. Bu puanların nota çevrilmesinde öğrencilere ilan edilen standartlar esas alınır. Ayrıca dönem başında, öğretim elemanları ilgili ders programının öğrenme çıktılarını ve öğretim sürecinin akışını izlencede ilan ederler. İzlenceler gerek PAU EBS web sitesinde öğrencilerle ve ilgili paydaşlarla paylaşılır. Öğrenci başarısı ödev, proje, ara ödev/uygulama, dönem sonu ödev/uygulamaları ve sınav yerine geçen uygulamalar göz önünde bulundurularak değerlendirilmektedir.  Ayrıca dönem başında, öğretim elemanları ilgili ders programının öğrenme çıktılarını ve öğretim sürecinin akışını izlencede ilan ederler. İzlenceler gerek güncel olarak PAU EBS web sitesinde öğrencilerle ve ilgili paydaşlarla paylaşılır. 

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

5. Bu program EPDAD tarafından 01.05.2025-01.05.2028 tarihleri arasında 3 yıllığına (3+2) Akredite edilmiştir.

 EPDAD : Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği
Detaylı bilgiye Akreditasyon kurumunun

 https://www.epdad.org.tr/ adresindeki web sitesinden ulaşılabilir

Giriş Şartı

İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Programının ilk yılına öğrenci kabulü, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen sınav sonuçlarına göre yapılır. Yabancı uyruklu adayların kabulü, Yükseköğretim Kanunu ile Yükseköğretim Kurulu yönetmelikleri ve kararları çerçevesinde ve Senato tarafından belirlenen koşullara göre, ilgili yönetim kurulu kararı ile yapılır.

Başarma Şartlarıİlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Programından mezun olabilmek için programda yer alan tüm dersleri başarıyla tamamlamış olmak ve 4,00 üzerinden en az 2,25 genel not ortalamasına sahip olmak gerekir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240’dır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İİlköğretim Matematik Öğretmenliği mezunları, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel ortaokullarda, özel dershanelerde matematik öğretmeni olarak çalışabilirler. Ayrıca İlköğretim Matematik Öğretmenliği mezunları, gelişimleri sürdürebilmek için lisansüstü eğitimlerine devam edebilirler ve lisansüstü eğitimlerini tamamlamaları halinde, yurt içi ve yurt dışında farklı kurumlarda matematik eğitimi veya eğitim bilimleri alanlarında akademik kariyer yaparak araştırmacı ya da öğretim elemanı olarak çalışabilirler. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030023780


Yeterlilik Adı
İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Pamukkale Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Çamlaraltı, Kınıklı Yerleşkesi, Üniversite Cd. No:11, 20160 Pamukkale

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08 (2359)


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08 (2359)


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

İlköğretim Matematik Öğretmenliği programının amacı: Milli Eğitimin İlköğretim ikinci kademesinde resmi ve özel eğitim kurumlarında matematik dersleri vermek için derin alan ve pedagojik bilgiye sahip; öğrencilerin matematiği nasıl öğrendiklerine ilişkin doğru ve sağlam anlayış geliştirmelerini sağlayan; yaratıcı ve bilgiye nasıl ulaşılacağını bilen; modern teknolojiler ve çağdaş öğretim metotları kullanarak matematikte öğrenci başarısını geliştiren ve ilerleten; ülkemizdeki matematik eğitimi ile ilgili konulardaki problemleri çözmeye istekli; matematiğe ve öğretmeye yönelik olumlu tutuma sahip; eleştirel düşünme yeteneği ve problem çözme becerilerine sahip; insan haklarına ve etiğe saygılı matematik öğretmenleri yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Eğitim; örgün öğretim esaslarına göre yürütülmekte olup, gerektiğinde uzaktan öğretim destekli materyallerle de zenginleştirilmektedir. Ayrıca, uygulamalı eğitimler Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda staj eğitimi olarak sürdürülmektedir


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Öğretmen adayları

  • Matematik alan öğretimi ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiyi açıklar ve kullanır.

