Yeterlilik Kodu | TR0030014045 | |
Yeterlilik Adı | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bardakçı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Kampüsü, 65090 Tuşba/Van | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.yyu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Psikoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Program, Rehberllik ve Psikolojik Danışmanlık alanında öğretim üyesi yetiştirmeyi amaçlayan bir programdır. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Doktora ve sanatta yeterlik programlarında, her yarıyılda, protokole yazdığı her ders için, en az bir ara sınav, bir yarıyıl sonu sınavı olmak üzere iki sınava alınır. Alınan bir dersin başarı notunun değerlendirmesinde ara sınav, ödev ve yarıyıl sınavı notu dikkate alınır. Başarı notu; ara sınav notunun %25’i, ödev notunun %25’i ve yarıyıl sınavı notunun % 50’si olmak üzere, toplam en az 75, harf sisteminde CB, 4’lü not sisteminde 2.93 puan olması gerekir. Ödev verilmemesi durumunda başarı notu; ara sınav notunun %50’si ile yarıyıl sonu notunun %50’sinin toplanmasıyla elde edilir ve yine bu toplamın en az 75, harf sisteminde CB, 4’lü not sisteminde 2.93 puan olması gerekir. Yarıyıl sonu notunun en az 75, harf sisteminde CB, 4’lü not sisteminde 2.93 puan olması, ders geçmek için ön koşuldur. Dersin alanına göre sınavlar yazılı, sözlü veya uygulamalı olarak yapılabilir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Doktora programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir: a) Doktora programına başvurabilmek için adayların lisans veya tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları gerekir. Yabancı ülkelerdeki lisans veya tezli yüksek lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan denklik belgesi de almaları gerekir. Tezli yüksek lisans diplomasına sahip adayların yüksek lisans not ortalamasının 4.00 katsayı üzerinden en az 2.75 veya 100 puan üzerinden eşdeğeri olması gerekir. b)Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olan adayların, başvurdukları programın puan türünde ALES’ten en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. c)Doktora programına başvuran adayların YDS’den en az 55 veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Yabancı uyruklu öğrencilerin, ana dilleri dışında İngilizce, Fransızca, Almanca dillerinden birinden YDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile bu dillere ek olarak başka bir dil belgesi de istenebilir. Yabancı dil puan şartı ilgili dönemin ilan şartlarında değiştirilebilir. d)Doktora programına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. f) İlgili anabilim dalı/anasanat dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile doktora programına kabul için özel koşullar istenebilir. | |
Başarma Şartları | Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile başvuranlar için 21 ulusal krediden ve 240 AKTS kredisinden az olmamak üzere en az yedi ders, seminer çalışması, diğer öğrenim etkinlikleri, yeterlik sınavı, alanıyla ilgili tek ya da çok isimli ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayımlanan bir makale, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. 240 AKTS kredisinin 120 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 120 AKTS kredisi de uzmanlık alan derslerinden oluşan tez çalışmasından oluşur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık doktora derecesi alanların büyük bir çoğunluğu devlet ve vakıf üniversitelerinde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programlarında öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Bunun dışında mezunlar, kamu ve özel sektöre ait, eğitim, sağlık, adalet, askeri, endüstri, sosyal hizmet gibi kurum/kuruluşlarda psikolojik danışman ya da farklı statülerde çalışabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030014045
Program, Rehberllik ve Psikolojik Danışmanlık alanında öğretim üyesi yetiştirmeyi amaçlayan bir programdır.
- PDR alanı ile ilgili kuramları ve kuramlar arasındaki ilişkileri sentezleyerek, çeşitli disiplinler ve alt disiplinlerle ilişkilendirir.
- PDR alanındaki güncel kuram ve yaklaşımları öğrenerek, bu yaklaşımların kültürel doğurgularına ilişkin yeni yaklaşımlar ortaya koyar.
- Okul Psikolojik Danışmanlığı alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilimsel bir anlayışla analiz eder, diğer disiplinler ile ilişkilendirir.
- Evlilik ve Aile Danışmanlığı alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilimsel bir anlayışla analiz eder, diğer disiplinler ile ilişkilendirir.
- Kariyer Danışmanlığı alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilimsel bir anlayışla analiz eder, diğer disiplinler ile ilişkilendirir.
- Yeni Gelişimsel Okul Danışmanlığı alanının temel ilkelerine uygun olarak, eğitim kurumunun yapısına uygun olarak Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programları tasarlar, uygular ve güçlendirir.
