Yeterlilik Kodu | TR0030018726 | |
Yeterlilik Adı | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi , Hatay Tayfur Sökmen kampüsü, 31070 Hatay Merkez/Hatay | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.mku.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Siyaset bilimleri ve yurttaşlık | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Programda ara sınav(lar), ödev(ler), proje(ler) ve final sınavı gibi çok çeşitli değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemi yazılı sınav(lar), doğru-yanlış test(ler), kısa cevaplı test(ler), eşleştirmeli test(ler), ödev(ler), proje(ler), Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) içerebilir. Bu bölüm, ilgili dersin tanıtım ve uygulama formunda detaylı olarak açıklanmıştır. Başarı notunun hesaplanmasında yarıyıl içi çalışmalarının %40’ı yarıyıl sonu sınavının %60’ı alınır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, G ve B notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı sayılırlar. CD veya DD notlarından birini alan öğrenciler ilgili öğretim yılında başarı notu ortalaması 2.00 ve üzerinde ise ilgili ders ya da derslerden başarılı sayılırlar. Öğrenciler, bir dersin sınav haklarından yararlanmak için Üniversitemiz Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin ilgili maddesinde tanımlanan aşağıdaki şartları yerine getirmek zorundadır; a) O derse kaydını yaptırmış olmak, b) Teorik derslerin % 70’ine katılmak, c) Uygulamalı derslerde uygulamaların % 80’ine katılmak, ç) Uygulamalarda başarılı olmak, verilen projeleri tamamlamış olmak zorunludur. Öğretim ve sınavla ilgili diğer konular Mustafa Kemal Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde bildirilmiştir. http://www.mku.edu.tr/files/303_dosya_1340526312.pdf) 240 AKTS’yi tamamlamış olmak ve 2.00 genel not ortalamasına sahip olmaktır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Kayıt için istenen belgelerin aslı veya üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına göre işlem yapılır. (Yönetmelikte yoksa aşağıdaki gibi ilan edilir) 1.Lise diploması veya diploma hazırlanmamış ise mezuniyet belgesi veya bu belgelerin Üniversite tarafından onaylanmış örneği. (Lise ve dengi okul diploması) 2.ÖSYM sınav sonuç belgesi veya bilgisayar çıktısı. (ÖSYM tarafından belirlenen yerleştirme sınavları sonucunda yeterli puan almış olmak) 3.İkametgah Beyanı 4.TC Kimlik Numarası Beyanı veya Nüfus Cüzdanı Fotokopisinin Üniversite tarafından onaylanmış örneği. 5.Başka bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmamak. 6.Bölüme, yabancı uyruklu öğrencilerin kabulü, yatay ve dikey geçiş, değişim programları (Erasmus ve Farabi) ya da diğer yollarla öğrenci kabulü ilgili mevzuat hükümlerine göre gerçekleştirilir. | |
Başarma Şartları | 240 AKTS’yi tamamlamış olmak ve 2.00 genel not ortalamasına sahip olmaktır.1. Müfredattaki tüm zorunlu dersler ile seçmeli derslerden her dönem için alınması gereken sayı ve kredideki derslerin başarı ile tamamlanmış olması (240 AKTS’yi tamamlamak), 2. Akademik ortalamanın 4.0 üzerinden en az 2.0 olması. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin yönetim ve denetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilirler. Bunun yanında idari yargıda hakim, üniversitelerin ilgili bölümlerinde öğretim elemanı olarak da istihdam edilebilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018726
- Bilgi: Kamu yönetimi, hukuk, siyaset, yerel yönetimler, kentleşme ve çevre sorunları, sosyoloji, kamu hukuku ve özel hukuk alanlarında mevzuat ve temel bilgiler, kuramlar ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olur.
- Bürokrasi-siyaset ilişkisi ve işleyişi, yönetim, hukuk, ekonomik ve siyasal sistemler ve uygulamalar konusunda bilgi ve donanıma sahip olur. Ayrıca maliye, iktisat, istatistik, işletme alanlarında da bilgi sahibi olur.
- Beceri: Kazandığı kuramsal ve kavramsal bilgiler ile ulusal ve uluslar arası düzeyde alan araştırmaları, proje ve analiz yapma becerisi kazanır.
- Elde ettiği hukuk, siyaset, çevre ve yönetim bilgilerini, araştırma tekniklerini kullanarak idari, siyasi ve toplumsal sorunları çözümleme, yorumlama ve analiz etme becerisi kazanır.
- Sorunlara ve olgulara çok yönlü bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlama yeteneği kazanır.
- Bağımsız Çalışma ve Sorumluluk Yetkinliği: Uyumlu, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilen, sorumluluk ve inisiyatif sahibi bir birey olarak bireysel ve kolektif çalışmalarda etkin ve verimli çalışma becerisi kazanır.
- Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak, bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları bilgisi ve kamu yönetimi alanına ilişkin bilgi sistemlerini ve bu alandaki yenilikleri takip etme ve bunları etkili bir şekilde kullanabilme becerisi kazanır.
- Öğrenme Yetkinliği: Ulusal ve uluslararası düzeyde kamu yönetimi, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları, personel sistemleri, siyasal kurumlar, sivil toplum, halkla ilişkiler, insan kaynakları ve kalkınma konularında araştırma yapabilme, kuram ve uygulama alanlarında ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilme ve çözümleme yetkinliğine sahip olur.
- İletişim ve Sosyal Yetkinlik: Sözlü ve yazılı iletişimde Türkçeyi doğru kullanma, kendini doğru şekilde ifade etme, en az bir yabancı dili okuyup anlama ve alanın gerektirdiği biçimde kullanma becerisi kazanır.
- Alana Özgü Yetkinlik: Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur.
- Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin yönetim ve denetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek nitelikte bir yetkinliğe sahip olur.
- Kamu hukuku ve özel hukuk mevzuatı ile mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerine hâkimiyet ve mevzuat değişikliklerini takip etme, mevzuatı yorumlayabilme ve uygulamaya aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
Programda ara sınav(lar), ödev(ler), proje(ler) ve final sınavı gibi çok çeşitli değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemi yazılı sınav(lar), doğru-yanlış test(ler), kısa cevaplı test(ler), eşleştirmeli test(ler), ödev(ler), proje(ler), Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) içerebilir. Bu bölüm, ilgili dersin tanıtım ve uygulama formunda detaylı olarak açıklanmıştır. Başarı notunun hesaplanmasında yarıyıl içi çalışmalarının %40’ı yarıyıl sonu sınavının %60’ı alınır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, G ve B notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı sayılırlar. CD veya DD notlarından birini alan öğrenciler ilgili öğretim yılında başarı notu ortalaması 2.00 ve üzerinde ise ilgili ders ya da derslerden başarılı sayılırlar. Öğrenciler, bir dersin sınav haklarından yararlanmak için Üniversitemiz Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin ilgili maddesinde tanımlanan aşağıdaki şartları yerine getirmek zorundadır; a) O derse kaydını yaptırmış olmak, b) Teorik derslerin % 70’ine katılmak, c) Uygulamalı derslerde uygulamaların % 80’ine katılmak, ç) Uygulamalarda başarılı olmak, verilen projeleri tamamlamış olmak zorunludur. Öğretim ve sınavla ilgili diğer konular Mustafa Kemal Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde bildirilmiştir. http://www.mku.edu.tr/files/303_dosya_1340526312.pdf) 240 AKTS’yi tamamlamış olmak ve 2.00 genel not ortalamasına sahip olmaktır.
Kayıt için istenen belgelerin aslı veya üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına göre işlem yapılır. (Yönetmelikte yoksa aşağıdaki gibi ilan edilir) 1.Lise diploması veya diploma hazırlanmamış ise mezuniyet belgesi veya bu belgelerin Üniversite tarafından onaylanmış örneği. (Lise ve dengi okul diploması) 2.ÖSYM sınav sonuç belgesi veya bilgisayar çıktısı. (ÖSYM tarafından belirlenen yerleştirme sınavları sonucunda yeterli puan almış olmak) 3.İkametgah Beyanı 4.TC Kimlik Numarası Beyanı veya Nüfus Cüzdanı Fotokopisinin Üniversite tarafından onaylanmış örneği. 5.Başka bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmamak. 6.Bölüme, yabancı uyruklu öğrencilerin kabulü, yatay ve dikey geçiş, değişim programları (Erasmus ve Farabi) ya da diğer yollarla öğrenci kabulü ilgili mevzuat hükümlerine göre gerçekleştirilir.
Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin yönetim ve denetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilirler. Bunun yanında idari yargıda hakim, üniversitelerin ilgili bölümlerinde öğretim elemanı olarak da istihdam edilebilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030018726 | |
Qualification Title | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi License | |
Awarding Body | Hatay Mustafa Kemal University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Political sciences and civics | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Knowledge: The students gain knowledge about the fundamental theories, concepts, and regulations in the fields of public administration, law, politics, local governments, urbanization and environmental issues as well as in public and private law.The students are trained about administration, law, economic and political systems and their applications, and the relationship between bureaucracy and politics. They also gain knowledge in the fields of public finance, statistics, and business management.Skills: The students gain skills to conduct research, projects and analysis at national and International levels employing the theoretical and conceptual knowledge they obtain.They gain the skills to analyse, interpret and bring solutions to political and social problems employing their knowledge on law, politics, environment, administration, and research methods and techniques.The students are equipped with skills to make programs, possible proposals and projections about problems and events with multi-dimensional perspectives.Proficiency of Independent Study and Responsibility: It trains the students to be compatible and open-minded for innovative ideas, to have responsibility, initiative and ability of analytical thought, as well as to equip them with skills for individual and collective studies.Adopting the principles of life-long learning, the students are equipped with knowledge on basic computer programs, information technologies and systems about public administration, and the skills to follow innovations in this field and to use effectively these knowledge and skills.Learning Proficiency: The students gain the ability to make research about subjects of public administration, law, politics, sociology, urbanization and environmental issues, personal systems, political institutions, civil society, public relations, human resources and development, to follow and analyse theoretical and practical innovations in theories and applications.Communication and Social Proficiency: The students gain the skills to perfectly use Turkish in oral and written communication, to Express oneself properly, and read, understand and use at least one foreign language.Special Competence in the Field: The students gain the potential and skills to improve themselves in career fields in public administration such as district governor, judge in administrative court, inspector, supervisor and co-specialist.The students gain the special competence to be employed at various levels of administration and inspection in public organizations and institutions, political institutions, private sector and non-governmental organizations (NGOs).The students gain knowledge on laws and regulations, the principles of occupational and scientific ethics, and gain the ability to follow the changes in laws and regulations, and to interpret these changes for public administration. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The students are subjected to various evaluation methods such as exam(s), homework, project(s), practice(s) and final exam. The evaluation methods include: written exam(s), true-false test(s), short-answered test(s), multiple-choice test(s), oral exam(s), homework, project(s), designs(s), portfolio, and performance duties (application/laboratory/workshop/field work/seminar/presentation/term paper/dissertation). This part is explained in detail on the introduction and application form of the course. The midterm and final exams represent 40% and 60% of the final grade. All exams are worth of 100 points. A student obtaining one of the grades (AA, BA, BB, CB, CC, G, and B) are considered successful. In addition, students with CD or DD graded courses are considered successful only if they had a yearly GPA over 2.00 in the given year. To enter exams (midterm or final exams) students must meet following requirements that are specifically outlined in “Mustafa Kemal University regulation for vocational and undergraduate education and examination”. These requirements are: a) Enrollment for the course in question, b) At least 70% attendance of the course, c) At least 80% attendance of the practices in the course, d) Successfully completing practical projects. Other matters related to learning and exams are given in “Mustafa Kemal University regulation for vocational and undergraduate education and examination”. Grade conversion is carried out from the 100 grade scale into the Letter grade scale, 4 point grade scale, and ECTS grade scale using the table given below at Mustafa Kemal University Points Grades Coefficiency 90 -100AA4,00 80-89BA3,50 70-79BB3,00 65-69CB2,50 60-64CC2,00 55-59DC1,50 50-54DD1,00 40-49FD0,50 39 ve aşağısıFF0,00 DevamsızF10,00 1. The students are obliged to successfully pass all the required and elective courses in each term, and complete 240 ECTS credits. 2. Students must achieve a GPA 2.00 out of 4.00. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | 1.Original documents or their copies officially approved by the university should be accepted for registration. The procedures for military service and criminal records are based on the candidate’s declarations. (If the conditions are not described in the Regulations, they are announced as below) 2.High School Diploma or Graduation Document or Approved Copies by the University (High School or Equivalent School Diploma) 3.Original Copy or Print-out of the Exam Grades of Student Selection and Placement Center (SSPC) (Satisfied scores from the exams determined by the SSPC should be taken) 4.Residence Certificate 5.Declaration of T.R. Identity Number or Official Copy of the Identity Card Approved by the University 6.No registration in any other Higher Education Institution 7.The acceptance of foreign and exchange (Erasmus and Farabi) students, intra-university and inter-university transfers of students, or other ways of acceptance of students are determined in accordance with the related regulations. | |
Conditions for Success | 1. The students are obliged to successfully pass all the required and elective courses in each term, and complete 240 ECTS credits. 2. Students must achieve a GPA 2.00 out of 4.00. 1.The students are obliged to successfully pass all the required and elective courses in each term, and provide 240 ECTS. 2.Academic average should be at least 2.00 of 4.00 | |
Progression Paths (Relationship Type) | The graduates have opportunities to be employed in various levels of administrative, executive and inspection units of public organizations and bureaucracy, political institutions, private sector and non-governmental organizations (NGOs). They may also be employed as judges in administrative courts and academic posts in the relevant departments of universities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018726
Knowledge: The students gain knowledge about the fundamental theories, concepts, and regulations in the fields of public administration, law, politics, local governments, urbanization and environmental issues as well as in public and private law.The students are trained about administration, law, economic and political systems and their applications, and the relationship between bureaucracy and politics. They also gain knowledge in the fields of public finance, statistics, and business management.Skills: The students gain skills to conduct research, projects and analysis at national and International levels employing the theoretical and conceptual knowledge they obtain.They gain the skills to analyse, interpret and bring solutions to political and social problems employing their knowledge on law, politics, environment, administration, and research methods and techniques.The students are equipped with skills to make programs, possible proposals and projections about problems and events with multi-dimensional perspectives.Proficiency of Independent Study and Responsibility: It trains the students to be compatible and open-minded for innovative ideas, to have responsibility, initiative and ability of analytical thought, as well as to equip them with skills for individual and collective studies.Adopting the principles of life-long learning, the students are equipped with knowledge on basic computer programs, information technologies and systems about public administration, and the skills to follow innovations in this field and to use effectively these knowledge and skills.Learning Proficiency: The students gain the ability to make research about subjects of public administration, law, politics, sociology, urbanization and environmental issues, personal systems, political institutions, civil society, public relations, human resources and development, to follow and analyse theoretical and practical innovations in theories and applications.Communication and Social Proficiency: The students gain the skills to perfectly use Turkish in oral and written communication, to Express oneself properly, and read, understand and use at least one foreign language.Special Competence in the Field: The students gain the potential and skills to improve themselves in career fields in public administration such as district governor, judge in administrative court, inspector, supervisor and co-specialist.The students gain the special competence to be employed at various levels of administration and inspection in public organizations and institutions, political institutions, private sector and non-governmental organizations (NGOs).The students gain knowledge on laws and regulations, the principles of occupational and scientific ethics, and gain the ability to follow the changes in laws and regulations, and to interpret these changes for public administration.
The students are subjected to various evaluation methods such as exam(s), homework, project(s), practice(s) and final exam. The evaluation methods include: written exam(s), true-false test(s), short-answered test(s), multiple-choice test(s), oral exam(s), homework, project(s), designs(s), portfolio, and performance duties (application/laboratory/workshop/field work/seminar/presentation/term paper/dissertation). This part is explained in detail on the introduction and application form of the course. The midterm and final exams represent 40% and 60% of the final grade. All exams are worth of 100 points. A student obtaining one of the grades (AA, BA, BB, CB, CC, G, and B) are considered successful. In addition, students with CD or DD graded courses are considered successful only if they had a yearly GPA over 2.00 in the given year. To enter exams (midterm or final exams) students must meet following requirements that are specifically outlined in “Mustafa Kemal University regulation for vocational and undergraduate education and examination”. These requirements are: a) Enrollment for the course in question, b) At least 70% attendance of the course, c) At least 80% attendance of the practices in the course, d) Successfully completing practical projects. Other matters related to learning and exams are given in “Mustafa Kemal University regulation for vocational and undergraduate education and examination”. Grade conversion is carried out from the 100 grade scale into the Letter grade scale, 4 point grade scale, and ECTS grade scale using the table given below at Mustafa Kemal University Points Grades Coefficiency 90 -100AA4,00 80-89BA3,50 70-79BB3,00 65-69CB2,50 60-64CC2,00 55-59DC1,50 50-54DD1,00 40-49FD0,50 39 ve aşağısıFF0,00 DevamsızF10,00 1. The students are obliged to successfully pass all the required and elective courses in each term, and complete 240 ECTS credits. 2. Students must achieve a GPA 2.00 out of 4.00.
1.Original documents or their copies officially approved by the university should be accepted for registration. The procedures for military service and criminal records are based on the candidate’s declarations. (If the conditions are not described in the Regulations, they are announced as below) 2.High School Diploma or Graduation Document or Approved Copies by the University (High School or Equivalent School Diploma) 3.Original Copy or Print-out of the Exam Grades of Student Selection and Placement Center (SSPC) (Satisfied scores from the exams determined by the SSPC should be taken) 4.Residence Certificate 5.Declaration of T.R. Identity Number or Official Copy of the Identity Card Approved by the University 6.No registration in any other Higher Education Institution 7.The acceptance of foreign and exchange (Erasmus and Farabi) students, intra-university and inter-university transfers of students, or other ways of acceptance of students are determined in accordance with the related regulations.
The graduates have opportunities to be employed in various levels of administrative, executive and inspection units of public organizations and bureaucracy, political institutions, private sector and non-governmental organizations (NGOs). They may also be employed as judges in administrative courts and academic posts in the relevant departments of universities.
Qualification is continuous