  • Eğitim bilimleri temel alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiyi açıklar ve kullanır.
  • Matematik alan öğretiminin özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem, teknik ve etkinlikleri uygular.
  • Matematik alan ve öğretmenlik bilgi ve becerilerini bir arada kullanır.
  • Matematiğe ve matematik öğretmeye yönelik olumlu tutum ve özyeterliliğe sahiptir.
  • Etkili öğrenme-öğretme ortamları oluşturmak için çağdaş öğretim yöntemlerini kullanmaya kararlıdır.
  • Bilişim ve iletişim teknolojilerini matematik öğrenimi ve öğretimi ile bütünleştirir.
  • Matematik öğrenimi ve öğretiminde teknoloji ve araç-gereç kullanmanın önemini takdir eder.
  • Matematik eğitiminde mesleki gelişimi için güncel gelişmeleri takip etmede kararlılık gösterir.
  • Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır.
  • Problem çözme becerisini kullanır.
  • Yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini sergiler.
  • Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanır.
  • Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır ve bu değerlere saygılı olmayı alışkanlık haline getirir.
  • Hem bağımsız hem de işbirliği içerisinde çalışma becerisine sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler
  • Matematiksel Problem Çözme
  • Matematiksel Okuryazarlık
  • Matematiksel Modelleme
  • Öğretim Yöntemleri, Teknikleri ve Yaklaşımları
  • Alana Özgü Yetkinlik
  • Alan Öğretimine Özgü Yetkinlik
  • Matematiksel İletişim
  • Dijital Yetkinlik
  • Takım Çalışması
  • Akıl Yürütme
  • Eleştirel Düşünme
  • Yaşam Boyu Öğrenme
  • Disipliner ve Disiplinlerarası İlişkilendirme
  • Araştırma ve Bilimsel Düşünce Yetkinliği
  • Etik ve Yasal Farkındalık Yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilerin değerlendirme sonucundaki başarı durumu Pamukkale Üniversitesinin Ön lisans, Lisans Eğitim ve Öğretimi Yönetmenliği ve PAÜ Değerlendirme ve Notlandırma Yönergesi ile ilgili esaslar doğrultusunda mutlak ve bağıl notlandırma sistemi ile birlikte belirlenmektedir. Bu kapsamda, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programında kullanılan süreç ve sonuç odaklı değerlendirme yöntemleri yarıyıl başında ders izlencelerinde ilan edilir ve her bir değerlendirme yöntemi için başarı ölçütleri izlencelerde tanımlanır. Yazılı sınavlar, proje, tasarım, ödev, rapor, sunum, portfolyo, vb. performans değerlendirmelerinde cevap anahtarları veya dereceli puanlama anahtarları (ölçme değerlendirme araçları) kullanılır.  Ölçüte dayalı bu değerlendirmelerde not verme işlemi öğrencilerin değerlendirme sonundaki başarısının önceden belirlenmiş kriterler veya standartlar ile karşılaştırılarak başarıya bir puan verilmesi ile gerçekleştirilir. Bu puanların nota çevrilmesinde öğrencilere ilan edilen standartlar esas alınır. Ayrıca dönem başında, öğretim elemanları ilgili ders programının öğrenme çıktılarını ve öğretim sürecinin akışını izlencede ilan ederler. İzlenceler gerek PAU EBS web sitesinde öğrencilerle ve ilgili paydaşlarla paylaşılır. Öğrenci başarısı ödev, proje, ara ödev/uygulama, dönem sonu ödev/uygulamaları ve sınav yerine geçen uygulamalar göz önünde bulundurularak değerlendirilmektedir.  Ayrıca dönem başında, öğretim elemanları ilgili ders programının öğrenme çıktılarını ve öğretim sürecinin akışını izlencede ilan ederler. İzlenceler gerek güncel olarak PAU EBS web sitesinde öğrencilerle ve ilgili paydaşlarla paylaşılır. 


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

5. Bu program EPDAD tarafından 01.05.2025-01.05.2028 tarihleri arasında 3 yıllığına (3+2) Akredite edilmiştir.

 EPDAD : Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği
Detaylı bilgiye Akreditasyon kurumunun

 https://www.epdad.org.tr/ adresindeki web sitesinden ulaşılabilir


Giriş Şartı

İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Programının ilk yılına öğrenci kabulü, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen sınav sonuçlarına göre yapılır. Yabancı uyruklu adayların kabulü, Yükseköğretim Kanunu ile Yükseköğretim Kurulu yönetmelikleri ve kararları çerçevesinde ve Senato tarafından belirlenen koşullara göre, ilgili yönetim kurulu kararı ile yapılır.


