Yeterlilik Kodu | TR0020221958 | |
Yeterlilik Adı | Uşak Halı Dokuma Kurs Bitirme Belgesi | |
Sorumlu Kurum | Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA | |
Sorumlu Kurum URL | https://hbogm.meb.gov.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 2 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 2 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | El sanatları | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08: 7318.01 Halı Dokuyucu (El Tezgahı) | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 21 | |
Programın Normal Süresi | 530 Saat | |
Program Profili (Amaç) | Uşak Halı Dokuma kurs programını tamamlayan bireyin,
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | 2. Seviye Genel Yaygın Eğitim Kurs Programları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere kuramsal düzeyde sahiptir:
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması: Hayat boyu öğrenme kurumları ile kamu ve özel kurum ve kuruluşları tarafından teklif ve talep edilen taslak öğretim programları Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı esasları doğrultusunda incelenir, gerekli görülmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşların da görüş ve önerileri alınarak son hali verilir. Hazırlanan kurs programı Genel Müdürlük Makam onayına sunulur ve onaylanması sonrasında hayat boyu öğrenme kurumlarında uygulama başlanır. Ölçme-Değerlendirme: Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır. Belgelendirme: Kurs programını başarı ile tamamlayanlara Kurs Bitirme Belgesi verilir. Belgelere e-devlet kapısında ”Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama” ekranından da ulaşılabilir ya da doğruluğu sorgulanabilir. Genel kurslarda kursu başarıyla bitirenlere kurs bitirme belgesi verilir. Öz Değerlendirme:
Dış Değerlendirme:
Düzenli Gözden Geçirme:
Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS. Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları, Performans Programı. | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | HBÖGM'ye bağlı kurumlarda veya diğer kurumlarca eğitim-öğretime uygun ortamlarda açılan “Uşak Halı Dokuma Kursu”nu başarı ile tamamlayanlar, “Uşak Halı Dokuma Kurs Bitirme Belgesi”ni almaya hak kazanır. Kursiyerlerin başarıları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Puanlara göre başarı derecesi: 85,00 – 100-Pekiyi; 70,00 - 84,99-İyi; 60,00 - 69,99-Orta; 50,00 - 59,99-Geçer; 0 - 49,99- Geçmez olarak değerlendirilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Uşak Halı Dokuma Kurs Programı’nı başarı ile tamamlayanlara “Uşak Halı Dokuma Kurs Bitirme Belgesi” verilir. Bu belge iş başvurusu, sınav başvurusu veya denklik işlemleri ile ilgili işlemlerde geçerli bir belge olarak değerlendirilmez. | |
Yasal Dayanağı |
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0020221958
ISCO 08: 7318.01 Halı Dokuyucu (El Tezgahı)
ISCO 08: 7318.01 Halı Dokuyucu (El Tezgahı)
Uşak Halı Dokuma kurs programını tamamlayan bireyin,
- Anadolu’daki Geleneksel Türk dokuma sanatları ile halı ve kilim dokuma sanatlarını araştırarak dosya hazırlaması,
- Renkli yüzey düzenlemeleri yapması,
- Bitkisel liflerin özelliklerini ayırt edici testleri yapması,
- Hayvansal liflerin özelliklerini ayırt edici testleri yapması,
- İplikler için bitkisel boya hazırlayıp ipleri boyaması,
- Kimyasal liflerin özelliklerini ayırt edici testleri yapması,
- İplikler için bitkisel boya hazırlayıp ipleri boyaması,
- Halı dokumaların kalitesini iplik çeşidine göre hesaplayıp halı dokuma yapması,
- Motiflerin desen özelliklerini ayırt etme ve desende kompozisyon hazırlama işlemlerini yapması,
- İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak halıda kullanılan bitkisel motifleri çizmesi,
- İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak halıda kullanılan hayvansal motifleri çizmesi,
- İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak çember ve dairelerle geometrik motifler çizmesi,
- İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak halıda kullanılan anlam yüklü motifleri çizmesi,
- İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak çeşitli olayları temsil eden Anadolu motiflerini çizmesi,
- Uşak halısının kalitesini ve kalitesine göre kullanılan renkleri belirleyip motif özelliklerine uygun desen çizmesi,
- Kirkitli dokuma tezgâhlarında kullanılan araçları hazırlayarak tezgâhların bakım ve onarımını yapması,
- Çözgü hazırlamada kullanılan araç gereçler ile kilim dokuma tezgâhlarında çözgü çözmesi,
- Gücü hazırlama, çiti örme ve kenar dokuma işlemlerini yapıp atkı ipi hazırlaması,
- Uşak halısı üretimi öncesi hazırlıkları yapıp halı dokuması,
- Kirkitli dokumaların bakım ve onarımını yapması, amaçlanmaktadır.
