Yeterlilik Kodu | TR0030001581 | |
Yeterlilik Adı | Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Anadolu Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Anadolu Üniversitesi Yunus Emre Kampüsü 26470 Tepebaşı / ESKİŞEHİR | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.anadolu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Okul öncesi öğretmenleri için eğitim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. Bu yeterliliği hem örgün hem de açık öğretim yoluyla ulaşmak mümkündür. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Okulöncesi Lisans Programı mezunları, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı İlköğretim Okullarındaki anasınıfları ve bağımsız anaokulları ile özel kurum ve kuruluşlara bağlı anaokullarında, kreşlerde ve çocuk kulüplerinde öğretmen olarak çalışabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030001581
ISCO: 08
ISCO: 08
- Gelişim alanlarını destekleyici eğitim sürecini planlayıp yürütebilme.
- Fiziksel açıdan eğitim ortamını düzenleyebilme.
- Psikolojik açıdan eğitim ortamını düzenleyebilme.
- Eğitim faaliyetlerini yürütebilme.
- Ailelerle iletişim kurabilme ve aile katılımını sağlayabilme.
- Aile eğitimi etkinliklerini yürütebilme.
- Kendini söz, beden ve sanat yoluyla ifade edebilme.
- Bilişim teknolojilerini eğitim ve öğretimde kullanabilme.
- Araştırma, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretebilme.
- Eğitim programını değerlendirebilme ve gerekli düzenlemeleri yapabilme.
- Çocukların gelişimini değerlendirebilme.
- Etkin dinleyebilme.
- Empati kurabilme.
- Özgün ürünler oluşturabilme.
- Estetik anlayışı ve seçicilik becerilerine sahip olabilme.
- Eğitim sürecini ulusal ve evrensel değerler doğrultusunda yürütebilme.
- Çocuklara değer verme, saygı gösterme ve onları anlayabilme.
- Türk millî eğitim sisteminin amaç ve ilkelerini benimseme ve eğitim sürecine yansıtabilme.
- Okulöncesi eğitimde bir araştırma planlayabilme, değerlendirebilme ve yorumlayabilme.
- Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olabilme.
- Bir yabancı dili temel düzeyde kullanabilme.
- Çocukluk döneminin gelişim özelliklerini tanıma ve eğitim sürecine yansıtabilme.
- Farklı yaklaşım, yöntem ve teknikleri eğitim ve öğretimde kullanabilme.
- Okulun kültür ve öğrenme merkezi haline getirilmesinde toplumla işbirliği yapabilme.
- Kişisel ve mesleki açıdan kendini geliştirebilme.
- Kendini tanıyabilme ve geliştirebilme.
- Eleştirel düşünebilme.
- Gereksinim duyduğu bilgiye etkin bir şekilde ulaşabilme.
- Ulusal ve uluslararası gelişmelere duyarlı olabilme.
- Ulusal ve uluslararası farklı kültürlere saygı duyabilme.
Okulöncesi Lisans Programı mezunları, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı İlköğretim Okullarındaki anasınıfları ve bağımsız anaokulları ile özel kurum ve kuruluşlara bağlı anaokullarında, kreşlerde ve çocuk kulüplerinde öğretmen olarak çalışabilmektedirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030001581 | |
Qualification Title | Bachelor's Diploma in Pre-school Education | |
Awarding Body | Council Of Higher Education | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Training for pre-school teachers | |
National Occupation Classification |
ISCO: 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | A variety of assessment methods such as mid-term(s), assignment(s), exercise(s), project(s), practice(s), and a final exam are implemented in the programme. Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), homework(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). In order to graduate from the programme, cumulative GPA must be minimum 2.00. A course grade is constituted by evaluating the above stated elements and given by using letters. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | A student is required to successfully complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00 and no FF, DZ or YZ grades. This qualification can be obtained by either formal education or open education. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates can work as preschool teachers in kindergartens, day care centers, nursery schools and children's clubs. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is valid indefinetely. | |
Url | Open Address |
TR0030001581
ISCO: 08
ISCO: 08
- Planning, conducting education process supporting developmental areas.
- Design physical environment for educational purposes.
- Arrange psychological environment.
- Direct educational activities.
- Communicate with families and obtain family involvement.
- Direct family education activities.
- Express themselves verbally, bodily and artistically.
- Make use of information technologies in education and teaching.
- Inquiring, discovering and generating alternative solutions.
- Evaluating the education program and making necessary regulations.
- Evaluate children’s development.
- Have effective listening skills.
- Develop empathy.
- Create original products.
- Develop asense of aesthetics and the ability of selectivity.
- Managing education process according to national and international values.
- Respect and care about children and understand them.
- Internalize the objectives and principles of the turkish national education system and use them in education processes.
- Plan, assess and implement a research on preschool education.
- Having social, scientific and professional ethical values.
- Speak a foreign language at a basic level.
- Recognize the developmental properties of childhood and reflect those in education process.
- Using different approaches, methods and techniques in education process.
- Collaborate with society tochangethe school environment into a culture and learning center.
- Achieve personal and professional self development.
- Have the skills of self-knowledge and self development.
- Think critically.
- Obtain knowledge they need efficiently.
- Be perceptive and reactive to national and international circumstances.
- Respect different national and international cultures.
A variety of assessment methods such as mid-term(s), assignment(s), exercise(s), project(s), practice(s), and a final exam are implemented in the programme. Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), homework(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). In order to graduate from the programme, cumulative GPA must be minimum 2.00. A course grade is constituted by evaluating the above stated elements and given by using letters.
Graduates can work as preschool teachers in kindergartens, day care centers, nursery schools and children's clubs.
Qualification is valid indefinetely.