Başarma Şartları
İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Programından mezun olabilmek için programda yer alan tüm dersleri başarıyla tamamlamış olmak ve 4,00 üzerinden en az 2,25 genel not ortalamasına sahip olmak gerekir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240’dır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İİlköğretim Matematik Öğretmenliği mezunları, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel ortaokullarda, özel dershanelerde matematik öğretmeni olarak çalışabilirler. Ayrıca İlköğretim Matematik Öğretmenliği mezunları, gelişimleri sürdürebilmek için lisansüstü eğitimlerine devam edebilirler ve lisansüstü eğitimlerini tamamlamaları halinde, yurt içi ve yurt dışında farklı kurumlarda matematik eğitimi veya eğitim bilimleri alanlarında akademik kariyer yaparak araştırmacı ya da öğretim elemanı olarak çalışabilirler. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030023780

Qualification Title
Primary School Mathematics Teaching Bachelor's Degree
Awarding Body
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification

ISCO 08 (2359)

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The aim of the Elementary Mathematics Teacher Education Program is to train prospective mathematics teachers who possess deep content and pedagogical knowledge to teach mathematics courses in public and private educational institutions at the lower secondary level of national education. The aims of the program include: a) enabling prospective teachers’ to develop an accurate and sound understanding of how mathematics is learned; b) promoting creativity as well as the ability to access and generate knowledge; c) increasing student achievement in mathematics through the effective use of modern technologies and contemporary instructional methods; d) encouraging a willingness to engage with and address problems related to mathematics education in the national context; e) fostering positive attitudes toward both mathematics and the teaching profession; f) developing critical thinking and problem-solving skills; and g) promoting respect for human rights and ethical principles.

Learning Environments

Education is carried out according to the principles of formal education and is enriched with distance education-supported materials when necessary. In addition, practical training is carried out in institutions within secondary schools affiliated with the Ministry of National Education.

Description
  1. Teacher candidates can explain and apply both theoretical and practical knowledge related to mathematics teaching.
  2. Teacher candidates can explain and apply both theoretical and practical knowledge in the field of educational sciences.
  3. Teacher candidates can apply the most appropriate teaching strategies, methods, techniques, and activities by taking into account the characteristics and learning outcomes of mathematics education.
  4. Teacher candidates can integrate knowledge and skills related to mathematics and teaching.
  5. Teacher candidates can develop a positive attitude and self-efficacy toward mathematics and mathematics teaching.
  6. Teacher candidates are committed to using contemporary teaching methods to create effective learning-teaching environments.
  7. Teacher candidates can integrate information and communication technologies into the learning and teaching of mathematics.
  8. Teacher candidates appreciate the importance of using technology and instructional tools in mathematics learning and teaching.
  9. Teacher candidates demonstrate commitment to following current developments for professional growth in mathematics education.
  10. Teacher candidates can utilize scientific research methods and techniques in practices aimed at professional development.
  11. Teacher candidates can use problem-solving skills effectively.
  12. Teacher candidates can use creative and critical thinking skills.
  13. Teacher candidates can use verbal and written communication skills effectively.
  14. Teacher candidates can act appropriately toward democratic values, human rights, and social, scientific, and professional ethical principles, and adopt respect for these values as a habit.
  15. Teacher candidates can possess the ability to work both independently and collaboratively
Key Competencies
  • Content Knowledge Competence
  • Mathematical Problem Solving
  • Mathematical Literacy
  • Mathematical Modelling
  • Teaching Methods, Techniques and Approaches
  • Assessment and Decision-Making Competence
  • Ethical and Legal Awareness Competence
  • Research and Scientific Thinking Competence
  • Digital Competence
  • Mathematical Communication
  • Teamwork
  • Reasoning
  • Critical Thinking
  • Lifelong Learning
  • Disciplinary and Interdisciplinary Integration
Further Info

The absolute and relative grading system determines the success status of the students in accordance with the principles of Pamukkale University's Associate degree, Undergraduate Education and Training Directive and PAU Evaluation and Grading Directive.

