Yeterlilik Kodu

TR0030034260

Yeterlilik Adı
İşletme Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstinye Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİstinye Üniversitesi Vadi Kampüsü, Ayazağa Mah. Azerbaycan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Blok No: 3H Sarıyer/İSTANBUL
Sorumlu Kurum URLhttp://www.istinye.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yönetim ve idare
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Bu programın amacı, öğrencilere iş ortamını derinlemesine analiz etme, rekabet stratejileri belirleme ve ilerleme gibi temel yetkinlikleri kazandırmak ve hem yönetici hem de ekip üyesi olarak bireysel kariyerlerini geliştirmelerine yardımcı olmaktır.
Bu yüksek lisans programının ikinci amacı, bağımsız araştırma yapabilen, gerçek yaşam durumlarını analiz edebilen ve ilgi alanları doğrultusunda bilim alanına katkı sağlayabilen araştırmacı ve akademisyenler yetiştirmektir. Son olarak ülkemizdeki girişimcilik ekosisteminin büyütülmesi için girişimciliğin artırılması da hedeflenmektedir.

Öğrenme Ortamları

Enstitü; tasarladıkları lisansüstü çalışmalarını; tezli yüksek lisans, tezsiz yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarını örgün eğitim ve/veya uzaktan eğitim modeli ile gerçekleştirir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1 - Bilgi

Kuramsal - Olgusal

1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.

2 - Beceriler

Bilişsel - Uygulamalı

1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme

Anahtar Yetkinlikler

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.

Öğrenme Yetkinliği

1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme

Alana Özgü Yetkinlik

1) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilere aldıkları her ders için dersi veren öğretim üyesi tarafından aşağıdaki tabloda yer alan harf notlarından biri başarı notu olarak verilir. Kredili derslerde verilen harf notlarının not ortalaması hesaplarında kullanılmak üzere 0,00 ile 4,00 arasında rakamsal katsayı karşılıkları vardır.

Harf Notu

Katsayı

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

F

00

DZ

Devamsız

DE

Devam Ediyor

BI

Kredisiz dersler için başarılı

BZ

Kredisiz dersler için başarısız

F

Derse devam ettiği halde dersten başarısız olma

(2) Lisansüstü programlarında bir dersten başarılı sayılmak için en az CB notu alınması gerekmektedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisansüstü programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisansüstü bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisansüstü programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisansüstü programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisansüstü programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisansüstü diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların aşağıdaki koşulları sağlamaları gerekir:

a) Lisans diplomasına sahip olmak.

b)Başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak üzere Senato tarafından belirlenecek ALES puanına sahip olmak.

(2) Yabancı Diller Bölümü tarafından yapılan ISTEP sınavından, Senato tarafından belirlenen eşdeğer yabancı dil sınavlarından veya Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen sınavlardan birinden yeterli puana sahip olmak.

(3) Sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlara öğrenci kabulünde ve doktora/sanatta yeterlik/tıpta uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının yüksek lisans programlarına başvurularında ALES şartı aranmaz.

(4)Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde ALES veya eşdeğer sınav puanı aranmayabilir. ALES puanı istenildiği durumlarda taban puan Enstitü Yönetim Kurulu önerisi ve Senato kararı ile belirlenir.

(5)Bir adayın yüksek lisans programına kabulünde uygulanacak değerleme esasları Enstitü Yönetim Kurulu önerisi ve Senatonun onayı ile belirlenir. ALES puanının bu değerlemeye etkisi %50’den az olamaz.

(6)Yabancı uyruklu adayların başvurularında ALES sınav şartı aranmaz. Yabancı uyruklu adaylar ile lisans eğitiminin tamamını yurt dışında tamamlayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı adayların programlara kabulüne ilişkin usul ve esaslar Enstitü Yönetim Kurulu önerisi ile Senato tarafından belirlenir.

(7)Yurt dışından alınmış lisans ve yüksek lisans diplomaları için diplomanın alındığı yükseköğretim kurumunun, alınan eğitim ve derecenin tanınırlığı konusunda YÖK’ün uygun görüşü aranır. Ayrıca Üniversiteye kayıt sırasında adayların YÖK’ten aldıkları diploma denklik veya mezuniyet tanıma belgesini sunmaları gerekir.

Başarma ŞartlarıMezun olabilmek için aşağıdaki koşulların sağlanması gerekir: a) Öğrencinin kayıtlı olduğu öğretim planında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini başarı ile tamamlamış olmak. b) Tez sınavına girdiği dönemde mezun olacağı programda kayıt yenileme işlemini yapmış olmak. c) Tez sınavında başarılı olmak. ç) Enstitü Yönetim Kurulu tarafından önerilen ve Senato tarafından onaylanan yayın, proje, ödül gibi mezuniyet için gerekli diğer koşulları sağlamak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Ulusal ve uluslararası yükseköğretim kurumlarında akademik kadrolarda, ulusal ve uluslararası firmalarda çeşitli yönetici pozisyonlarında çalışabilirler.

Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • İSÜ Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresizdir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030034260


Yeterlilik Adı
İşletme Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstinye Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İstinye Üniversitesi Vadi Kampüsü, Ayazağa Mah. Azerbaycan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Blok No: 3H Sarıyer/İSTANBUL

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08


AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Bu programın amacı, öğrencilere iş ortamını derinlemesine analiz etme, rekabet stratejileri belirleme ve ilerleme gibi temel yetkinlikleri kazandırmak ve hem yönetici hem de ekip üyesi olarak bireysel kariyerlerini geliştirmelerine yardımcı olmaktır.
Bu yüksek lisans programının ikinci amacı, bağımsız araştırma yapabilen, gerçek yaşam durumlarını analiz edebilen ve ilgi alanları doğrultusunda bilim alanına katkı sağlayabilen araştırmacı ve akademisyenler yetiştirmektir. Son olarak ülkemizdeki girişimcilik ekosisteminin büyütülmesi için girişimciliğin artırılması da hedeflenmektedir.


Öğrenme Ortamları

Enstitü; tasarladıkları lisansüstü çalışmalarını; tezli yüksek lisans, tezsiz yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarını örgün eğitim ve/veya uzaktan eğitim modeli ile gerçekleştirir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1 - Bilgi

Kuramsal - Olgusal

1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.

2 - Beceriler

Bilişsel - Uygulamalı

1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme


Anahtar Yetkinlikler

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.

Öğrenme Yetkinliği

1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme

Alana Özgü Yetkinlik

1) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilere aldıkları her ders için dersi veren öğretim üyesi tarafından aşağıdaki tabloda yer alan harf notlarından biri başarı notu olarak verilir. Kredili derslerde verilen harf notlarının not ortalaması hesaplarında kullanılmak üzere 0,00 ile 4,00 arasında rakamsal katsayı karşılıkları vardır.

Harf Notu

Katsayı

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

F

00

DZ

Devamsız

DE

Devam Ediyor

BI

Kredisiz dersler için başarılı

BZ

Kredisiz dersler için başarısız

F

Derse devam ettiği halde dersten başarısız olma

(2) Lisansüstü programlarında bir dersten başarılı sayılmak için en az CB notu alınması gerekmektedir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisansüstü programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisansüstü bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisansüstü programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisansüstü programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisansüstü programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisansüstü diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların aşağıdaki koşulları sağlamaları gerekir:

a) Lisans diplomasına sahip olmak.

b)Başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak üzere Senato tarafından belirlenecek ALES puanına sahip olmak.

(2) Yabancı Diller Bölümü tarafından yapılan ISTEP sınavından, Senato tarafından belirlenen eşdeğer yabancı dil sınavlarından veya Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen sınavlardan birinden yeterli puana sahip olmak.

(3) Sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlara öğrenci kabulünde ve doktora/sanatta yeterlik/tıpta uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının yüksek lisans programlarına başvurularında ALES şartı aranmaz.

(4)Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde ALES veya eşdeğer sınav puanı aranmayabilir. ALES puanı istenildiği durumlarda taban puan Enstitü Yönetim Kurulu önerisi ve Senato kararı ile belirlenir.

(5)Bir adayın yüksek lisans programına kabulünde uygulanacak değerleme esasları Enstitü Yönetim Kurulu önerisi ve Senatonun onayı ile belirlenir. ALES puanının bu değerlemeye etkisi %50’den az olamaz.

(6)Yabancı uyruklu adayların başvurularında ALES sınav şartı aranmaz. Yabancı uyruklu adaylar ile lisans eğitiminin tamamını yurt dışında tamamlayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı adayların programlara kabulüne ilişkin usul ve esaslar Enstitü Yönetim Kurulu önerisi ile Senato tarafından belirlenir.

(7)Yurt dışından alınmış lisans ve yüksek lisans diplomaları için diplomanın alındığı yükseköğretim kurumunun, alınan eğitim ve derecenin tanınırlığı konusunda YÖK’ün uygun görüşü aranır. Ayrıca Üniversiteye kayıt sırasında adayların YÖK’ten aldıkları diploma denklik veya mezuniyet tanıma belgesini sunmaları gerekir.


