Yeterlilik Kodu

TR0030010295

Yeterlilik Adı
İşletme Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumTürk Hava Kurumu Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiTürk Hava Kurumu Üniversitesi Bahçekapı Mahallesi Okul Sk. No:11 06790 Etimesgut ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://www.thk.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yönetim ve idare
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)

Ulusal ve uluslararası düzeyde işletme yönetimiyle ilgili temel kavramlar hakkında donanımlı, işletmenin tüm departmanlarında sahip olduğu bilgi birikimine uyum içerisinde işlerlik kazandırabilecek becerilere sahip bireyler yetiştirmek, çalışma hayatına ve akademik dünyanın gereklerine uygun çağdaş ve profesyonel bir eğitim vermektir. Bu program İngilizce olarak da sunulmaktadır.

Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İşletmenin temel fonksiyonlarını ve işletmeciliğin temel kavramlarını uzmanlık düzeyinde kavrayabilmek ve bunları pazarlama,üretim,muhasebe,finans,yönetim alanlarında uygulayabilmek.
  • Etkili proje planlaması gerçekleştirmeye yönelik olarak doğru proje yönetimi tekniklerini kullanabilmek.
  • Yönetim- organizasyon alanına ilişkin edindiği bilgileri karar, uygulama ve davranışlarında kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilmek, analiz edebilmek, sorunları tanımlayabilmek ve çözüm önerileri getirebilmek.
  • Pazar araştırması, satış vb konularda verileri yorumlayabilmek, analiz edebilmek, pazarlama sorunlarını tanımlayıp çözüm önerileri getirebilmek.
  • İşletme yönetiminin ulusal ve küresel boyutlarındaki meydana gelen değişim ve gelişimi izleyebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek.
  • Finans alanının ilişkili olduğu temel işletmecilik fonksiyonlarıyla olan etkileşimini açıklayabilmek.
  • Mali tablolardan yararlanarak işletmelerin finansal durumunu analiz edebilmek ve planlama yapabilmek.
  • İş yaşamının hukuki, toplumsal ve sosyal ve etik yönlerini kavramak.
  • İnsan Kaynakları Yönetimi ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri beraber kullanabilme yeteneğini edinmek.
  • İşletme yönetiminin stratejik, taktik ve operasyonel boyutlarına hakim olmak, işletmeyi örgütsel düzeyde tasarlamak ve analiz edebilmek.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıProgram, toplam yedi ders, bir seminer, tez çalışması ile uzmanlık alan dersinden oluşur. Tamamlanması gereken AKTS kredi yükü, 120 AKTS'dir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İşletme Türkçe Tezli Yüksek Lisans Programı ilk mezunlarını 2013-2014 Akademik Yılı Güz Dönemi itibariyle vermiştir. Program mezunları hem kamu hem özel sektör profesyonelleri olarak kariyer gelişimlerini destekleyebileceklerdir. Ayrıca tezli yüksek lisans programı mezunu olarak, Üniversitelerde Araştırma Görevlisi ve/veya Öğretim Görevlisi olarak istihdam edilebileceklerdir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030010295


Yeterlilik Adı
İşletme Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Türk Hava Kurumu Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Türk Hava Kurumu Üniversitesi Bahçekapı Mahallesi Okul Sk. No:11 06790 Etimesgut ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)

Ulusal ve uluslararası düzeyde işletme yönetimiyle ilgili temel kavramlar hakkında donanımlı, işletmenin tüm departmanlarında sahip olduğu bilgi birikimine uyum içerisinde işlerlik kazandırabilecek becerilere sahip bireyler yetiştirmek, çalışma hayatına ve akademik dünyanın gereklerine uygun çağdaş ve profesyonel bir eğitim vermektir. Bu program İngilizce olarak da sunulmaktadır.


Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İşletmenin temel fonksiyonlarını ve işletmeciliğin temel kavramlarını uzmanlık düzeyinde kavrayabilmek ve bunları pazarlama,üretim,muhasebe,finans,yönetim alanlarında uygulayabilmek.
  • Etkili proje planlaması gerçekleştirmeye yönelik olarak doğru proje yönetimi tekniklerini kullanabilmek.
  • Yönetim- organizasyon alanına ilişkin edindiği bilgileri karar, uygulama ve davranışlarında kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilmek, analiz edebilmek, sorunları tanımlayabilmek ve çözüm önerileri getirebilmek.
  • Pazar araştırması, satış vb konularda verileri yorumlayabilmek, analiz edebilmek, pazarlama sorunlarını tanımlayıp çözüm önerileri getirebilmek.
  • İşletme yönetiminin ulusal ve küresel boyutlarındaki meydana gelen değişim ve gelişimi izleyebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek.
  • Finans alanının ilişkili olduğu temel işletmecilik fonksiyonlarıyla olan etkileşimini açıklayabilmek.
  • Mali tablolardan yararlanarak işletmelerin finansal durumunu analiz edebilmek ve planlama yapabilmek.
  • İş yaşamının hukuki, toplumsal ve sosyal ve etik yönlerini kavramak.
  • İnsan Kaynakları Yönetimi ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri beraber kullanabilme yeteneğini edinmek.
  • İşletme yönetiminin stratejik, taktik ve operasyonel boyutlarına hakim olmak, işletmeyi örgütsel düzeyde tasarlamak ve analiz edebilmek.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Program, toplam yedi ders, bir seminer, tez çalışması ile uzmanlık alan dersinden oluşur. Tamamlanması gereken AKTS kredi yükü, 120 AKTS'dir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İşletme Türkçe Tezli Yüksek Lisans Programı ilk mezunlarını 2013-2014 Akademik Yılı Güz Dönemi itibariyle vermiştir. Program mezunları hem kamu hem özel sektör profesyonelleri olarak kariyer gelişimlerini destekleyebileceklerdir. Ayrıca tezli yüksek lisans programı mezunu olarak, Üniversitelerde Araştırma Görevlisi ve/veya Öğretim Görevlisi olarak istihdam edilebileceklerdir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030010295

Qualification Title
İşletme Tezli Yüksek Lisans Diploması
Awarding BodyUniversity of Turkish Aeronautical Association
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasManagement and administration
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • To be able to comprehend the fundamental functions and concepts of management at a specialization level and to apply these all in fields of marketing,production,accounting,finance and management.
  • To be able to utilize the correct project management techniques aimed at carrying out effective project planning.
  • To be able to comment on data, analyze it, identify problems and come up with suggestions for solutions by using the knowledge from management-organization in practices and behavior.
  • To be able to analyze and comment on the data from market research, sales etc., to identify marketing problems and suggest solutions.
  • To be able to follow, analyze and comment on changes and developments of business administration in national and international dimensions.
  • To be able to explain the interaction between finance and main management functions it is related to.
  • To be able to analyze the financial situations of business organizations and make plans by using fiscal tables.
  • To be able to comprehend the legal, social and ethical aspects of professional life.
  • To be able to gain the skills to use theoretical and practical knowledge in the field of Human Resources Management and other social sciences together. To be able to have a good command of strategic, tactical and operational dimensions of a business administration, and to design a business organization at an organizational level and analyze it.
Key Competencies-
Further Info

(1) Students have to attend the midterm exam(s) and fulfill the conditions which are determined by the lecturer. The type of examination can be written or oral exam, homework, project etc. In all cases, course evaluation criteria(s) are announced to the students at the beginning of the semester by the lecturer.

(2) Scores and coefficients are evaluated like below:Score Grade Coefficient90-100 AA 485-89 BA 3,580-84 BB 370-79 CB 2,560-69 CC 250-59 DC 1,545-49 DD 10-44 FF 0

(3) The following letters are also used for evaluation:NA: Non-attendance,S: Successful,U: Unsuccessful,P: Progress the courses which are not calculated in GPA.

(4) Students have to get at least CB grade in order to be successful in a course.

(5) The score (S) and (U) are not calculated in GPA. (FF) grade is given to students who didnt attend any exam. The program consists of seven courses, a seminar, master thesis (dissertation) and field-specialization course.Students who are enrolled in the Program must complete 120 ECTS Credits.