In this context, the process and product-oriented assessment methods used in the Elementary Mathematics Education Program are announced in the syllabus at the beginning of the semester, and the success criteria for each assessment method are defined in the syllabus. Written exams, projects, designs, assignments, reports, presentations, portfolios, etc., answer keys or rubrics (measurement and evaluation tools) are used in performance assessments.  In these criterion-based assessments, the grading process is carried out by comparing the success of the students at the end of the evaluation with predetermined criteria or standards and assigning a score to their success. These points are converted into grades based on the standards announced to the students.

In addition, at the beginning of the semester, instructors announce the learning outcomes of the relevant course program and the flow of the teaching process in the syllabus. The syllabus is shared with students and relevant stakeholders on the Pau EBS website. Student success is evaluated by taking into account homework assignments, projects, mid-term examinations, and final examinations. In addition, at the beginning of the semester, the instructors announce the learning outcomes of the relevant syllabus and the flow of the teaching process in the syllabus. The syllabus is shared with students and relevant stakeholders on the PAU EBS website

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs.

- CoHE is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities in higher education institutions.

- ‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by CoHE are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by CoHE.

1. Construction and Approval of Curricula: CoHE determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes to be gained by the students in each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE.

1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is approved by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. Higher Education Quality Board shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by the Higher Education Quality Board also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. The Higher Education Quality Board carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

5. This program has been accredited by EPDAD for 3 years (3+2) between 01.05.2025-01.05.2028.

 EPDAD is The Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs

Detailed information can be found on the website of the accreditation body

 https://www.epdad.org.tr/

Access Requirements

Admission of students to the first year of undergraduate programs is made according to the results of the exam organized by the Measurement, Selection and Placement Centre (ÖSYM). The admission of foreign candidates is made within the framework of the Higher Education Law and the regulations and decisions of the Higher Education Council and according to the conditions determined by the Senate, with the decision of the relevant board.

Conditions for SuccessIn order to graduate from the program, it is necessary to have successfully completed all the courses in the program and to have a GPA of at least 2.25 out of 4.00. The minimum ECTS required for graduation is 240.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Graduates can work as mathematics teachers in public and private secondary schools affiliated with the Ministry of National Education, as well as in private educational institutions.
  • Graduates can continue their studies at the graduate level to further develop their skills, and upon completing their graduate studies, they can pursue academic careers as researchers or faculty members in mathematics education or educational sciences at various institutions, both domestically and internationally.
  • Undergraduate students have the right to participate in the double major programs offered by the higher education institutions they are enrolled in. Students registered in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and, if successful, can obtain two separate undergraduate diplomas.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

2. Higher Education Law No. 2547

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times

Url Open Address
Qualification Code

TR0030023780


Qualification Title
Primary School Mathematics Teaching Bachelor's Degree

Awarding Body

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO 08 (2359)


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08 (2359)


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The aim of the Elementary Mathematics Teacher Education Program is to train prospective mathematics teachers who possess deep content and pedagogical knowledge to teach mathematics courses in public and private educational institutions at the lower secondary level of national education. The aims of the program include: a) enabling prospective teachers’ to develop an accurate and sound understanding of how mathematics is learned; b) promoting creativity as well as the ability to access and generate knowledge; c) increasing student achievement in mathematics through the effective use of modern technologies and contemporary instructional methods; d) encouraging a willingness to engage with and address problems related to mathematics education in the national context; e) fostering positive attitudes toward both mathematics and the teaching profession; f) developing critical thinking and problem-solving skills; and g) promoting respect for human rights and ethical principles.


Learning Environments

Education is carried out according to the principles of formal education and is enriched with distance education-supported materials when necessary. In addition, practical training is carried out in institutions within secondary schools affiliated with the Ministry of National Education.