Başarma Şartları
Mezun olabilmek için aşağıdaki koşulların sağlanması gerekir: a) Öğrencinin kayıtlı olduğu öğretim planında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini başarı ile tamamlamış olmak. b) Tez sınavına girdiği dönemde mezun olacağı programda kayıt yenileme işlemini yapmış olmak. c) Tez sınavında başarılı olmak. ç) Enstitü Yönetim Kurulu tarafından önerilen ve Senato tarafından onaylanan yayın, proje, ödül gibi mezuniyet için gerekli diğer koşulları sağlamak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Ulusal ve uluslararası yükseköğretim kurumlarında akademik kadrolarda, ulusal ve uluslararası firmalarda çeşitli yönetici pozisyonlarında çalışabilirler.


Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • İSÜ Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresizdir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030034260

Qualification Title
Master of Business Administration Diploma with Thesis
Awarding Bodyİstinye University
Awarding Body Contactİstinye University Vadi Campus, Ayazağa Mah. Azerbaijan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Block No: 3H Sarıyer/İSTANBUL
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasManagement and administration
National Occupation Classification

ISCO-08

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

The aim of this program is to provide students with core competencies such as in-depth analysis of the business environment, determining competitive strategies and advancement, and to help them develop their individual careers as both managers and team members.
The second aim of this master's program is to train researchers and academics who can conduct independent research, analyze real-life situations and contribute to the field of science in line with their interests. Finally, it is aimed to increase entrepreneurship in order to expand the entrepreneurship ecosystem in our country.

Learning Environments

The Graduate School carries out its designed graduate studies; master's degree with thesis, master's degree without thesis, doctorate and proficiency in art programs with formal education and / or distance education model.

Description
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Being able to develop and deepen their knowledge at the level of expertise in the same or a different field, based on undergraduate level qualifications.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) To be able to use the theoretical and applied knowledge at the level of expertise acquired in the field
Key Competencies
Communication and Social Competence
1) To be able to systematically convey the current developments in the field and their own studies to groups in and outside the field, in written, verbal and visual forms, by supporting them with quantitative and qualitative data.
Learning Competence
1) Being able to critically evaluate the knowledge and skills acquired in the field of expertise
Field Specific Competence
1) To be able to use the knowledge, problem solving and/or application skills they have internalized in their field in interdisciplinary studies
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Being able to independently carry out a work that requires expertise in the field.
Further Info

Students are given one of the letter grades in the table below by the instructor for each course they take. The letter grades given in credit courses have numerical coefficients between 0.00 and 4.00 to be used in grade point average calculations.

Letter Grade

Coefficient

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

F

00

DZ

Absentee

DE

Continues

BI

Successful for non-credit courses

BZ

Failed for non-credit courses

F

Failing the course despite attending the course

(2) In order to be considered successful in a course in graduate programs, a minimum grade of CB is required.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.    

"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of graduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of graduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of graduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each graduate program will provide to the student is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in graduate programs receive a graduate diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their "Institutional Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

In order to apply for a master's program, candidates must meet the following conditions:

a) To have a bachelor's degree.

b) To have ALES score to be determined by the Senate, not less than 55 points in the score type of the program applied for.

(2) To have a sufficient score from the ISTEP exam conducted by the Department of Foreign Languages, equivalent foreign language exams determined by the Senate or one of the exams accepted by the Council of Higher Education.

(3) ALES is not required for admission to programs that accept students only by special aptitude exam and for the applications of doctorate / proficiency in art / specialization in medicine / specialization in dentistry / specialization in dentistry / specialization in veterinary medicine / specialization in pharmacy graduates to master's programs.

(4) ALES or equivalent exam score may not be required for admission to non-thesis master's programs. In cases where ALES score is required, the base score is determined by the recommendation of the Graduate School Executive Board and the decision of the Senate.

(5)The evaluation principles to be applied in the admission of a candidate to a master's program are determined by the proposal of the Graduate School Executive Board and the approval of the Senate. The effect of ALES score on this evaluation cannot be less than 50%.

(6)ALES exam requirement is not required for the applications of foreign candidates. The procedures and principles regarding the admission of foreign candidates and candidates from the Republic of Turkey who completed their undergraduate education abroad are determined by the Senate upon the proposal of the Institute Administrative Board.

(7) For bachelor's and master's degrees obtained from abroad, the appropriate opinion of the higher education institution where the diploma is obtained and the approval of YÖK is sought for the recognition of the education and degree received. In addition, during enrollment at the University, candidates must submit the diploma equivalency or graduation recognition certificate obtained from YÖK.

Conditions for SuccessIn order to graduate, the following conditions must be met: a) To have successfully completed the credit courses and seminar course in the curriculum in which the student is enrolled. b) To have completed the registration renewal process in the program to be graduated during the thesis exam. c) To be successful in the thesis exam. d) To meet other requirements for graduation such as publications, projects, awards, etc. recommended by the Graduate School Executive Board and approved by the Senate.
Progression Paths (Relationship Type)

They can work in academic staffs in national and international higher education institutions and in various managerial positions in national and international firms.

