Yeterlilik Kodu

TR0030222364

Yeterlilik Adı
Radyo, Televizyon ve Sinema (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstinye Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİstinye Üniversitesi Vadi Kampüsü, Ayazağa Mah. Azerbaycan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Blok No: 3H Sarıyer/İSTANBUL
Sorumlu Kurum URLhttp://www.istinye.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Görsel-işitsel teknikler ve medya üretimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Verimli bir kuramsal eğitimi güncel uygulama bilgileri ile pekiştirerek, kitle iletişim medyası üretim süreçlerinin herhangi bir aşamasında başarıyla yer alabilecek öğrenciler yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, sektörde çeşitli kurumlarda  staj  olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1 - Bilgi

Kuramsal - Olgusal

1) Hem kuramsal hem de uygulamalı eğitim sunarak öğrencileri akademik ve iş hayatına hazır eder.

2) Kitle iletişim araçlarına eleştirel bir bakış açısı kazandırır.

2 - Beceriler

Bilişsel - Uygulamalı

1) Kısa ve orta metrajlı filmler, senaryo, belgeseller ve TV programları gibi üretim becerileri edinir.

2) Görüntü teknolojilerine ait temel bilgi ve deneyime sahip olur.

3) Stüdyo ortamında alınacak teknik eğitimle birlikte öğrenciler deneyim sahibi olarak sektörde kendine yer edinir.

Anahtar Yetkinlikler

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

1) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.

Öğrenme Yetkinliği

1) İngilizce müfredat ile öğrencilerin uluslararası boyutta piyasayı ve akademik çalışmaları orijinal kaynaklardan takip etmelerini sağlar.

2) Uygulanan müfredat sayesinde farklı medya çalışmalarına disiplinlerarası bir bakış açısı kazanır.

Alana Özgü Yetkinlik

1) Kamera önü, kamera arkası, reji, haber merkezi, ışık, ses, kurgu, yönetmenlik, görüntü yönetmenliği, senaryo yazarlığı gibi mesleklerde uzmandır.

2) Medya etiği ve iş ahlakı ile ilgili temel değerler edinir.

3) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1) Ders veren medya profesyonelleri sayesinde öğrenciler sektöre hazır hale gelir.

2) Sektörel işbirlikleri sayesinde profesyonel iş hayatına atılır.

3) Grup çalışmalarıyla birlikte müzakere etme, inisiyatif alma gibi becerilere sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, ilgili öğretim üyesi tarafından İSÜ Syllabus programında her dönem başında tanımlanmaktadır. Ders başarı notları ile ilgili olarak 16.08.2020 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan İstinye Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği Madde 29 uygulanır.

MADDE 29 – (1) Bir dersteki başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, yarıyıl/yıl başında ilgili öğretim elemanı tarafından otomasyon üzerinden ağırlıkları ve koşulları ilan edilen tüm sınavlar, ödev, proje, uygulama ve benzeri çalışmalarda öğrencinin gösterdiği başarının değerlendirilmesiyle elde edilir. Yarıyıl/yıl sonu sınavının, ders başarı notuna etkisi en az %30, en çok %70 olacak şekilde uygulanır ve başarı notuna ilişkin diğer hususlar ilgili birim kurulunca belirlenebilir. Sadece yarıyıl/yıl sonu sınavı yapılan uygulamalı derslerde ve tek ders sınavında, yarıyıl/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %100’dür.

(2) Üniversitede ders başarı durumu mutlak ve/veya bağıl sistem üzerinden değerlendirilir.

(3) Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

a) Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda belirtilmiştir:

Başarı Notu

Katsayı

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

CC

2,00

DC

1,50

DD

1,00

FF

0,0

BI

Başarılı

BZ

Başarısız

b) Not dökümünde kullanılan diğer notlar aşağıda belirtilmiştir:

1) DE; devam eden çalışma.

2) DZ; devamsız.

3) DÇ; dersten çekilme.

4) MU; muaf, AKTS dahil, ortalama hariç.

(4) Bir dersin geçer başarı notu CC’dir. DD ve DC notları şartlı geçer olarak kabul edilir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Lise veya eşdeğer bir okuldan mezun olma: Programa başvurabilmek için adayların lise diplomasına veya buna denk bir belgeye sahip olmaları gerekmektedir.
Üniversite sınavına giriş: Türkiye'de T.C. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) tarafından düzenlenen üniversite sınavlarına (YKS) girmiş olmak gerekmektedir. YKS puanları, programın kabul koşullarında belirtilen asgari puanı karşılamalıdır.
İngilizce yeterliliği: İngilizce yeterlilik sınavı veya belirli bir seviyede İngilizce bilgisi gerekmektedir.