- Program, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim kurumlarında veya diğer kurumlarca açılan ve eğitim-öğretime uygun ortamlarda uygulanır.
- Programın uygulanmasında gerektiğinde iş piyasasının eğitim olanaklarından faydalanılabilir.
- İş sağlığı ve güvenliği kurallarını uygular.
- Anadolu’daki Geleneksel Türk dokuma sanatları ile halı ve kilim dokuma sanatlarını araştırarak dosya hazırlar.
- İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak renkli yüzey düzenlemeleri yapar.
- Bitkisel liflerin özelliklerini ayırt edici testleri yapar.
- Hayvansal liflerin özelliklerini ayırt edici testleri yapar.
- Kimyasal liflerin özelliklerini ayırt edici testleri yapar.
- İplikler için bitkisel boya hazırlayıp ipleri boyar.
- Halı dokumaların kalitesini iplik çeşidine göre hesaplayıp halı dokuma yapar.
- Motiflerin desen özelliklerini ayırt etme ve desende kompozisyon hazırlama işlemlerini yapar.
- İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak halıda kullanılan bitkisel motifleri çizer.
- İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak halıda kullanılan hayvansal motifleri çizer.
- İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak çember ve dairelerle geometrik motifler çizer.
- İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak halıda kullanılan anlam yüklü motifleri çizer.
- İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak çeşitli olayları temsil eden Anadolu motiflerini çizer.
- Uşak halısının kalitesini ve kalitesine göre kullanılan renkleri Belirleyip motif özelliklerine uygun desen çizer.
- Kirkitli dokuma tezgâhlarında kullanılan araçları hazırlama ve tezgâhların bakım onarım işlemlerini yapar.
- Çözgü hazırlamada kullanılan araç gereçler ile Kirkitli dokuma tezgâhlarında çözgü çözme işlemini yapar.
- Gücü hazırlama, çiti örme ve kenar dokuma işlemlerini yapıp atkı ipi hazırlar.
- İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak Isparta halısı üretimi öncesi hazırlıkları yapıp halıyı dokur.
- Kirkitli dokumalarda bakım ve onarım yapar.
2. Seviye Genel Yaygın Eğitim Kurs Programları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere kuramsal düzeyde sahiptir:
- Okuma yazma yetkinliği,
- Matematiksel yetkinlik,
- Dijital yetkinlik,
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
- Vatandaşlık yetkinliği,
- Girişimcilik yetkinliği,
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.
- Her modül sonrasında değerlendirme yapılmalıdır.
- Başarım ölçütleri bilgi, beceri ve yeterlikler bazında açıklanmalıdır.
- Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri kursun amaçları ve kazanımları ile uyumlu olmalıdır.
- Değerlendirme, Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği esaslarına göre;
- Kursiyerin kendi kendine yaptığı tüm öğrenim faaliyetleri,
- Kursiyerin performansına dayalı olarak gerçekleştirilecek sınavlar,
- Kursiyere kurs sonunda uygulanan yazılı sınavlar, 100 puan üzerinden yapılır.