- Evlilik ve Aile Danışmanlığı ilkelerine uygun olarak aile bireylerini destekleyici müdahaleler planlar ve uygular.
- Kariyer Danışmanlığı ilkelerine uygun olarak bireyleri destekleyici müdahaleler planlar ve uygular.
- PDR alanında bilimsel araştırma için ileri istatistik ve araştırma yöntemlerini kullanır.
- PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak bireysel psikolojik danışma yapar.
- Kurumların (eğitim, sağlık, endüstri, adalet vb.) ihtiyacına göre, PDR alanı ile ilgili programlar tasarlar ve uygular.
- PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak psiko-eğitim programı tasarlar ve uygular.
- PDR alanında sorunları çözmek üzere bireysel ve ekip üyesi olarak aktif sorumluluk alır.
- Ulusal ve uluslararası bilimsel platformlarda çalışmalara katılarak, PDR alanın gelişimine katkı sağlayıcı bir anlayış benimser.
- Profesyonel gelişimini destekleyecek yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir anlayış benimser.
- PDR alanındaki bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmak için etkili ve güncel öğretim stratejileri geliştirir ve uygular.
- İletişim becerierini etkin şekilde kullanır.
- Tutum ve davranışları ile PDR alanı elemanı sorumluluğunu üstlenerek topluma model olur.
- PDR’in temel değerlerini benimseyerek; danışanların kendilerini gerçekleştirmelerine karşı duyarlı bir anlayış benimser.
- Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili ulusal ve/veya uluslararası alanda makale yazarlığı, kitap yazarlığı ve diğer araçları kullanarak, alanın bilgi sınırlarının genişlemesine katkı getirir.
Doktora ve sanatta yeterlik programlarında, her yarıyılda, protokole yazdığı her ders için, en az bir ara sınav, bir yarıyıl sonu sınavı olmak üzere iki sınava alınır. Alınan bir dersin başarı notunun değerlendirmesinde ara sınav, ödev ve yarıyıl sınavı notu dikkate alınır. Başarı notu; ara sınav notunun %25’i, ödev notunun %25’i ve yarıyıl sınavı notunun % 50’si olmak üzere, toplam en az 75, harf sisteminde CB, 4’lü not sisteminde 2.93 puan olması gerekir. Ödev verilmemesi durumunda başarı notu; ara sınav notunun %50’si ile yarıyıl sonu notunun %50’sinin toplanmasıyla elde edilir ve yine bu toplamın en az 75, harf sisteminde CB, 4’lü not sisteminde 2.93 puan olması gerekir. Yarıyıl sonu notunun en az 75, harf sisteminde CB, 4’lü not sisteminde 2.93 puan olması, ders geçmek için ön koşuldur. Dersin alanına göre sınavlar yazılı, sözlü veya uygulamalı olarak yapılabilir.
Doktora programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir: a) Doktora programına başvurabilmek için adayların lisans veya tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları gerekir. Yabancı ülkelerdeki lisans veya tezli yüksek lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan denklik belgesi de almaları gerekir. Tezli yüksek lisans diplomasına sahip adayların yüksek lisans not ortalamasının 4.00 katsayı üzerinden en az 2.75 veya 100 puan üzerinden eşdeğeri olması gerekir. b)Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olan adayların, başvurdukları programın puan türünde ALES’ten en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. c)Doktora programına başvuran adayların YDS’den en az 55 veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Yabancı uyruklu öğrencilerin, ana dilleri dışında İngilizce, Fransızca, Almanca dillerinden birinden YDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile bu dillere ek olarak başka bir dil belgesi de istenebilir. Yabancı dil puan şartı ilgili dönemin ilan şartlarında değiştirilebilir. d)Doktora programına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. f) İlgili anabilim dalı/anasanat dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile doktora programına kabul için özel koşullar istenebilir.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık doktora derecesi alanların büyük bir çoğunluğu devlet ve vakıf üniversitelerinde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programlarında öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Bunun dışında mezunlar, kamu ve özel sektöre ait, eğitim, sağlık, adalet, askeri, endüstri, sosyal hizmet gibi kurum/kuruluşlarda psikolojik danışman ya da farklı statülerde çalışabilmektedirler.