Başarma Şartları Hazırlık sınıfı hariç dört yarıyıllık ön lisans programlarını başarıyla tamamlayan öğrencilere ön lisans diploması, en az sekiz yarıyıllık bir programı başarı ile tamamlayan öğrencilere lisans diploması verilir. Mezuniyet için ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2,00 olması gerekir. Bir öğrenci kayıtlı olduğu bölümün/programın müfredatta belirtilen tüm derslerini başardığı halde ağırlıklı genel not ortalaması 2,00’ın altında ise, şartlı geçer not aldığı derslerinin en az birini yükselterek ağırlıklı genel not ortalamasını 2,00 ve üzerine çıkarması gerekir. Kayıtlı olduğu programı başarı ile tamamlamış ve disiplin cezası almamış öğrencilerden ağırlıklı genel not ortalaması 3,00- 3,49 arasında olanlar onur öğrencisi, 3,50 ve üzeri olanlar ise yüksek onur öğrencisi sayılır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Televizyon Kanalları ve Prodüksiyon Şirketleri: Mezunlar, televizyon kanallarında haber, dizi, program veya belgesel gibi çeşitli prodüksiyon süreçlerinde çalışabilirler. Ayrıca, televizyon ve film prodüksiyon şirketlerinde yapımcı, yönetmen, kameraman, kurgucu gibi rollerde görev alabilirler.
  • Radyo İstasyonları: Radyo televizyon ve sinema bölümü mezunları, radyo istasyonlarında program yapımcısı, sunucu, haber spikeri veya teknik ekip üyesi olarak çalışabilirler.
  • Dijital Medya ve İnternet Platformları: Mezunlar, dijital medya ajanslarında veya internet platformlarında içerik üreticisi, sosyal medya yöneticisi veya dijital pazarlama uzmanı olarak çalışabilirler.
  • Reklam ve Halkla İlişkiler Ajansları: Reklam ajansları ve halkla ilişkiler firmalarında, reklam yazarı, kreatif direktör, medya planlamacısı, PR uzmanı gibi rollerde çalışabilirler.
  • Sinema ve Film Endüstrisi: Sinema ve film endüstrisinde, yapımcı, yönetmen, senarist, sinematograf, kurgucu gibi çeşitli rollerde çalışma fırsatları bulunmaktadır.
  • Eğitim Kurumları: Bazı mezunlar, radyo, televizyon ve sinema alanında eğitim vermek üzere kolejlerde veya üniversitelerde akademisyen olarak çalışabilirler.
  • Kültürel Kurumlar ve Organizasyonlar: Mezunlar, kültürel kurumlar, festivaller, etkinlikler veya organizasyonlar için medya ile ilgili görevlerde çalışabilirler.
  • Serbest Çalışma ve Bağımsız Projeler: Bazı mezunlar, serbest çalışma veya bağımsız projeler yoluyla kendi işlerini kurabilirler ve özgün içerikler üretebilirler.
Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • İSÜ Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği
  • Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresizdir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030222364


Yeterlilik Adı
Radyo, Televizyon ve Sinema (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstinye Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İstinye Üniversitesi Vadi Kampüsü, Ayazağa Mah. Azerbaycan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Blok No: 3H Sarıyer/İSTANBUL

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Verimli bir kuramsal eğitimi güncel uygulama bilgileri ile pekiştirerek, kitle iletişim medyası üretim süreçlerinin herhangi bir aşamasında başarıyla yer alabilecek öğrenciler yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, sektörde çeşitli kurumlarda  staj  olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1 - Bilgi

Kuramsal - Olgusal

1) Hem kuramsal hem de uygulamalı eğitim sunarak öğrencileri akademik ve iş hayatına hazır eder.

2) Kitle iletişim araçlarına eleştirel bir bakış açısı kazandırır.

2 - Beceriler

Bilişsel - Uygulamalı

1) Kısa ve orta metrajlı filmler, senaryo, belgeseller ve TV programları gibi üretim becerileri edinir.

