Yeterlilik Kodu | TR0030013301 | |
Yeterlilik Adı | İngilizce Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bardakçı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Kampüsü, 65090 Tuşba/Van | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.yyu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Programın amacı, kamu ve özel sektör için ilköğretim, orta öğretim ve üniversite düzeyinde görev alacak, temel bilgi, beceri ve tutumlarla donatılmış, ilerici bakış açısı ve etik değerleri benimsemiş, İngilizce öğretiminde yenilik ve gelişmelere açık öğretmenler yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Öğrencilerin mezun olabilmeleri için, lisans öğretim programında sunulan 240 AKTS kredisine karşılık ders almaları ve başarmaları; genel not ortalamalarının 4.00 üzerinden 2.00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı mezunları Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet okullarında ve özel okullarda (kolejler, dershaneler, anaokulları) İngilizce öğretmeni olarak çalışabilmekle beraber, devlet ve vakıf üniversitelerinde İngilizce okutmanı ve öğretim elemanı olarak da çalışabilmektedirler. Ayrıca, çeşitli kurumlarda (çeviri büroları, bakanlıklar, dış ticaret) çevirmen, uzman yardımcısı ve uzman olarak görev yapabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030013301
Programın amacı, kamu ve özel sektör için ilköğretim, orta öğretim ve üniversite düzeyinde görev alacak, temel bilgi, beceri ve tutumlarla donatılmış, ilerici bakış açısı ve etik değerleri benimsemiş, İngilizce öğretiminde yenilik ve gelişmelere açık öğretmenler yetiştirmektir.
- Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
- Çağdaş dil öğrenme kuram ve uygulamalarını göz önüne alarak, İngilizce öğretimine uygun planlama yapabilmek.
- Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
- Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
- Farklı amaçlar ve farklı dil yeterlik düzeylerindeki öğrenciler için, dil öğretiminin gerektirdiği, güvenli, olumlu ve güdüleyici öğrenme ortamlarını düzenleyebilmek.
- Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
- Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
- Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
- Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve ve bu gelişmeleri izler.
- Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
- Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır.
- Düzenlenmiş dil öğrenme ortamının gerektirdiği uygun yöntem, teknik ve stratejileri seçip kullanabilmek.
- Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
- Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
- Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
- Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
- Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
- Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
- Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı mezunları Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet okullarında ve özel okullarda (kolejler, dershaneler, anaokulları) İngilizce öğretmeni olarak çalışabilmekle beraber, devlet ve vakıf üniversitelerinde İngilizce okutmanı ve öğretim elemanı olarak da çalışabilmektedirler. Ayrıca, çeşitli kurumlarda (çeviri büroları, bakanlıklar, dış ticaret) çevirmen, uzman yardımcısı ve uzman olarak görev yapabilmektedirler.
Belge sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030013301 | |
Qualification Title | DEPARTMENT OF MATHEMATICS MATHEMATICS | |
Awarding Body | University of Van Yuzuncu Yil | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Use advanced mathematical materials based on the qualifications gained in secondary education. Ability to abstract thinking. It provides the development of mathematical and numerical computation capabilities. Gains creative thinking by learning proof techniques. Analyze a mathematical problem using analytical thinking. Gains creative thinking by learning proof techniques. Gaining knowledge of self-study and problem solving in various mediums and proving theorem. Be aware of an adequate infrastructure and mathematical problems and solutions in various subjects of mathematics. Follow the information in the field and communicate with colleagues using a foreign language at the general level. Makes mathematical modeling of problems encountered in science and daily life. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Exams; intermediate, semester / year-end, integration, excuse and one course. Exams can be written, orally, practically or written, orally, orally or in writing, or written, orally, practically. Each semester, students take a midterm and a final exam. Small quizzes (quizzes) can be made without any date. For each course taken by the students, one of the letter grades (AA, BA, BB, olarak, F) is appreciated by the instructor as an end-of-term course grade. If a student gets a grade of 2.00 or more from the courses he / she takes in a semester / year, F is considered unsuccessful. Students who have successfully completed all the courses of the program and have a general average GPA of 2.00 are eligible for a diploma. The principles stated in the Regulations of the Principles of Measurement and Evaluation of Yüzüncü Yıl University are applied to the students in performing the mid-term / year-end activities, mid-term exams, final / final exams, make-up exams and make-up exams. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The candidate who has the right to be a student in the Department of Mathematics of the Faculty of Science makes the final registration between the dates determined by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Candidates who do not have the final registration between the dates determined by the OSYM lose their registration rights. Van Yüzüncü Yıl University Faculty of Science Department of Mathematics Formal Education, Higher Education Institutions Examination (YKS) Numerical score type realizes undergraduate students. In addition, a student who has started to study in an equivalent program in Turkey or abroad can apply for a transfer. The acceptance of the students is examined before the beginning of the semester, taking into consideration the conditions and the degree of application of each student. | |
Conditions for Success | Graduation Requirements and other related procedures of the students are carried out according to the Regulations of the Measurement and Evaluation Principles of the University. To be able to graduate according to this directive; the graduation project and all the compulsory courses and elective courses must be successful, the minimum number of credits on a quarterly basis in the relevant curriculum and the AGNOs showing the degree of graduation must be 2.00 or above. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who have completed their undergraduate degree in the Department of Mathematics can gain masters in computer-aided jobs, research assistants in universities and master's degree programs in mathematics departments since they gain the basic knowledge and skills necessary to work in the field of mathematics. In addition, the graduates of this program are assigned as mathematics teachers by the Ministry of National Education if they get the required score from KPSS. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030013301
Use advanced mathematical materials based on the qualifications gained in secondary education. Ability to abstract thinking. It provides the development of mathematical and numerical computation capabilities. Gains creative thinking by learning proof techniques. Analyze a mathematical problem using analytical thinking. Gains creative thinking by learning proof techniques. Gaining knowledge of self-study and problem solving in various mediums and proving theorem. Be aware of an adequate infrastructure and mathematical problems and solutions in various subjects of mathematics. Follow the information in the field and communicate with colleagues using a foreign language at the general level. Makes mathematical modeling of problems encountered in science and daily life.
Exams; intermediate, semester / year-end, integration, excuse and one course. Exams can be written, orally, practically or written, orally, orally or in writing, or written, orally, practically. Each semester, students take a midterm and a final exam. Small quizzes (quizzes) can be made without any date. For each course taken by the students, one of the letter grades (AA, BA, BB, olarak, F) is appreciated by the instructor as an end-of-term course grade. If a student gets a grade of 2.00 or more from the courses he / she takes in a semester / year, F is considered unsuccessful. Students who have successfully completed all the courses of the program and have a general average GPA of 2.00 are eligible for a diploma. The principles stated in the Regulations of the Principles of Measurement and Evaluation of Yüzüncü Yıl University are applied to the students in performing the mid-term / year-end activities, mid-term exams, final / final exams, make-up exams and make-up exams.
The candidate who has the right to be a student in the Department of Mathematics of the Faculty of Science makes the final registration between the dates determined by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Candidates who do not have the final registration between the dates determined by the OSYM lose their registration rights. Van Yüzüncü Yıl University Faculty of Science Department of Mathematics Formal Education, Higher Education Institutions Examination (YKS) Numerical score type realizes undergraduate students. In addition, a student who has started to study in an equivalent program in Turkey or abroad can apply for a transfer. The acceptance of the students is examined before the beginning of the semester, taking into consideration the conditions and the degree of application of each student.
Students who have completed their undergraduate degree in the Department of Mathematics can gain masters in computer-aided jobs, research assistants in universities and master's degree programs in mathematics departments since they gain the basic knowledge and skills necessary to work in the field of mathematics. In addition, the graduates of this program are assigned as mathematics teachers by the Ministry of National Education if they get the required score from KPSS.
The document is valid continuously.