Yeterlilik Kodu | TR0030018532 | |
Yeterlilik Adı | Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Zeyrek Mah. Büyükkaraman Cad. No:53 Fatih /İSTANBUL | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.fsm.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Okul öncesi öğretmenleri için eğitim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70ine, uygulamaların en az %80ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Genel olarak başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 50, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Öğrencilerin bir dersten başarılı olmaları için yarıyıl sonu sınavından en az 40 puan ve ders ortalamalarının en az 50 puan olma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.0 olması gerekir.Okul Öncesi Eğitimi alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Üniversite Öğrenci Seçme Sınavından SÖZEL puan türünden yeterli puanı almış olması gerekir. | |
Başarma Şartları | Okul Öncesi Eğitimi alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir.Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız özel ya da devlet ilköğretim okullarındaki ana sınıflarında ya da bağımsız ana okullarında okul öncesi öğretmeni ve yönetici olarak istihdam edilmektedir. Bununla birlikte öğrenciler, Okul Öncesi Eğitimi bilim dalı veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora yaparak Yüksek Öğretim kurumlarında öğretmen, ana okullarında da uzman öğretmen olarak görev yapmaktadır. Bu program mezunları, KPSS´den gereken puanı almaları durumunda MEB tarafından okul öncesi öğretmeni olarak atanmaktadır. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018532
- Çocukların gelişim özellikleri ve ihtiyaçları doğrultusunda program hazırlayabilmek.
- Eğitim programlarına aileyi de dahil edebilmek.
- Öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına odaklanarak bu ihtiyaçları gidermeye yönelik program geliştirebilmek.
- Ülkemiz şartlarına hitap edebilen nitelikte öğretmen olmak.
- Temel eğitim alanında bilimsel araştırmalar yapabilmek.
- Uygulama deneyimi aracılığıyla öğretmenlik becerilerini geliştirmek.
- Konu alanına ve öğrencinin ihtiyaçlarına uygun materyal geliştirmek, uygulama etkinliklerinde kayıt tutmak, belge ve raporları düzenlemek.
- Okul öncesi eğitim alanında toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevredeki çocuklar ve aileler için mesleki proje ve etkinlikler planlmak ve uygulamak.
- Mesleki hizmet içi eğitim ve etkinliklere katılmak, kalite çalışmaları ve teknolojik gelişmeleri takip etmek konusunda hayat boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirmek.
- Okul öncesi eğitim alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek.
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70ine, uygulamaların en az %80ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Genel olarak başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 50, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Öğrencilerin bir dersten başarılı olmaları için yarıyıl sonu sınavından en az 40 puan ve ders ortalamalarının en az 50 puan olma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.0 olması gerekir.Okul Öncesi Eğitimi alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir.
Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Üniversite Öğrenci Seçme Sınavından SÖZEL puan türünden yeterli puanı almış olması gerekir.
Mezunlarımız özel ya da devlet ilköğretim okullarındaki ana sınıflarında ya da bağımsız ana okullarında okul öncesi öğretmeni ve yönetici olarak istihdam edilmektedir. Bununla birlikte öğrenciler, Okul Öncesi Eğitimi bilim dalı veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora yaparak Yüksek Öğretim kurumlarında öğretmen, ana okullarında da uzman öğretmen olarak görev yapmaktadır. Bu program mezunları, KPSS´den gereken puanı almaları durumunda MEB tarafından okul öncesi öğretmeni olarak atanmaktadır.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030018532 | |
Qualification Title | Okul Öncesi Öğretmenliği License | |
Awarding Body | Fatih Sultan Mehmet Vakif University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Training for pre-school teachers | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | To be able to prepare a program in line with the development characteristics and needs of children To include the family in educational programsTo develop a program to address these needs by focusing on the individual needs of the children To be a qualified teacher to address the conditions of our country To be able to conduct scientific research in the field of basic educationTo develop teaching skills through application experience To develop materials suitable for subject area and students needs, to keep records in application activities, to organize documents and reports. To plan and implement professional projects and activities for children and families in the social environment in the field of preschool education with social responsibility awareness Develop a positive attitude towards lifelong learning to participate in vocational in-service training and activities, to follow quality studies and technological developments To evaluate the knowledge and skills acquired in the field of pre-school education with a critical approach | |
Key Competencies | - | |