2) Görüntü teknolojilerine ait temel bilgi ve deneyime sahip olur.

3) Stüdyo ortamında alınacak teknik eğitimle birlikte öğrenciler deneyim sahibi olarak sektörde kendine yer edinir.


Anahtar Yetkinlikler

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

1) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.

Öğrenme Yetkinliği

1) İngilizce müfredat ile öğrencilerin uluslararası boyutta piyasayı ve akademik çalışmaları orijinal kaynaklardan takip etmelerini sağlar.

2) Uygulanan müfredat sayesinde farklı medya çalışmalarına disiplinlerarası bir bakış açısı kazanır.

Alana Özgü Yetkinlik

1) Kamera önü, kamera arkası, reji, haber merkezi, ışık, ses, kurgu, yönetmenlik, görüntü yönetmenliği, senaryo yazarlığı gibi mesleklerde uzmandır.

2) Medya etiği ve iş ahlakı ile ilgili temel değerler edinir.

3) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1) Ders veren medya profesyonelleri sayesinde öğrenciler sektöre hazır hale gelir.

2) Sektörel işbirlikleri sayesinde profesyonel iş hayatına atılır.

3) Grup çalışmalarıyla birlikte müzakere etme, inisiyatif alma gibi becerilere sahiptir.


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, ilgili öğretim üyesi tarafından İSÜ Syllabus programında her dönem başında tanımlanmaktadır. Ders başarı notları ile ilgili olarak 16.08.2020 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan İstinye Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği Madde 29 uygulanır.

MADDE 29 – (1) Bir dersteki başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, yarıyıl/yıl başında ilgili öğretim elemanı tarafından otomasyon üzerinden ağırlıkları ve koşulları ilan edilen tüm sınavlar, ödev, proje, uygulama ve benzeri çalışmalarda öğrencinin gösterdiği başarının değerlendirilmesiyle elde edilir. Yarıyıl/yıl sonu sınavının, ders başarı notuna etkisi en az %30, en çok %70 olacak şekilde uygulanır ve başarı notuna ilişkin diğer hususlar ilgili birim kurulunca belirlenebilir. Sadece yarıyıl/yıl sonu sınavı yapılan uygulamalı derslerde ve tek ders sınavında, yarıyıl/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %100’dür.

(2) Üniversitede ders başarı durumu mutlak ve/veya bağıl sistem üzerinden değerlendirilir.

(3) Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

a) Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda belirtilmiştir:

Başarı Notu

Katsayı

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

CC

2,00

DC

1,50

DD

1,00

FF

0,0

BI

Başarılı

BZ

Başarısız

b) Not dökümünde kullanılan diğer notlar aşağıda belirtilmiştir:

1) DE; devam eden çalışma.

2) DZ; devamsız.

3) DÇ; dersten çekilme.

4) MU; muaf, AKTS dahil, ortalama hariç.

(4) Bir dersin geçer başarı notu CC’dir. DD ve DC notları şartlı geçer olarak kabul edilir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Lise veya eşdeğer bir okuldan mezun olma: Programa başvurabilmek için adayların lise diplomasına veya buna denk bir belgeye sahip olmaları gerekmektedir.
Üniversite sınavına giriş: Türkiye'de T.C. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) tarafından düzenlenen üniversite sınavlarına (YKS) girmiş olmak gerekmektedir. YKS puanları, programın kabul koşullarında belirtilen asgari puanı karşılamalıdır.
İngilizce yeterliliği: İngilizce yeterlilik sınavı veya belirli bir seviyede İngilizce bilgisi gerekmektedir.