Belge sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030014045 | |
Qualification Title | Faculty of Education Department of Educational Sciences ( Department of Counseling and Psychological Counseling) - Doctorate | |
Awarding Body | University of Van Yuzuncu Yil | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Psychology | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Associate a variety of disciplines and sub-disciplines by synthesizing the counseling theories and the relations between the theories. Learning the current theories and approaches in the field of Counseling, and introduce new approaches in termes of cultural implications of these approaches Analyze the theoretical and practical knowledge about the field of School Counseling in a scientific perspective, and associate them with other disciplines. Analyze the theoretical and practical knowledge about the field of Marriage and Family Counseling in a scientific perspective, and associate them with other disciplines. Analyze the theoretical and practical knowledge about the field of Marriage and Family Counseling in a scientific perspective, and associate them with other disciplines. Design, implement, and strengthen Comprehensive Developmental Guidance Pograms according to the nature of educational institutions and considering the basic principles of Developmental School Counseling. Plan and apply interventions supporting family members considering the principles of Marriage and Family Counseling. Plan and apply interventions supporting clients considering the principles of Career Counseling. Utilize advanced statistical and research methods for a scientific research in the field of Counseling and Guidance. Do individual counseling in line with the principles and techniques of Counseling and Guidance. Design and implement programs related to the field of Counseling and Guidance according to the needs of institutions (education, health, industry, justice, etc.). Design and implement a psycho-educational program in line with the principles and techniques of Counseling and Guidance. Take active responsibility as a team member and individually for the solutions of the problems of the field of Counseling and Guidance. Have a positive attitude towards lifelong learning which supports the professional development. Using communication skills effectively By adopting the basic values of counseling profession; adopts a sensitive approach towards the self-actualization of clients. Adopt an understanding contributing to the development of the field of Counseling and Guidance through participating in the studies at the scientific platforms at national and international levels. Develops and implements effective and current teaching strategies to help students acquire knowledge and skills in the field of counseling. Become a role model in the field of for the rest of the society as a member of counseling field with his/her attitudes and behavior Contribute to the expansion of the knowledge boundaries of the field by using national and/or international articles writing, book writing and other tools related to the field of psychological counseling and guidance. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | For each of the courses in the PhD and art proficiency programs, each semester, at least one midterm and a final exam are taken for each course. In the evaluation of the grade of a course taken, midterm, homework and final exam are taken into consideration. Achievement grade; 25% of the midterm exam, 25% of the homework grade and 50% of the final exam, a minimum of 75, CB in the letter system, 2.93 points in the 4-point system. If the assignment is not given, the success grade; 50% of the midterm exam and 50% of the final grade of the final grade is collected by collecting at least 75, in the letter system CB, 4 in the note system should be 2.93 points. At the end of the semester, a minimum score of 75, CB in the letter system and 2.93 in the 4-point system is a rerequisite for passing the course. According to the course, examinations can be written, oral or applied. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Candidates must meet the following conditions for admission to Doctoral Programs: a)Candidates with Bachelor’s Degree or Master’s Degree may apply for Doctoral Programs. Turkish students graduated from a university in a foreign country must obtain a certificate of equivalence of their undergraduate issued by the Council of Higher Education in Turkey (CHE. Candidates applying with Master’s Degree must have at least 2.75 out of 4.00 CGPA graduate degrees. b)Candidates, who intend to apply to Doctoral Programs with Master’s Degree, must have a minimum score of 55 from ALES (National Graduate Education Science Exam) from relevant field or equivalent international exam scores. c)The candidates, who intend to apply to Master’s Programs, must have a minimum 55 score of YDS (National English Proficiency Exams) or equivalent scores from international examinations (e.g. TOEFL), the equivalency of which is recognized by the Council of Higher Education in Turkey. Language score is not required for non-thesis Master’s Degree programs. (Language score may be required due to institute administrative board decision) d)Candidates are evaluated over 100 points in the admission interview. In admission interview, candidates are evaluated with recommendation letter and oral assessment. f)Specific conditions can be requested for admission by the decision of institute board | |
Conditions for Success | Doctorate, integrated doctorate program, proficiency in arts programs require; at least seven courses, not more than twenty-seven credits, at least one seminar and nine courses for students with a master's degree with a minimum of twenty-one credits; proficiency exam, thesis proposal and thesis work. For students who study in this program; must require min 24 local credits, 7 courses and a thesis, all courses must be successful with at least BB degree, 180 -240 ECTS credits and have a weighted GPA of at least 3.00 / 4.00 is required. | |
Progression Paths (Relationship Type) | A majority of the graduates who get Ph.D. degree in Counseling and Guidance work at the Counseling and Guidance program of public and private universities as a academician. In addition, they work as a counselor or in different status at the institutions of public and private sectors such as education, health, justice, military, industrial, and social services, etc. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030014045
Associate a variety of disciplines and sub-disciplines by synthesizing the counseling theories and the relations between the theories. Learning the current theories and approaches in the field of Counseling, and introduce new approaches in termes of cultural implications of these approaches Analyze the theoretical and practical knowledge about the field of School Counseling in a scientific perspective, and associate them with other disciplines. Analyze the theoretical and practical knowledge about the field of Marriage and Family Counseling in a scientific perspective, and associate them with other disciplines. Analyze the theoretical and practical knowledge about the field of Marriage and Family Counseling in a scientific perspective, and associate them with other disciplines. Design, implement, and strengthen Comprehensive Developmental Guidance Pograms according to the nature of educational institutions and considering the basic principles of Developmental School Counseling. Plan and apply interventions supporting family members considering the principles of Marriage and Family Counseling. Plan and apply interventions supporting clients considering the principles of Career Counseling. Utilize advanced statistical and research methods for a scientific research in the field of Counseling and Guidance. Do individual counseling in line with the principles and techniques of Counseling and Guidance. Design and implement programs related to the field of Counseling and Guidance according to the needs of institutions (education, health, industry, justice, etc.). Design and implement a psycho-educational program in line with the principles and techniques of Counseling and Guidance. Take active responsibility as a team member and individually for the solutions of the problems of the field of Counseling and Guidance. Have a positive attitude towards lifelong learning which supports the professional development. Using communication skills effectively By adopting the basic values of counseling profession; adopts a sensitive approach towards the self-actualization of clients. Adopt an understanding contributing to the development of the field of Counseling and Guidance through participating in the studies at the scientific platforms at national and international levels. Develops and implements effective and current teaching strategies to help students acquire knowledge and skills in the field of counseling. Become a role model in the field of for the rest of the society as a member of counseling field with his/her attitudes and behavior Contribute to the expansion of the knowledge boundaries of the field by using national and/or international articles writing, book writing and other tools related to the field of psychological counseling and guidance.
For each of the courses in the PhD and art proficiency programs, each semester, at least one midterm and a final exam are taken for each course. In the evaluation of the grade of a course taken, midterm, homework and final exam are taken into consideration. Achievement grade; 25% of the midterm exam, 25% of the homework grade and 50% of the final exam, a minimum of 75, CB in the letter system, 2.93 points in the 4-point system. If the assignment is not given, the success grade; 50% of the midterm exam and 50% of the final grade of the final grade is collected by collecting at least 75, in the letter system CB, 4 in the note system should be 2.93 points. At the end of the semester, a minimum score of 75, CB in the letter system and 2.93 in the 4-point system is a rerequisite for passing the course. According to the course, examinations can be written, oral or applied.
Candidates must meet the following conditions for admission to Doctoral Programs: a)Candidates with Bachelor’s Degree or Master’s Degree may apply for Doctoral Programs. Turkish students graduated from a university in a foreign country must obtain a certificate of equivalence of their undergraduate issued by the Council of Higher Education in Turkey (CHE. Candidates applying with Master’s Degree must have at least 2.75 out of 4.00 CGPA graduate degrees. b)Candidates, who intend to apply to Doctoral Programs with Master’s Degree, must have a minimum score of 55 from ALES (National Graduate Education Science Exam) from relevant field or equivalent international exam scores. c)The candidates, who intend to apply to Master’s Programs, must have a minimum 55 score of YDS (National English Proficiency Exams) or equivalent scores from international examinations (e.g. TOEFL), the equivalency of which is recognized by the Council of Higher Education in Turkey. Language score is not required for non-thesis Master’s Degree programs. (Language score may be required due to institute administrative board decision) d)Candidates are evaluated over 100 points in the admission interview. In admission interview, candidates are evaluated with recommendation letter and oral assessment. f)Specific conditions can be requested for admission by the decision of institute board
A majority of the graduates who get Ph.D. degree in Counseling and Guidance work at the Counseling and Guidance program of public and private universities as a academician. In addition, they work as a counselor or in different status at the institutions of public and private sectors such as education, health, justice, military, industrial, and social services, etc.
The document is valid continuously.