- Değerlendirme; ders öğretmeni tarafından yazılı, sözlü, uygulamalı sınavlar ve/veya varsa ödev-projelere göre yapılmalıdır. Puanlama yapılırken teorik ve uygulamalı kısmın değerlendirmedeki ağırlığı kurs programının özelliğine göre eğitici tarafından belirlenmelidir. Birden fazla sınav şekli ile sınavı yapılan dersin puanı veya notu, bu sınavların aritmetik ortalaması ile belirlenir. Bu puan veya not, kursun başarı puan ya da notu olarak değerlendirilir.
- Programların özelliğine göre sınavlar ve başarı değerlendirmesi bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir.
- Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı derslerdeki sınavlar, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.
Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması:
Hayat boyu öğrenme kurumları ile kamu ve özel kurum ve kuruluşları tarafından teklif ve talep edilen taslak öğretim programları Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı esasları doğrultusunda incelenir, gerekli görülmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşların da görüş ve önerileri alınarak son hali verilir.
Hazırlanan kurs programı Genel Müdürlük Makam onayına sunulur ve onaylanması sonrasında hayat boyu öğrenme kurumlarında uygulama başlanır.
Ölçme-Değerlendirme:
Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır.
Belgelendirme:
Kurs programını başarı ile tamamlayanlara Kurs Bitirme Belgesi verilir. Belgelere e-devlet kapısında ”Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama” ekranından da ulaşılabilir ya da doğruluğu sorgulanabilir.
Genel kurslarda kursu başarıyla bitirenlere kurs bitirme belgesi verilir.
Öz Değerlendirme:
- Halk Eğitimi Merkezi Müdürleri kurumlarındaki eğitimi faaliyetlerini denetlemekte ve denetim sonuçlarını değerlendirerek bağlı bulunduğu millî eğitim müdürlüğüne rapor etmektedir.
- Eğitim, öğretim ve yönetim etkinliklerinin verimliliğinin sağlanması amacıyla halk eğitimi merkezlerinde; öğretmenler kurulu, sınıf/şube öğretmenler kurulu ve zümre öğretmenler kurulu kurulur. Öğretmenler Kurulu ve Sınıf/Şube Öğretmenler Kurullar sene başında ve sene sonunda düzenli olarak toplanır.
- Gerekli görüldüğü diğer zamanlarda daha önce belirlenen gündemle toplanır.
- Zümre Öğretmenler Kurulu ise eğitim öğretim yılı başlamadan önce, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda olmak üzere yılda en az üç defa toplanır.
- Daha önce eğitim öğretimle ilgili alınan karaların uygulama sonuçları değerlendirilir ve yeni kararlar alınır.
- Yapılan kurul toplantılarında öğretim programları ve öğrenme etkinlikleri değerlendirilir, uygulama süreçleri izlenir, ortak kullanılacak ölçme-değerlendirme araçları belirlenir.
- Halk eğitimi merkezlerinde; eğitim öğretim, yönetim ve üretim etkinliklerinin verimliliğini sağlamak, kurum, çevre, sektör iş birliğini gerçekleştirmek, yerel yönetimler ve sivil toplum örgütlerinin her türlü desteğini almak ve iş birliği yapmak amacıyla İl/İlçe Hayat Boyu Öğrenme Komisyonları kurulur.
- Komisyon, ildeki resmî, özel kurumlar ve sivil toplum kuruluşları ile hayat boyu öğrenmede iş birliği ve koordinasyonu sağlamak, etkinlikleri birlikte planlamak ve uygulamaya koymak, hizmet tekrarı ve kaynak israfını önlemek, verimliliği artırmak amacıyla vali yardımcısının başkanlığında her yıl ağustos ayı içerisinde toplanır.
- Komisyonda önceki döneme ait hayat boyu öğrenme faaliyetleri değerlendirilir ve o yılın eğitim öğretim faaliyetleri planlanır.
