Yeterlilik Kodu | TR0030001585 | |
Yeterlilik Adı | İngilizce Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Anadolu Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Anadolu Üniversitesi Yunus Emre Kampüsü 26470 Tepebaşı / ESKİŞEHİR | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.anadolu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. Bu yeterliliğe hem örgün hem de açık öğretim yoluyla ulaşmak mümkündür. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda, üniversitelerde, ve özel eğitim kurumlarında İngilizce öğretmeni olarak çalışmaktadırlar. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030001585
ISCO: 08
ISCO: 08
- Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
- Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilme becerisi.
- Toplumsal ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olma.
- Kendini bir birey olarak tanıyabilme, yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilme becerisi.
- Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranma becerisi.
- Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilme becerisi.
- Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı yazılı metinleri anlama, yorumlama ve değerlendirebilme becerisi.
- Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı sözlü metinleri anlama, yorumlama ve değerlendirebilme becerisi.
- Günlük ve mesleki hayatta karşılaşabilecekleri farklı ortamlarda sözel iletişim kurabilme becerisi.
- Yazma sürecini etkili olarak kullanarak farklı türde metinler oluşturabilme becerisi.
- Dile özgü kavramları ve kavramlar arasındaki ilişkileri kavrayabilme becerisi.
- İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olma ve kullanabilme becerisi.
- İngilizceyi ana dili düzeyine yakın kullanabilme becerisi.
- Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olma ve kullanabilme becerisi.
- Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olma ve kullanabilme becerisi.
- Mesleki öz güven kazanmış olma (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulma).
- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi.
- Yaşam boyu öğrenme sürecinin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi.
- İngilizce dil yetilerini sürekli geliştirme becerisi.
- Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alabilme becerisi.
- Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilme becerisi.
- Öğretim sürecinde kullanmak üzere özgün materyaller geliştirebilme becerisi.
- Öğrencilerinin tümünün etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilme becerisi.
- Öğrencilerinin tümüne yerinde ve uygun geribildirim sunma becerisi.
- Öğrencilerinin tümünün öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilme becerisi.
- Öğrencilerinin tümünün etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilme becerisi.
- Öğrencilerinin tümünün, İngilizcenin dil bilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilme becerisi.
- Öğrencilerinin tümünün dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilme ve uygulayabilme becerisi.
- Öğrencilerinin tümünün okuma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilme ve uygulayabilme becerisi.
- Öğrencilerinin tümünün konuşma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilme ve uygulayabilme becerisi.
- Öğrencilerinin tümünün yazma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilme ve uygulayabilme becerisi.
- Öğrencilerinin kendi dil öğrenme süreçlerine ilişkin öz değerlendirme yapabilmelerini sağlama becerisi.
- İngilizce öğretimine ilişkin ölçme ve değerlendirme uygulamalarının amaçlarını belirleyebilme becerisi.
- Öğretim sürecinde kullanacağı ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilme/geliştirme becerisi.
- Uygulanan ölçme ve değerlendirme sonuçlarını etkili bir biçimde kullanabilme becerisi.
Mezunlar Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda, üniversitelerde, ve özel eğitim kurumlarında İngilizce öğretmeni olarak çalışmaktadırlar.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030001585 | |
Qualification Title | Program in English Language Teaching Bachelor's Diploma | |
Awarding Body | Council Of Higher Education | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification |
ISCO: 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | A variety of assessment methods such as mid-term(s), assignment(s), exercise(s), project(s), practice(s), and a final exam are implemented in the programme. Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), homework(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). In order to graduate from the programme, cumulative GPA must be minimum 2.00. A course grade is constituted by evaluating the above stated elements and given by using letters. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | A student is required to successfully complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00 and no FF, DZ or YZ grades. This qualification can be obtained by either formal education or open education. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the program are employed as English teachers by state schools, universities and private educational institutions. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is valid indefinetely. | |
Url | Open Address |
TR0030001585
ISCO: 08
ISCO: 08
- Evaluate the nature, source, correctness, reliability and validity of information.
- Comprehend the methods related to the production of scientific knowledge.
- Be aware of social and professional responsibilities.
- Recognize himself/herself as an individual, to use their creative and strong sides.
- Act in accordance with the ethics of democracy, human rights, society, science and the profession.
- Use language learning strategies effectively.
- Understand, interpret and evaluate different written texts that they may encounter in their daily and professional life.
- Understand, interpret and evaluate different oral texts that they may encounter in their daily and professional life.
- Communicate orally in different contexts that they may encounter in their daily and professional life.
- Produce different texts using writing processes effectively.
- Comprehend the concepts related to language and the relationships between these concepts.
- Comprehend and analyze the features, structure and mechanism of human language.
- Use english at an advanced level.
- Comprehend and analyze the concepts and processes related to language learning.
- Comprehend and analyze the concepts and processes related to language teaching.
- Gain professional confidence (Finding himself/herself adequate as a teacher).
- Understand, adopt and fulfill social, cultural and societal responsibilities.
- Be aware of the necessity of the lifelong learning process.
- Develop their english language skills continuously.
- Consider students needs, language development levels, ages, intelligence types and learning styles while preparing a lesson plan.
- Select materials for classroom use according to usefulness, currency and students age and language level.
- Develop new materials to use in teaching processes.
- Provide an atmosphere that ensures full student participation and increases student success.
- Provide feedback for students in an appropriate time and manner.
- Arrange multimedia environments in and out of class which enhance interaction with teacher and among students for learning purposes.
- Arrange an appropriate environment for all students to develop effective language learning strategies.
- Arrange activities for all students to use their grammar and vocabulary in a correct and effective way.
- Arrange and apply activities for all students to improve their listening skills.
- Arrange and apply activities for all students to improve their reading skills.
- Arrange and apply activities for all students to improve their speaking skills.
- Arrange and apply activities for all students to improve their writing skills.
- Enable students to self-evaluate their own language learning processes.
- Determine the aims of measurement and assessment applications related to language teaching.
- Use/develop tools and methods of measurement and assessment used in the teaching process, evaluating them in terms of usefulness, validity and reliability.
- Use measurement and assessment results effectively.
- Have students develop a positive attitude towards language learning.
- Have the belief that all students can be successful in learning a language.
- Be a model for students and society with their appearance, behaviors, communication skills, intellectual and cultural background.
- Cope with problematic student behaviors.
A variety of assessment methods such as mid-term(s), assignment(s), exercise(s), project(s), practice(s), and a final exam are implemented in the programme. Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), homework(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). In order to graduate from the programme, cumulative GPA must be minimum 2.00. A course grade is constituted by evaluating the above stated elements and given by using letters.
Graduates of the program are employed as English teachers by state schools, universities and private educational institutions.
Qualification is valid indefinetely.