Başarma Şartları
Hazırlık sınıfı hariç dört yarıyıllık ön lisans programlarını başarıyla tamamlayan öğrencilere ön lisans diploması, en az sekiz yarıyıllık bir programı başarı ile tamamlayan öğrencilere lisans diploması verilir. Mezuniyet için ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2,00 olması gerekir. Bir öğrenci kayıtlı olduğu bölümün/programın müfredatta belirtilen tüm derslerini başardığı halde ağırlıklı genel not ortalaması 2,00’ın altında ise, şartlı geçer not aldığı derslerinin en az birini yükselterek ağırlıklı genel not ortalamasını 2,00 ve üzerine çıkarması gerekir. Kayıtlı olduğu programı başarı ile tamamlamış ve disiplin cezası almamış öğrencilerden ağırlıklı genel not ortalaması 3,00- 3,49 arasında olanlar onur öğrencisi, 3,50 ve üzeri olanlar ise yüksek onur öğrencisi sayılır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Televizyon Kanalları ve Prodüksiyon Şirketleri: Mezunlar, televizyon kanallarında haber, dizi, program veya belgesel gibi çeşitli prodüksiyon süreçlerinde çalışabilirler. Ayrıca, televizyon ve film prodüksiyon şirketlerinde yapımcı, yönetmen, kameraman, kurgucu gibi rollerde görev alabilirler.
  • Radyo İstasyonları: Radyo televizyon ve sinema bölümü mezunları, radyo istasyonlarında program yapımcısı, sunucu, haber spikeri veya teknik ekip üyesi olarak çalışabilirler.
  • Dijital Medya ve İnternet Platformları: Mezunlar, dijital medya ajanslarında veya internet platformlarında içerik üreticisi, sosyal medya yöneticisi veya dijital pazarlama uzmanı olarak çalışabilirler.
  • Reklam ve Halkla İlişkiler Ajansları: Reklam ajansları ve halkla ilişkiler firmalarında, reklam yazarı, kreatif direktör, medya planlamacısı, PR uzmanı gibi rollerde çalışabilirler.
  • Sinema ve Film Endüstrisi: Sinema ve film endüstrisinde, yapımcı, yönetmen, senarist, sinematograf, kurgucu gibi çeşitli rollerde çalışma fırsatları bulunmaktadır.
  • Eğitim Kurumları: Bazı mezunlar, radyo, televizyon ve sinema alanında eğitim vermek üzere kolejlerde veya üniversitelerde akademisyen olarak çalışabilirler.
  • Kültürel Kurumlar ve Organizasyonlar: Mezunlar, kültürel kurumlar, festivaller, etkinlikler veya organizasyonlar için medya ile ilgili görevlerde çalışabilirler.
  • Serbest Çalışma ve Bağımsız Projeler: Bazı mezunlar, serbest çalışma veya bağımsız projeler yoluyla kendi işlerini kurabilirler ve özgün içerikler üretebilirler.

Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • İSÜ Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği
  • Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresizdir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030222364

Qualification Title
Bachelor's Degree in Radio, Television and Cinema (English)
Awarding Bodyİstinye University
Awarding Body Contactİstinye University Vadi Campus, Ayazağa Mah. Azerbaijan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Block No: 3H Sarıyer/İSTANBUL
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasAudio-visual techniques and media production
National Occupation Classification

ISCO-08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The aim of this program is to educate students to participate in any stage of mass media production processes by consolidating effective theoretical training with the current applications.

Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal education. In addition, practical trainings are carried out as internships in various institutions in the sector.

Description
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) By providing both theoretical and practical education, it prepares students for academic and business life.
2) It provides a critical perspective on mass media.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Acquires production skills such as short and medium films, screenplays, documentaries and TV programs.
2) Have the basic knowledge and experience of image technologies.
3) With the technical training to be taken in studio environment, students gain experience in the sector.
Key Competencies
Communication and Social Competence
1) Follow the developments in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the level of European Language Portfolio B1.
Learning Competence
1) With the English curriculum, it allows students to follow the international market and academic studies from original sources.
2) Through an applied curriculum, students gain an interdisciplinary perspective on different media studies.
Field Specific Competence
1) Students will be an expert in front of the camera, behind-the-scenes, news center, light, sound, editing, directing, cinematography, screenwriting.
2) Acquire basic values ​​related to media and business ethics.
3) Students use information and communication technologies together with computer software at the advanced level of European Computer Driving License required by the field.
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Thanks to the media professionals, the students will be ready for the sector.
2) Thanks to sectoral cooperation, professional business life will be started.
3) They will have skills such as negotiating with the group, taking initiative.
Further Info

The measurement and evaluation methods used for each course are updated by the relevant faculty member at the beginning of each semester in the ISU Syllabus program. Regarding course grades, Article 29 of Istinye University Associate and Undergraduate Education Regulations, which was published in the Official Gazette on 16.08.2020, is applied.

ARTICLE 29 - (1) Success in a course is determined by the course grade. The course success grade is obtained by evaluating the student's success in all exams, homework, projects, applications and similar studies whose weights and conditions are announced by the relevant instructor via automation at the beginning of the semester / year. The effect of the semester / year-end exam on the course success grade is applied to be at least 30% and at most 70%, and other issues regarding the success grade can be determined by the relevant unit board. In applied courses where only the semester/term final exam is held and in single course exams, the contribution of the semester/term final exam to the success grade is 100%.