Description
  1. Teacher candidates can explain and apply both theoretical and practical knowledge related to mathematics teaching.
  2. Teacher candidates can explain and apply both theoretical and practical knowledge in the field of educational sciences.
  3. Teacher candidates can apply the most appropriate teaching strategies, methods, techniques, and activities by taking into account the characteristics and learning outcomes of mathematics education.
  4. Teacher candidates can integrate knowledge and skills related to mathematics and teaching.
  5. Teacher candidates can develop a positive attitude and self-efficacy toward mathematics and mathematics teaching.
  6. Teacher candidates are committed to using contemporary teaching methods to create effective learning-teaching environments.
  7. Teacher candidates can integrate information and communication technologies into the learning and teaching of mathematics.
  8. Teacher candidates appreciate the importance of using technology and instructional tools in mathematics learning and teaching.
  9. Teacher candidates demonstrate commitment to following current developments for professional growth in mathematics education.
  10. Teacher candidates can utilize scientific research methods and techniques in practices aimed at professional development.
  11. Teacher candidates can use problem-solving skills effectively.
  12. Teacher candidates can use creative and critical thinking skills.
  13. Teacher candidates can use verbal and written communication skills effectively.
  14. Teacher candidates can act appropriately toward democratic values, human rights, and social, scientific, and professional ethical principles, and adopt respect for these values as a habit.
  15. Teacher candidates can possess the ability to work both independently and collaboratively

Key Competencies
  • Content Knowledge Competence
  • Mathematical Problem Solving
  • Mathematical Literacy
  • Mathematical Modelling
  • Teaching Methods, Techniques and Approaches
  • Assessment and Decision-Making Competence
  • Ethical and Legal Awareness Competence
  • Research and Scientific Thinking Competence
  • Digital Competence
  • Mathematical Communication
  • Teamwork
  • Reasoning
  • Critical Thinking
  • Lifelong Learning
  • Disciplinary and Interdisciplinary Integration

Further Info

The absolute and relative grading system determines the success status of the students in accordance with the principles of Pamukkale University's Associate degree, Undergraduate Education and Training Directive and PAU Evaluation and Grading Directive.

In this context, the process and product-oriented assessment methods used in the Elementary Mathematics Education Program are announced in the syllabus at the beginning of the semester, and the success criteria for each assessment method are defined in the syllabus. Written exams, projects, designs, assignments, reports, presentations, portfolios, etc., answer keys or rubrics (measurement and evaluation tools) are used in performance assessments.  In these criterion-based assessments, the grading process is carried out by comparing the success of the students at the end of the evaluation with predetermined criteria or standards and assigning a score to their success. These points are converted into grades based on the standards announced to the students.

In addition, at the beginning of the semester, instructors announce the learning outcomes of the relevant course program and the flow of the teaching process in the syllabus. The syllabus is shared with students and relevant stakeholders on the Pau EBS website. Student success is evaluated by taking into account homework assignments, projects, mid-term examinations, and final examinations. In addition, at the beginning of the semester, the instructors announce the learning outcomes of the relevant syllabus and the flow of the teaching process in the syllabus. The syllabus is shared with students and relevant stakeholders on the PAU EBS website


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs.

- CoHE is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities in higher education institutions.

- ‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by CoHE are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by CoHE.

1. Construction and Approval of Curricula: CoHE determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes to be gained by the students in each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE.

1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is approved by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. Higher Education Quality Board shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by the Higher Education Quality Board also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. The Higher Education Quality Board carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

5. This program has been accredited by EPDAD for 3 years (3+2) between 01.05.2025-01.05.2028.

 EPDAD is The Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs

Detailed information can be found on the website of the accreditation body

 https://www.epdad.org.tr/


Access Requirements

Admission of students to the first year of undergraduate programs is made according to the results of the exam organized by the Measurement, Selection and Placement Centre (ÖSYM). The admission of foreign candidates is made within the framework of the Higher Education Law and the regulations and decisions of the Higher Education Council and according to the conditions determined by the Senate, with the decision of the relevant board.


Conditions for Success
In order to graduate from the program, it is necessary to have successfully completed all the courses in the program and to have a GPA of at least 2.25 out of 4.00. The minimum ECTS required for graduation is 240.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Graduates can work as mathematics teachers in public and private secondary schools affiliated with the Ministry of National Education, as well as in private educational institutions.
  • Graduates can continue their studies at the graduate level to further develop their skills, and upon completing their graduate studies, they can pursue academic careers as researchers or faculty members in mathematics education or educational sciences at various institutions, both domestically and internationally.
  • Undergraduate students have the right to participate in the double major programs offered by the higher education institutions they are enrolled in. Students registered in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and, if successful, can obtain two separate undergraduate diplomas.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

2. Higher Education Law No. 2547

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times


Url
Open Address