Quality Assurance-
Access Requirements

Programs evaluation criteria is consist of GPA, ALES score and interview score. In order to apply to Master Program, students must have a Bachelors degree (or its equivalent), ALES-Equal Weight exam score at least 55. In addition to these two, aplicants also must be successful in the field interview-examination. The success grade is calculated by taking 50% of ALES score, 30% of GPA, and 20% of interview score.

Conditions for SuccessThe program consists of seven courses, a seminar, master thesis (dissertation) and field-specialization course.Students who are enrolled in the Program must complete 120 ECTS Credits. In order to graduation students must (1) be successful in the Thesis examination, (2) have at least 2.50 GPA. And also, conditions which are stated in the Regulation, must be completed such as seminar, field-specialization course..
Progression Paths (Relationship Type)

The first graduation of the Program was at the 2013-2014 Academic Year Fall Semester. Graduates are be able to enhance their career progression as both public and private sector. In addition, they can work at universities as a research assistant and /or lecturer.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030010295


Qualification Title
İşletme Tezli Yüksek Lisans Diploması

Awarding Body
University of Turkish Aeronautical Association

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • To be able to comprehend the fundamental functions and concepts of management at a specialization level and to apply these all in fields of marketing,production,accounting,finance and management.
  • To be able to utilize the correct project management techniques aimed at carrying out effective project planning.
  • To be able to comment on data, analyze it, identify problems and come up with suggestions for solutions by using the knowledge from management-organization in practices and behavior.
  • To be able to analyze and comment on the data from market research, sales etc., to identify marketing problems and suggest solutions.
  • To be able to follow, analyze and comment on changes and developments of business administration in national and international dimensions.
  • To be able to explain the interaction between finance and main management functions it is related to.
  • To be able to analyze the financial situations of business organizations and make plans by using fiscal tables.
  • To be able to comprehend the legal, social and ethical aspects of professional life.
  • To be able to gain the skills to use theoretical and practical knowledge in the field of Human Resources Management and other social sciences together. To be able to have a good command of strategic, tactical and operational dimensions of a business administration, and to design a business organization at an organizational level and analyze it.

Key Competencies
-

Further Info

(1) Students have to attend the midterm exam(s) and fulfill the conditions which are determined by the lecturer. The type of examination can be written or oral exam, homework, project etc. In all cases, course evaluation criteria(s) are announced to the students at the beginning of the semester by the lecturer.

(2) Scores and coefficients are evaluated like below:Score Grade Coefficient90-100 AA 485-89 BA 3,580-84 BB 370-79 CB 2,560-69 CC 250-59 DC 1,545-49 DD 10-44 FF 0

(3) The following letters are also used for evaluation:NA: Non-attendance,S: Successful,U: Unsuccessful,P: Progress the courses which are not calculated in GPA.

(4) Students have to get at least CB grade in order to be successful in a course.

(5) The score (S) and (U) are not calculated in GPA. (FF) grade is given to students who didnt attend any exam. The program consists of seven courses, a seminar, master thesis (dissertation) and field-specialization course.Students who are enrolled in the Program must complete 120 ECTS Credits.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Programs evaluation criteria is consist of GPA, ALES score and interview score. In order to apply to Master Program, students must have a Bachelors degree (or its equivalent), ALES-Equal Weight exam score at least 55. In addition to these two, aplicants also must be successful in the field interview-examination. The success grade is calculated by taking 50% of ALES score, 30% of GPA, and 20% of interview score.


Conditions for Success
The program consists of seven courses, a seminar, master thesis (dissertation) and field-specialization course.Students who are enrolled in the Program must complete 120 ECTS Credits. In order to graduation students must (1) be successful in the Thesis examination, (2) have at least 2.50 GPA. And also, conditions which are stated in the Regulation, must be completed such as seminar, field-specialization course..

Progression Paths (Relationship Type)

The first graduation of the Program was at the 2013-2014 Academic Year Fall Semester. Graduates are be able to enhance their career progression as both public and private sector. In addition, they can work at universities as a research assistant and /or lecturer.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address