Further Info | It is necessary that at least 70% of the courses and at least 80% of the applications should be continued for each student to enroll in classes at the beginning of the semester and to be able to take the final exam. Students are required to take at least one midterm exam and a final exam for each course. In general, the grade of achievement is 50%, the contribution of the final exam is 50%, and the midterm exam (grades obtained from measurement tools such as homework, laboratory exam, quiz etc. can be taken as an intermediate exam grade). All exams are evaluated over 100 points. Students must have a minimum of 40 points in the final exam and a minimum of 50 points in the average of the courses in order to be successful. Students who take one of the letter grades AA, BA, BB, CB and CC are deemed to have completed that course. DC and DD grades are conditionally successful grades. In order for a student to achieve a grade of DC or DD grade, a GPA of at least 2.0 is required.In order to obtain undergraduate degree in the field of Pre-School Education, students must successfully complete all of the compulsory and elective courses required for the program (total of 240 ECTS) and have a GPA of at least 2.0 out of 4.00. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Candidates must have a high school and a balanced school diploma and must have earned enough points from the SÖZEL score from the University Student Selection Examination. | |
Conditions for Success | In order to obtain undergraduate degree in the field of Pre-School Education, students must successfully complete all of the compulsory and elective courses required for the program (total of 240 ECTS) and have a GPA of at least 2.0 out of 4.00.In order to successfully complete the program, it is necessary to pass all the courses available in the program (240 ECTS credits) and obtain a weighted GPA of at least 2.00 out of 4.00 | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our apprentices are employed as preschool teachers and administrators in private or state primary schools or in independent kindergartens. Nevertheless, the students are working as teachers in the higher education institutions and as specialist teachers in the kindergartens by making graduate and doctoral degrees in pre-school education science or other science branches accepting students from this area. This program is assigned by the Ministry of Education as a pre-school teacher in case the graduates get the required score from KPSS. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018532
To be able to prepare a program in line with the development characteristics and needs of children To include the family in educational programsTo develop a program to address these needs by focusing on the individual needs of the children To be a qualified teacher to address the conditions of our country To be able to conduct scientific research in the field of basic educationTo develop teaching skills through application experience To develop materials suitable for subject area and students needs, to keep records in application activities, to organize documents and reports. To plan and implement professional projects and activities for children and families in the social environment in the field of preschool education with social responsibility awareness Develop a positive attitude towards lifelong learning to participate in vocational in-service training and activities, to follow quality studies and technological developments To evaluate the knowledge and skills acquired in the field of pre-school education with a critical approach
It is necessary that at least 70% of the courses and at least 80% of the applications should be continued for each student to enroll in classes at the beginning of the semester and to be able to take the final exam. Students are required to take at least one midterm exam and a final exam for each course. In general, the grade of achievement is 50%, the contribution of the final exam is 50%, and the midterm exam (grades obtained from measurement tools such as homework, laboratory exam, quiz etc. can be taken as an intermediate exam grade). All exams are evaluated over 100 points. Students must have a minimum of 40 points in the final exam and a minimum of 50 points in the average of the courses in order to be successful. Students who take one of the letter grades AA, BA, BB, CB and CC are deemed to have completed that course. DC and DD grades are conditionally successful grades. In order for a student to achieve a grade of DC or DD grade, a GPA of at least 2.0 is required.In order to obtain undergraduate degree in the field of Pre-School Education, students must successfully complete all of the compulsory and elective courses required for the program (total of 240 ECTS) and have a GPA of at least 2.0 out of 4.00.
Candidates must have a high school and a balanced school diploma and must have earned enough points from the SÖZEL score from the University Student Selection Examination.
Our apprentices are employed as preschool teachers and administrators in private or state primary schools or in independent kindergartens. Nevertheless, the students are working as teachers in the higher education institutions and as specialist teachers in the kindergartens by making graduate and doctoral degrees in pre-school education science or other science branches accepting students from this area. This program is assigned by the Ministry of Education as a pre-school teacher in case the graduates get the required score from KPSS.
Qualification is continuous