Dış Değerlendirme:
- Halk eğitimi merkezleri, müfettiş ve müfettiş yardımcıları veya il millî eğitim müdürlüğünce görevlendirilen şube müdürü/eğitim uzmanı/araştırmacı ile diğer denetim yetkisi bulunanlarca denetlenir.
- Halk eğitimi merkezlerinin faaliyet ve işlemlerinde yolsuzluk riski olan alanlar tespit edilerek, yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici bir anlayışla denetim, inceleme ve soruşturma yapılır
- Denetim faaliyetlerinde yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici, öğretim programlarında yer alan kazanımlara ulaşma düzeyini saptayıcı, iyileştirici ve geliştirici yönde katkı sağlamaktadır.
- Denetimlerde, Bakanlıkça hazırlanan modüller ile diğer elektronik araç gereçlerden yararlanılır.
- Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi yapılır.
- Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile üst birimlere iletilir.
- Millî Eğitim Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı tarafından ülke genelindeki halk eğitimi merkezlerinde denetlenmekte ve denetim sonuçları rapor haline getirilerek nihai değerlendirme görüşü Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ile paylaşılmaktadır.
- Hazırlanan raporlar Genel Müdürlükçe değerlendirerek düzeltici önleyici faaliyetler başlatılmaktadır.
Düzenli Gözden Geçirme:
- Halk eğitimi merkezi personelinin idari, mali ve hukuki işlemleri, plan ve programlar doğrultusunda kurum gelişimi ön planda tutularak sistematik ve sürekli bir yaklaşımla denetlenir.
- Halk eğitimi merkezlerinin denetiminin üç yılda bir kez periyodik olarak yapılması esastır.
- Denetimlerde yetersiz oldukları tespit edilen halk eğitimi merkezleri denetim bulgularına göre bir yıl sonra tekrar denetim kapsamına alınırlar.
- Eğitim öğretim açısından riskli olduğu belirlenen halk eğitimi merkezlerinin gelişim süreci izlemeye alınır, riskler ortadan kalkana kadar sık aralıklarla gerekli rehberlik yapılır ve gerektiğinde yaptırımlar uygulanır.
Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS.
Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları, Performans Programı.
- Okuryazar olmak,
- 18 yaşını tamamlamış olmak,
- Kurs programının öngördüğü temel becerileri gerçekleştirebilecek yeterliliğe (fiziksel, psiko-motor) sahip olmak.
Uşak Halı Dokuma Kurs Programı’nı başarı ile tamamlayanlara “Uşak Halı Dokuma Kurs Bitirme Belgesi” verilir. Bu belge iş başvurusu, sınav başvurusu veya denklik işlemleri ile ilgili işlemlerde geçerli bir belge olarak değerlendirilmez.
- 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu,
- 10 Temmuz 2018 tarihli ve 30474 Sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası: 1)
- 11.04.2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği,
- Talim ve Terbiye Kurulunun 20.04.2016 tarihli ve 19 sayılı kararı ile kabul edilen, Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı,
- 19.06.1986 tarihli ve 19139 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan 3308 sayılı Meslek Eğitim Kanunu,
- Talim ve Terbiye Kurulunun 17.07.2017 tarihli ve 104 sayılı kararıyla kabul edilen “Meslekî ve Teknik Anadolu Liselerinin 53 Alanına Ait Haftalık Ders Çizelgeleri ile Çerçeve Öğretim Programları”,
- 13.07.2013 tarihli ve 28706 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan Tehlikeli ve Çok Tehlikeli Sınıfta Yer Alan İşlerde Çalıştırılacakların Meslekî Eğitimlerine Dair Yönetmelik.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0020221958 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Ministry of National Education | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | General | |
EQF Level | 2 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 2 | |
Thematic Areas | Handicrafts | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 21 | |
Program Duration | 530 Saat | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |