Yeterlilik Kodu | TR0030222414 | |||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Sinirbilim Tezli Yüksek Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | İstinye Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | İstinye Üniversitesi Vadi Kampüsü, Ayazağa Mah. Azerbaycan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Blok No: 3H Sarıyer/İSTANBUL | |||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | http://www.istinye.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 7 | |||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıp | |||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO-08 | |||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) |
| |||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları |
| |||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | 1 - Bilgi Kuramsal Olgusal
2 - Beceriler Bilişsel - Uygulamalı
| |||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler |
| |||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrencilere aldıkları her ders için dersi veren öğretim üyesi tarafından aşağıdaki tabloda yer alan harf notlarından biri başarı notu olarak verilir. Kredili derslerde verilen harf notlarının not ortalaması hesaplarında kullanılmak üzere 0,00 ile 4,00 arasında rakamsal katsayı karşılıkları vardır.
(2) Lisansüstü programlarında bir dersten başarılı sayılmak için en az CB notu alınması gerekmektedir. | |||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisansüstü programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisansüstü bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisansüstü programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisansüstü programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisansüstü programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisansüstü diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| |||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Mezun olabilmek için aşağıdaki koşulların sağlanması gerekir: Öğrencinin kayıtlı olduğu öğretim planında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini başarı ile tamamlamış olmak. Tez sınavına girdiği dönemde mezun olacağı programda kayıt yenileme işlemini yapmış olmak. Tez sınavında başarılı olmak. Enstitü Yönetim Kurulu tarafından önerilen ve Senato tarafından onaylanan yayın, proje, ödül gibi mezuniyet için gerekli diğer koşulları sağlamak. | |||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı |
| |||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Süresizdir. | |||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030222414
ISCO-08
ISCO-08
- İstinye Üniversitesi Sinirbilim yüksek lisans programı farklı disiplinlerden gelen öğrencilere beyin ve davranış alanında araştırmalar yapmak için gereken teorik ve pratik bilgiyi sağlamayı amaçlamaktadır. Sinir sistemini farklı açılardan ele alan ders içeriğiyle öğrencilerin eğitimleri boyunca edindikleri bilgiyi kendi araştırmalarında etik sorumluluk bilinciyle kullanmaları hedeflenmektedir. Uzman eğitim kadromuz ve araştırma merkezimizin sağladığı teknik alt yapıyla alandaki son bilimsel gelişmelerin ışığında sinirbilim alanında yeni fikirler üretecek öğrencilerin yetişmesi programın hedeflerindendir.
- Enstitü; tasarladıkları lisansüstü çalışmalarını; tezli yüksek lisans, tezsiz yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarını örgün eğitim ve/veya uzaktan eğitim modeli ile gerçekleştirir.
1 - Bilgi Kuramsal Olgusal
- Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme.
- Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma.
2 - Beceriler Bilişsel - Uygulamalı
- Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme.
- İletişim ve Sosyal Yetkinlik
- Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme Öğrenme Yetkinliği
- Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. Alana Özgü Yetkinlik
- Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme.
- Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
- Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme.
Öğrencilere aldıkları her ders için dersi veren öğretim üyesi tarafından aşağıdaki tabloda yer alan harf notlarından biri başarı notu olarak verilir. Kredili derslerde verilen harf notlarının not ortalaması hesaplarında kullanılmak üzere 0,00 ile 4,00 arasında rakamsal katsayı karşılıkları vardır.
Harf Notu |
Katsayı |
AA |
4,00 |
BA |
3,50 |
BB |
3,00 |
CB |
2,50 |
F |
00 |
DZ |
Devamsız |
DE |
Devam Ediyor |
BI |
Kredisiz dersler için başarılı |
BZ |
Kredisiz dersler için başarısız |
F |
Derse devam ettiği halde dersten başarısız olma |
(2) Lisansüstü programlarında bir dersten başarılı sayılmak için en az CB notu alınması gerekmektedir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisansüstü programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisansüstü bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisansüstü programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisansüstü programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisansüstü programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisansüstü diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
- Tıp Fakültesi, Biyoloji, Tıbbi Biyoloji, Veteriner Hekimlik, Psikoloji, Kimya, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Fizik, Biyomühendislik, Fizik Mühendisliği, Kimya Mühendisliği, Biyomedikal Mühendisliği, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Dil ve Konuşma Terapisi, Dilbilim, Odyoloji, Elektrik/Elektronik Mühendisliği ve Biyoinformatik bölümlerinden lisans diploması almış olmak. ALES sayısal puan türünden en az 55 puan almış olmak Enstitü tarafından açılacak yabancı dil sınavında veya YÖKDİL sınavında veya eşdeğer ve geçerliliği olan yabancı dil sınavlarından Senato tarafından belirlenmiş taban puanı almış olmak.
- Yüksek lisans programından mezun olan öğrenciler nörofizyoloji ve sinirbilimde kullanılan deneysel yöntemler üzerinde uzmanlaşırlar. Akademik uzmanlaşmada ilk adım sayılabilecek olan yüksek lisans sonrası öğrenciler ilgili dallarda doktora çalışmalarına başvurabilecekler ve akademik kadrolara yerleşebileceklerdir.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- İSÜ Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği
- Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Süresizdir.