Legal Basis
  • Law No. 2547 on Higher Education
  • ISU Graduate Education and Training Regulations
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Validity Period (If Any)

Indefinite.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030034260


Qualification Title
Master of Business Administration Diploma with Thesis

Awarding Body
İstinye University

Awarding Body Contact
İstinye University Vadi Campus, Ayazağa Mah. Azerbaijan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Block No: 3H Sarıyer/İSTANBUL

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO-08


EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO-08


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

The aim of this program is to provide students with core competencies such as in-depth analysis of the business environment, determining competitive strategies and advancement, and to help them develop their individual careers as both managers and team members.
The second aim of this master's program is to train researchers and academics who can conduct independent research, analyze real-life situations and contribute to the field of science in line with their interests. Finally, it is aimed to increase entrepreneurship in order to expand the entrepreneurship ecosystem in our country.


Learning Environments

The Graduate School carries out its designed graduate studies; master's degree with thesis, master's degree without thesis, doctorate and proficiency in art programs with formal education and / or distance education model.


Description
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Being able to develop and deepen their knowledge at the level of expertise in the same or a different field, based on undergraduate level qualifications.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) To be able to use the theoretical and applied knowledge at the level of expertise acquired in the field

Key Competencies
Communication and Social Competence
1) To be able to systematically convey the current developments in the field and their own studies to groups in and outside the field, in written, verbal and visual forms, by supporting them with quantitative and qualitative data.
Learning Competence
1) Being able to critically evaluate the knowledge and skills acquired in the field of expertise
Field Specific Competence
1) To be able to use the knowledge, problem solving and/or application skills they have internalized in their field in interdisciplinary studies
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Being able to independently carry out a work that requires expertise in the field.

Further Info

Students are given one of the letter grades in the table below by the instructor for each course they take. The letter grades given in credit courses have numerical coefficients between 0.00 and 4.00 to be used in grade point average calculations.

Letter Grade

Coefficient

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

F

00

DZ

Absentee

DE

Continues

BI

Successful for non-credit courses

BZ

Failed for non-credit courses

F

Failing the course despite attending the course

(2) In order to be considered successful in a course in graduate programs, a minimum grade of CB is required.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.    

"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of graduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of graduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of graduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each graduate program will provide to the student is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in graduate programs receive a graduate diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their "Institutional Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

In order to apply for a master's program, candidates must meet the following conditions:

a) To have a bachelor's degree.

b) To have ALES score to be determined by the Senate, not less than 55 points in the score type of the program applied for.

(2) To have a sufficient score from the ISTEP exam conducted by the Department of Foreign Languages, equivalent foreign language exams determined by the Senate or one of the exams accepted by the Council of Higher Education.

(3) ALES is not required for admission to programs that accept students only by special aptitude exam and for the applications of doctorate / proficiency in art / specialization in medicine / specialization in dentistry / specialization in dentistry / specialization in veterinary medicine / specialization in pharmacy graduates to master's programs.

(4) ALES or equivalent exam score may not be required for admission to non-thesis master's programs. In cases where ALES score is required, the base score is determined by the recommendation of the Graduate School Executive Board and the decision of the Senate.

(5)The evaluation principles to be applied in the admission of a candidate to a master's program are determined by the proposal of the Graduate School Executive Board and the approval of the Senate. The effect of ALES score on this evaluation cannot be less than 50%.

(6)ALES exam requirement is not required for the applications of foreign candidates. The procedures and principles regarding the admission of foreign candidates and candidates from the Republic of Turkey who completed their undergraduate education abroad are determined by the Senate upon the proposal of the Institute Administrative Board.

(7) For bachelor's and master's degrees obtained from abroad, the appropriate opinion of the higher education institution where the diploma is obtained and the approval of YÖK is sought for the recognition of the education and degree received. In addition, during enrollment at the University, candidates must submit the diploma equivalency or graduation recognition certificate obtained from YÖK.


Conditions for Success
In order to graduate, the following conditions must be met: a) To have successfully completed the credit courses and seminar course in the curriculum in which the student is enrolled. b) To have completed the registration renewal process in the program to be graduated during the thesis exam. c) To be successful in the thesis exam. d) To meet other requirements for graduation such as publications, projects, awards, etc. recommended by the Graduate School Executive Board and approved by the Senate.

Progression Paths (Relationship Type)

They can work in academic staffs in national and international higher education institutions and in various managerial positions in national and international firms.


Legal Basis
  • Law No. 2547 on Higher Education
  • ISU Graduate Education and Training Regulations
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Indefinite.


Url
Open Address