(2) At the University, course success is evaluated on absolute and/or relative system.

(3) Grades and coefficients are evaluated as stated below:

a) Success grades and coefficients are given in the table below:

Success Grade

Coefficient

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

CC

2,00

DC

1,50

DD

1,00

FF

0,0

BI

Successful

BZ

Fail

b) Other grades used in the transcript are given below:

1) DE; work in progress.

2) DZ; absent.

3) DÇ; withdrawal from the course.

4) MU; exempt, including ECTS, excluding average.

(4) The passing grade for a course is CC. DD and DC grades are considered conditionally passing.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

Graduating from high school or an equivalent school: In order to apply for the program, candidates must have a high school diploma or an equivalent document.
Entrance to the university exam: T.R. in Turkey. It is necessary to have taken the university exams (YKS) organized by the Council of Higher Education (YÖK). YKS scores must meet the minimum score specified in the program's admission conditions.
English proficiency: English proficiency exam or a certain level of English knowledge is required.

Conditions for Success Students who successfully complete a four-semester associate degree program, excluding the preparatory class, are awarded an associate degree diploma, and students who successfully complete a program of at least eight semesters are awarded a bachelor's degree. For graduation, the weighted grade point average must be at least 2.00. If a student succeeds in all the courses of the department/program he/she is enrolled in, but his/her weighted GPA is below 2.00, he/she must raise his/her weighted GPA to 2.00 and above by raising at least one of his/her conditionally passed courses. Students who have successfully completed the program they are enrolled in and have not received any disciplinary penalties, those with a weighted GPA between 3.00 and 3.49 are considered honor students, and those with a GPA of 3.50 and above are considered high honor students.
Progression Paths (Relationship Type)

Television Channels and Production Companies: Graduates can work in various production processes such as news, series, programs, or documentaries in television channels. They can also work in television and film production companies as producers, directors, cameramen, editors, and in various other roles.
Radio Stations: Graduates of the Radio Television and Cinema department can work as program producers, presenters, news anchors, or technical team members in radio stations.
Digital Media and Internet Platforms: Graduates can work as content creators, social media managers, or digital marketing specialists in digital media agencies or internet platforms.
Advertising and Public Relations Agencies: They can work in advertising agencies and public relations firms as copywriters, creative directors, media planners, PR specialists, and in various other roles.
Cinema and Film Industry: There are various opportunities in the cinema and film industry such as producers, directors, screenwriters, cinematographers, editors, and in other roles.
Educational Institutions: Some graduates may work as academics in colleges or universities to teach radio, television, and cinema-related subjects.
Cultural Institutions and Organizations: Graduates can work in media-related roles for cultural institutions, festivals, events, or organizations.
Freelancing and Independent Projects: Some graduates may choose to work as freelancers or start their own businesses, producing original content and working on independent projects.

Legal Basis
  • Law No. 2547 on Higher Education
  • ISU Associate and Undergraduate Education Regulations
  • Regulation on the Principles of Transferring Between Associate Degree and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Validity Period (If Any)

Indefinite.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030222364


Qualification Title
Bachelor's Degree in Radio, Television and Cinema (English)

Awarding Body
İstinye University

Awarding Body Contact
İstinye University Vadi Campus, Ayazağa Mah. Azerbaijan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Block No: 3H Sarıyer/İSTANBUL

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO-08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO-08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The aim of this program is to educate students to participate in any stage of mass media production processes by consolidating effective theoretical training with the current applications.


Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal education. In addition, practical trainings are carried out as internships in various institutions in the sector.


Description
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) By providing both theoretical and practical education, it prepares students for academic and business life.
2) It provides a critical perspective on mass media.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Acquires production skills such as short and medium films, screenplays, documentaries and TV programs.
2) Have the basic knowledge and experience of image technologies.
3) With the technical training to be taken in studio environment, students gain experience in the sector.