Qualification Code | TR0030222414 | |||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Neuroscience Master's Degree with Thesis | |||||||||||||||||||||||
Awarding Body | İstinye University | |||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | İstinye University Vadi Campus, Ayazağa Mah. Azerbaijan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Block No: 3H Sarıyer/İSTANBUL | |||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | ||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||
TQF Level | 7 | |||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Medicine | |||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO-08 | |||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | |||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||
Program Profile |
| |||||||||||||||||||||||
Learning Environments | The Graduate School carries out its designed graduate studies; master's degree with thesis, master's degree without thesis, doctorate and proficiency in art programs with formal education and / or distance education model. | |||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||
Key Competencies |
| |||||||||||||||||||||||
Further Info | Students are given one of the letter grades in the table below by the instructor for each course they take. The letter grades given in credit courses have numerical coefficients between 0.00 and 4.00 to be used in grade point average calculations.
(2) In order to be considered successful in a course in graduate programs, a minimum grade of CB is required. | |||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of graduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of graduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of graduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each graduate program will provide to the student is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in graduate programs receive a graduate diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their "Institutional Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |||||||||||||||||||||||
Access Requirements |
| |||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | In order to graduate, the following conditions must be met: a) To have successfully completed the credit courses and seminar course in the curriculum in which the student is enrolled. b) To have completed the registration renewal process in the program to be graduated during the thesis exam. c) To be successful in the thesis exam. d) To meet other requirements for graduation such as publications, projects, awards, etc. recommended by the Graduate School Executive Board and approved by the Senate. | |||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) |
| |||||||||||||||||||||||
Legal Basis |
| |||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Indefinite. | |||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030222414
ISCO-08
ISCO-08
The program aims to provide students from different disciplines with the theoretical and practical knowledge needed to conduct research in the field of brain and behavior. With the content of the course, which deals with the nervous system from different perspectives, it is aimed that the students use the knowledge they have acquired during their education with the awareness of ethical responsibility in their own research. One of the goals of the program is to train students who will produce new ideas in the field of neuroscience in the light of the latest scientific developments in the field, with the technical infrastructure provided by our expert education staff and research center. |
The Graduate School carries out its designed graduate studies; master's degree with thesis, master's degree without thesis, doctorate and proficiency in art programs with formal education and / or distance education model.
1 - Knowledge |
Theoretical - Conceptual |
1) To be able to define the basic concepts of neuroscience, understand and express neurophysiological functions of brain and neuroanatomical structures, functional organization of central nervous system and basic principles of normal functioning. |
2) To have theoretical knowledge about etiopathogenesis of neurological and psychiatric diseases and to have knowledge of neurological and cognitive impairments and central nervous system pathology knowledge in these diseases. |
2 - Skills |
Cognitive - Practical |
1) To be able to have basic theoretical knowledge about transcranial neuromodulation methods and to use these methods in the field of study, such as radiological and electrophysiological research and investigation methods used in neurological and psychiatric diseases such as electronomyfromography, electroencephalography, evoked potentials and neuroimaging methods. |
Communication and Social Competence |
1) Ability to work within the team in the field of neuroscience research |
Learning Competence |
1) Transcribe and present the findings and research results verbally or in writing. |
Field Specific Competence |
1) Ability to use communication and computer technologies efficiently in their work. |
2) Having a sense of ethical responsibility in research. |
Competence to Work Independently and Take Responsibility |
1) Undertake the responsibility of the task alone and carry out independent work. |
Students are given one of the letter grades in the table below by the instructor for each course they take. The letter grades given in credit courses have numerical coefficients between 0.00 and 4.00 to be used in grade point average calculations.
Letter Grade |
Coefficient |
AA |
4,00 |
BA |
3,50 |
BB |
3,00 |
CB |
2,50 |
F |
00 |
DZ |
Absentee |
DE |
Continues |
BI |
Successful for non-credit courses |
BZ |
Failed for non-credit courses |
F |
Failing the course despite attending the course |
(2) In order to be considered successful in a course in graduate programs, a minimum grade of CB is required.
To oversee the quality of higher education programs;
YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of graduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of graduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of graduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each graduate program will provide to the student is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in graduate programs receive a graduate diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their "Institutional Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Faculty of Medicine, Biology, Medical Biology, Veterinary Medicine, Psychology, Chemistry, Molecular Biology and Genetics, Physics, Bioengineering, Physics Engineering, Chemical Engineering, Biomedical Engineering, Physiotherapy and Rehabilitation, Speech and Language Therapy, Linguistics, Audiology, Electrical/Electronics Engineering and Bioinformatics departments to have a bachelor's degree. To have at least 55 points from ALES numerical score type To have a base score determined by the Senate in the foreign language exam or YÖKDİL exam or equivalent and valid foreign language exams to be opened by the Institute. |
Students graduating from the master's program specialize in experimental methods used in neurophysiology and neuroscience and academic studies can be conducted. |
- Law No. 2547 on Higher Education
- ISU Graduate Education and Training Regulations
- Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Indefinite.