Yeterlilik Kodu | TR0030044808 | |
Yeterlilik Adı | Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kafkas Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Merkez, Kafkas Ünv. Rektörlüğü, 36000 Kars Merkez/Kars | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.kafkas.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | - | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | - | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030044808
- Dilin, ana dilinin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur.
- Yazılı ve sözlü eserlerde dilin millî ve evrensel değerleri aktarmadaki işlevi hakkında bilgi sahibi olur.
- Türkçenin ana dili ve ikinci dil olarak öğretimi ile ilgili yeterli düzeyde bilgiye sahip olur.
- Alanı ile ilgili güncel bilgileri içeren kaynak kitap ve araç gereçleri bilir.
- Öğrenme ve öğretme sürecinde kullanılabilecek farklı öğretim yöntem ve tekniklerini bilir.
- Türkçe öğretim programının temel öğrenme alanları ve kazanımları hakkında bilgi sahibi olur.
- Alanı ile ilgili disiplinler arası yaklaşımla çalışmalar yapabilir.
- Türkçeyi kurallarına uygun olarak etkili bir şekilde kullanabilir.
- İstenen bilgilerin öğretilmesi için gerekli süreci planlayabilir.
- Konu/kazanımlara uygun öğretim araç gereç ve kaynakları kullanabilir.
- Öğrenme ve öğretme sürecini zenginleştirebilmek için uygun öğrenme ortamları hazırlayabilir.
- Öğrencilerin dilsel gelişimlerini farklı ölçme ve değerlendirme tekniklerini kullanarak değerlendirebilir.
- Türkçe alan bilgisini eğitim öğretim sürecinde etkili kullanabilir.
- Türkçe öğretiminde karşılaştığı sorunları çözme konusunda bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır.
- Kendi ilgi ve istidatlarına uygun olarak toplumun mevcut durumunun iyileştirilmesine yönelik çalışmalara katılır.
- Alanı ile ilgili ihtiyaçlarını / eksikliklerini belirleyebilir ve bunları karşılamada / tamamlamada kendisini yönlendirir.
- Öğrendiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
- Türkçenin kullanımı ile ilgili kişi ve kurumlara yardımcı olur.
- Türkçeyi etkin bir iletişim aracı olarak kullanır.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler gerçekleştirir.
- Sanatsal ve kültürel etkinliklerin önemini bilerek ve çevresindekilere örnek olmak amacıyla, katılır.
- Alanıyla ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerinden yararlanır.
- Alanı ile ilgili yasal dayanaklara uygun hareket eder.
- Mesleki ve etik sorumluluklarının bilincindedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030044808 | |
Qualification Title | Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Awarding Body | Kafkas University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Have knowledge about the structure and functioning of the mother tongue. Have knowledge about the function of language in transferring national and universal values in written and oral work Have sufficient knowledge about teaching Turkish as a mother tongue and as a second language. Knows the source books and tools that contain up-to-date information about the field. Knows different teaching methods and techniques that can be used in learning and teaching process. Have knowledge about basic learning areas and gains of Turkish curriculum. Can work with the interdisciplinary approach related to the field. Can use Turkish effectively in accordance with the rules. Plan the process for teaching the desired information. Use teaching tools and resources appropriate for subject / achievements. Prepare appropriate learning environments to enrich the learning and teaching process. Evaluate the linguistic development of students by using different measurement and evaluation techniques. Students will be able to use Turkish knowledge effectively in the education process. Takes responsibility for individual and group works in solving the problems encountered in teaching Turkish. Participates in the studies to improve the current situation of society in accordance with their interests and demands. Identify the needs / shortcomings of the field and guide them in meeting / completing them. Evaluates the knowledge and skills learned with a critical approach. It would develop a positive approach for learning all life long. Helps people and institutions related to the use of Turkish. Uses Turkish as an effective communication tool. Realizes projects and activities for the social environment in which he lives with the consciousness of social responsibility. Participates in knowing the importance of artistic and cultural activities and to be an example to those around him/her. Uses information and communication technologies related to the field. Acts according to the legal basis of the field. Being aware of professional and ethical responsibilities. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030044808
Have knowledge about the structure and functioning of the mother tongue. Have knowledge about the function of language in transferring national and universal values in written and oral work Have sufficient knowledge about teaching Turkish as a mother tongue and as a second language. Knows the source books and tools that contain up-to-date information about the field. Knows different teaching methods and techniques that can be used in learning and teaching process. Have knowledge about basic learning areas and gains of Turkish curriculum. Can work with the interdisciplinary approach related to the field. Can use Turkish effectively in accordance with the rules. Plan the process for teaching the desired information. Use teaching tools and resources appropriate for subject / achievements. Prepare appropriate learning environments to enrich the learning and teaching process. Evaluate the linguistic development of students by using different measurement and evaluation techniques. Students will be able to use Turkish knowledge effectively in the education process. Takes responsibility for individual and group works in solving the problems encountered in teaching Turkish. Participates in the studies to improve the current situation of society in accordance with their interests and demands. Identify the needs / shortcomings of the field and guide them in meeting / completing them. Evaluates the knowledge and skills learned with a critical approach. It would develop a positive approach for learning all life long. Helps people and institutions related to the use of Turkish. Uses Turkish as an effective communication tool. Realizes projects and activities for the social environment in which he lives with the consciousness of social responsibility. Participates in knowing the importance of artistic and cultural activities and to be an example to those around him/her. Uses information and communication technologies related to the field. Acts according to the legal basis of the field. Being aware of professional and ethical responsibilities.
Qualification is continuous