Key Competencies
Communication and Social Competence
1) Follow the developments in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the level of European Language Portfolio B1.
Learning Competence
1) With the English curriculum, it allows students to follow the international market and academic studies from original sources.
2) Through an applied curriculum, students gain an interdisciplinary perspective on different media studies.
Field Specific Competence
1) Students will be an expert in front of the camera, behind-the-scenes, news center, light, sound, editing, directing, cinematography, screenwriting.
2) Acquire basic values ​​related to media and business ethics.
3) Students use information and communication technologies together with computer software at the advanced level of European Computer Driving License required by the field.
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Thanks to the media professionals, the students will be ready for the sector.
2) Thanks to sectoral cooperation, professional business life will be started.
3) They will have skills such as negotiating with the group, taking initiative.

Further Info

The measurement and evaluation methods used for each course are updated by the relevant faculty member at the beginning of each semester in the ISU Syllabus program. Regarding course grades, Article 29 of Istinye University Associate and Undergraduate Education Regulations, which was published in the Official Gazette on 16.08.2020, is applied.

ARTICLE 29 - (1) Success in a course is determined by the course grade. The course success grade is obtained by evaluating the student's success in all exams, homework, projects, applications and similar studies whose weights and conditions are announced by the relevant instructor via automation at the beginning of the semester / year. The effect of the semester / year-end exam on the course success grade is applied to be at least 30% and at most 70%, and other issues regarding the success grade can be determined by the relevant unit board. In applied courses where only the semester/term final exam is held and in single course exams, the contribution of the semester/term final exam to the success grade is 100%.

(2) At the University, course success is evaluated on absolute and/or relative system.

(3) Grades and coefficients are evaluated as stated below:

a) Success grades and coefficients are given in the table below:

Success Grade

Coefficient

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

CC

2,00

DC

1,50

DD

1,00

FF

0,0

BI

Successful

BZ

Fail

b) Other grades used in the transcript are given below:

1) DE; work in progress.

2) DZ; absent.

3) DÇ; withdrawal from the course.

4) MU; exempt, including ECTS, excluding average.

(4) The passing grade for a course is CC. DD and DC grades are considered conditionally passing.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

Graduating from high school or an equivalent school: In order to apply for the program, candidates must have a high school diploma or an equivalent document.
Entrance to the university exam: T.R. in Turkey. It is necessary to have taken the university exams (YKS) organized by the Council of Higher Education (YÖK). YKS scores must meet the minimum score specified in the program's admission conditions.
English proficiency: English proficiency exam or a certain level of English knowledge is required.


Conditions for Success
Students who successfully complete a four-semester associate degree program, excluding the preparatory class, are awarded an associate degree diploma, and students who successfully complete a program of at least eight semesters are awarded a bachelor's degree. For graduation, the weighted grade point average must be at least 2.00. If a student succeeds in all the courses of the department/program he/she is enrolled in, but his/her weighted GPA is below 2.00, he/she must raise his/her weighted GPA to 2.00 and above by raising at least one of his/her conditionally passed courses. Students who have successfully completed the program they are enrolled in and have not received any disciplinary penalties, those with a weighted GPA between 3.00 and 3.49 are considered honor students, and those with a GPA of 3.50 and above are considered high honor students.

Progression Paths (Relationship Type)

Television Channels and Production Companies: Graduates can work in various production processes such as news, series, programs, or documentaries in television channels. They can also work in television and film production companies as producers, directors, cameramen, editors, and in various other roles.
Radio Stations: Graduates of the Radio Television and Cinema department can work as program producers, presenters, news anchors, or technical team members in radio stations.
Digital Media and Internet Platforms: Graduates can work as content creators, social media managers, or digital marketing specialists in digital media agencies or internet platforms.
Advertising and Public Relations Agencies: They can work in advertising agencies and public relations firms as copywriters, creative directors, media planners, PR specialists, and in various other roles.
Cinema and Film Industry: There are various opportunities in the cinema and film industry such as producers, directors, screenwriters, cinematographers, editors, and in other roles.
Educational Institutions: Some graduates may work as academics in colleges or universities to teach radio, television, and cinema-related subjects.
Cultural Institutions and Organizations: Graduates can work in media-related roles for cultural institutions, festivals, events, or organizations.
Freelancing and Independent Projects: Some graduates may choose to work as freelancers or start their own businesses, producing original content and working on independent projects.


Legal Basis
  • Law No. 2547 on Higher Education
  • ISU Associate and Undergraduate Education Regulations
  • Regulation on the Principles of Transferring Between Associate Degree and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Indefinite.


Url
Open Address